A tanár, a mindentudó, a versenyző, a büntető, a filozófus, az óvatos, az álmodozó. Egy felmérés szerint ők a hét legtipikusabb sofőrök Európában. Ami közös bennük, hogy mindenki a másik vezetési stílusa miatt aggódik.
Legyen szó nyári szabadságról vagy a munkahelyi ingázásról, az utakon töltött idő sokak számára feszültséggel teli és bosszantó élmény lehet - derült ki többek közt a London School of Economics and Political Science (LSE) szociálpszichológusainak kutatásából. A kutatást, az abroncsgyártó Goodyear-rel közösen végezték és fókuszcsoportokban hallgatták meg az európai járművezetőket, hogy milyen személyiségtípusokkal találkoznak a volán mögött ülve. Az interjúk alapján hét tipikus autóst különböztettek meg:
1) A tanár: muszáj tudatnia a többi járművezetővel, hogy hol hibáztak, és ezirányú törekvéseiért elismerést vár.
2) A mindentudó: úgy véli, hogy körülötte mindenki ostoba és inkompetens, és abban leli örömét, hogy saját járműve biztonságából lenézően kiabál másokkal.
3) A versenyző: mindenkit meg akar előzni, és idegesíti, ha ezt valaki akadályozza. Ha valaki megpróbálja leelőzni, előfordulhat, hogy gyorsítással vagy a követési távolság csökkentésével próbálja ezt megakadályozni.
4) A büntető: meg akarja büntetni a többi járművezetőt vélelmezett helytelen tetteikért. Adott esetben még ki is száll járművéből, hogy másokat megközelítsen.
5) A filozófus: kész elfogadni mások hibáit, melyekre racionális magyarázatot keres. Vezetés során tudja kezelni érzelmeit.
6) Az óvatos: a vétkes járművezetőket személytelenül kezeli, és veszélyként tekint rájuk.
7) Az álmodozó: zenehallgatással vagy telefonálással szigeteli el magát. Az álmodozók adott társadalmi kapcsolatokra összpontosítva próbálják kerülni az interakciót a többi járművezetővel. Ez egyben a frusztráltság csírájában elfojtására szolgáló stratégia is.
„Az idő nagy részében nyugodtan ülünk járművünk kényelmes buborékában, ám bármely kanyar mögött lehet, hogy másokra kell reagálnunk, ami kihívásokkal teli és bizonytalan társadalmi környezetté teszi az utakat. Miközben mi mások vezetési stílusa miatt aggódunk, az ő viselkedésük azon is múlik, hogy mi miképp cselekszünk - derült ki a kutatásból.
A személyiségeket, melyeket nem kedvelünk, mi magunk teremtjük. Pszichológiai szempontból nézve ezek a személyiségtípusok különböző technikák, melyeket a járművezetők frusztrációik és erős érzelmeik kezelésére használnak. Személyiségünk soha nem egyszerűen ilyen vagy olyan. A helyzettől és a másokkal folytatott interakciótól függően legtöbbünk esetében több oldalunk is a felszínre törhet,” magyarázta Dr. Chris Tennant szociálpszichológus, a kutatási projekt vezetője az LSE-n.
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát. |