Drága, kellően erős, de tiszta és takarékos prémium kisautó a DS3. Bizony az a fajta szereplő, amelyből jó lenne sokat látni az utcákon, mégis nagyon keveset fogunk.
A Citroënen belül egyre önállóbb DS almárka bevezetése jó húzásnak tűnik, különösen akkor, ha van szerencsénk Európa nyugati felében is járni néha. Főleg hazai pályán, láthatóan imádják a sorozatot, rengeteget látni az utcákon. Ami a MINI Cooper, vagy az Audi A1, az nagyjából a Citroennek a tesztünkön járt DS3 1.6 BlueHDi 120.
A DS3 a tavalyi facelift után továbbra is, kívül-belül rettentően „stylish”. A ránckezelés nyomán xenon/LED első és LED hátsólámpákkal érkeznek az autók, sőt az indexfények futófényesek „á la Audi A8”.
A franciás nüanszokban egyébként sincs hiány: kikönnyített műszerfaltető, tulipános-krómos beépített parfüm, intarziaszerű díszítések a lámpatestekben, DS emblémák itt is ott is, és még a lakkfekete műszerfalbetét is jó ízléssel artisztikus. Ennek, ebben a műfajban helye is van.
A kis DS-ben persze bőrösek az ülések, és a látványosabb fajtából. Jól tartanak, nem csak látványra mutatnak nagyon tömöttnek. Viszont olyan, mintha ezek miatt nem is lehetne igazán padlóközelig engedni az ülőlapot, így már átlagos testnövéssel is nehéz sportos ülés pozíciót fogni.
Mivel a modell háromajtós, a hátra bejutás nem zökkenőmentes, de igazából, de nem jelent megoldhatatlan feladatot szükség esetén. Persze gyerekülést csak centizve, lapjával lehet bepasszírozni hátra, ne is nagyon forszírozzuk. A csomagtér-ajtót felcsapva viszont nem fog senki citromba harapni, a 285 literes hely tisztességes méret ebben az osztályban. Kétfős csomagokkal számolva elégnek kell lennie.
Amennyire kitaláltak a dizájnrészletek, a navi-hifi-klíma szentháromságában viszont már vannak kevésbé erős részek. A navigáció 7-colos képe szép és könnyen kezelhető, de a hifi már sokkal macerásabb. A sokgombos panel igencsak kívánja már a generációváltást.
Az új modellben a mostantól Euro6-os (94 g/km CO2-kibocsátású) 1.6 literes dízel dolgozott, amelynek 120 lóereje 3500-as percenkénti főtengelyfordulatnál érkezik meg. Kétség kívül elsőre idegen a sportos kisautó dízelmotor párosítás, de az első méterek után sokat változik a megítélése. Az erőforrás virgonc módon indítja meg a nem túl nehéz, 1150 kilo saját tömegű DS3-ast.
A sebességmutató gyorsan szalad felfelé, letaposott gázpedálnál még kettesben is elforognak a kerekek és a 10 másodperc környéki 0-100 Km/h-s állórajtos sprint valamivel még jobbnak is érződik a ténylegesnél. Persze a 300 Nm-es nyomatékmaximum tartásához igencsak gyorsan kell dobálni a fokozatokat, mert a dízel gyorsan elérkező nyomatékcsúcsa különben elég hamar el is vész. Mindenesetre arra, amire kitalálták, hogy városban gyorsan ki lehessen ugrani egy lámpánál, kicsit villantani a DS3-asunkkal, arra nem lesz panasz és a menet közbeni rugalmassága is remek, a mért 6-7 másodperc közötti 80-120-as gyorsulással.
Mindehhez a dinamikához, a futómű egyáltalán nem franciásan kocsonyás, kifejezetten jól eltalált az az egyensúlyi zóna, amitől még nem kínszenvedés a sportos futóművel a városban is autózni és közben gyors tempónál sem válik bizonytalanná a kocsi. A télen is 17-es kerekekkel és igencsak peres Michelin gumikkal szerelt tesztautóból gumisírást kipréselni a stabil futóművel és a jó gumikkal szinte lehetetlen.
Az indítást követően kissé azért traktoros az „egyhatos” négyhengeres gázolajos turbómotor hangja, amely aztán kisimul valamelyest, ahogy bemelegszik, és a zajszigetesen sem spóroltak, mert sem szélzaj, sem gumi, sem komolyabb motorhangot nem kell elviselni az utazóknak.
Tetszene persze az is mindenkinek, aki sportosan szeret vezetni, hogy nem kér sokat a tankba. A start&stop rendszerrel is megerősített takarékos DS3 a tesztünk során a 100 kilométereket 5,6 liter dízellel abszolválta úgy, hogy korántsem a takarékos jellemzőit forszíroztuk az örömautónak. Ugyanakkor, hogy mindez megéri-e dízelmotorért kért felárat, az már korántsem egyértelmű, bár ebben a teljesítményszintben és felszereltséggel csak automatát kínál az importőr benzinmotorral.
A franciák prémium minijének legnagyobb nehézsége éppen a vele egy klubban fellépő MINI. A brit-német kultautónak olyan fórja van ebben a szegmensben, hogy leginkább azokra a vevőkre számíthat a DS3 sportos dízel változata, akik nem akarnak még egy „minis” lenni. Ezért viszont komoly árat kell fizetni. A Citroën DS3 1.6 BlueHDi ezzel a kiszereléssel 7,9 millió forintot kóstál. Ne is keressünk benne rációt, inkább örüljünk, hogy színesítik a kínálatot az ilyen jófajta kisautók.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! |