A tapasztalatok szerint a főleg Franciaországban és Németországban nagy területeket érintő árvizek után sokan próbálnak akár Közép- és Kelet-Európában is túladni vízkáros gépkocsijukon.
2015-ben Magyarországon összesen 153 ezer külföldről behozott használt gépkocsit helyeztek forgalomba, az idei év első öt hónapjában pedig ez a szám eléri a 71 ezret. A származási országok között túlsúlyban van Németország és Franciaország – mindkét országban több helyen, nagy közúti forgalmú városokban is rekordáradások voltak az elmúlt hetekben. A különféle elektronikus eszközökkel és biztonsági rendszerekkel felszerelt modern gépkocsik hajlamosabbak a meghibásodásra, különösen, ha a motor feletti szintig vízben álltak. A vízkáros gépkocsik elektronikus rendszerei gyakorlatilag bármikor felmondhatják a szolgálatot, és a fokozott korrózió miatt a külső részeknél is károsodás léphet fel.
A nagyobb áradások után nálunk is előfordul, hogy egyértelműen vízkáros gépkocsit próbálnak eladni. Ezért nagyon körültekintően megvizsgáljuk, hol használták az autót. Sokkal alaposabb ellenőrzést végzünk például annak kiderítésére, nem maradt-e sár bizonyos, nehezen elérhető helyeken, például az ajtókárpit alatt. Gyakran találunk sarat például az ajtók körüli gumitömítés mögött vagy a műszerfal alatt. A csomagtartóban vagy a szőnyeg alatt jelentkező korrózió és kellemetlen szag is árulkodó jel - magyarázta Karolína Topolová, az AAA Auto vezérigazgatója.
A használatautó-vásárlóknak is körültekintően kell eljárniuk. Feltétlenül ki kell kötniük, hogy az adásvételi szerződésben szerepeljen rendelkezés a gépkocsi vízkár-mentességéről, hogy később, szükség esetén, kártérítést követelhessenek. „Ha egy gépkocsit vízkár ér, gyakorlatilag minden elektronikus eszközt ki kell cserélni benne, ami több százezer forint kiadást is jelenthet. Emiatt a vízkáros autókat gyakorlatilag lehetetlen értékesíteni a származási országokban. Ezért exportálják őket például Magyarországra” – tette hozzá Topolová.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.