Lehet kedvelni, vagy utálni az átalakított autókat a közutakon, de Magyarországon még legálisan tuningolt autóval járni sem leányálom.
A tévékben futó, főleg amerikai autós sorozatokban úgy dobálják ki-be a nagyteljesítményű motorokat és más műszaki összetevőket a járművekből, mintha az a legtermészetesebb dolog volna. A valóság nagyon más, Magyarországon még a legálisan tuningolt járművekkel is komoly kihívás a napi fogalomban részt venni részben a hatóságok miatt. Ennek járt utána a HirTV Riasztás műsora.
A rendőrség előszeretettel állítja meg az ilyen autókat, és egy igen általános jogszabály miatt, gyakran veszik el valamilyen hivatkozással az átalakított járművek forgalmiját. Ilyenkor a tulajdonos, vagy visszaalakít a nyugalma érdekében, vagy hónapokig tartó papírozás kezdődik; szigorított vizsgával, gyártói műbizonylatokkal, hitelesített műszaki fordításokkal, amelyeket ha kell, be tud mutatni. A közúti ellenőrzésektől és az újabb kifogásoktól viszont ez sem óvja meg feltétlen az autóst.
A műsor szerkesztői megkeresték a hatóságot is, amely viszont a megkeresésére, annyit közölt, hogy a „témában nyilatkozó személyt a rendőrség nem biztosít”. Mindössze egy jogszabályi hivatkozást küldtek a stábnak, amely a forgalmi engedélyek elvételre vonatkozik. A közlekedési jogász szerint ez a hivatkozott jogszabály viszont egy elnagyolt rendelet, amelyben ahelyett, hogy a jogalkotó konkrétumokkal szolgálna a hatóság számára, általánosságokat sorol, amely alapot ad a forgalmi bevonására.
A riportban megszólaló egyik érintett autós szerint a német példa itt is követendő volna, ahol, ha az tuningalkatrészek és az átalakítás a hivatalos szabályok szerint elismert, akkor a rendőrség a továbbiakban nem találhat kifogásolni valót az átalakított járművön.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.