Autó Biró Csongor 2012. január. 18. 22:36

Lancia Delta teszt: felminősítés

Finom, puha, szép varrású üléseivel vett le a lábamról a Lancia Delta, egy autónál pedig nem ez a legfontosabb. A szépség viszonylagos, a báj mulandó, örök értékeiről nem győzött meg - egy marad a sok között. Az üléseit azonban elfogadnám. Turbós motorja szépen morog, megfontoltan gyorsul, de megkéri az árát, a benzines Delta drága és sokat fogyaszt.

A Delta tovább javítja a Fiat csoport termékeiről kialakított képet, új autóként nem kell félnünk olasz mivoltától, használt autóként nem ismerjük, így okozhat majd jó és rossz meglepetéseket, de ez minden új autóra elmondható. A drága kompaktok mezőnyébe tartozik: Astrát, Golfot (160 lovas motorral, egy millióval drágábban) és Focust (1,6 literes, 150 lovas motorral pár százezerrel olcsóbban) is hasonló összegért kapunk. 5,99 millió forintról indul az ára, az extrákkal (tempomat, Bluetooth, bőrülések, parkoló segéd, USB-bemenet, panorámatető, elektromos ablakemelők, LED-es nappali fény stb.) együtt ez kb. 7 millióra kúszik fel. Erőssége a dizájn és a kényelem. A beltér eleganciáját rontják a néhol silány és kemény műanyagok, de az összkép ízléses, jól használható. Csomagtartója átlagos méretű, könnyen pakolható és bővíthető.

A tükrök formája, illetve az olasz kocsi egyedi testfelépítése miatt 110 kilométer/órás sebesség fölött furcsa szélzaj hallatszik, a menetzaj nem különösen zavaró, ám a motor hangja megér egy misét. Egyedi morgásával jelzi, hogy nem átlagos benzines, a multiair elnevezésű erőforrás lényege: egy azonos méretű hagyományos benzinmotorhoz képest nagyobb teljesítményt (akár 10%-kal) és nyomatékot (akár 15%-kal) ad le, miközben jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt (akár 10%-kal) és kevesebb szén-dioxidot bocsát ki (akár 10%-kal) - mondja a sajtóanyag. Lelke az új elektrohidraulikus szelepvezérlőben rejlik. A fogyasztást és a káros részecskék kibocsátását a szívószelepeken áthaladó levegőmennyiség szabályozásával csökkentik, a gázadagoló használata nélkül. A Deltába szerelt 140 lovas mocihoz jól kapcsolható hatfokozatú kézi váltó csatlakozik.

bcs

A kormány lehetne feszesebb, a kissé bizonytalan visszajelzésű kormányzásért a parkoláskor igen hasznon városi szervó funkciót okolhatjuk. Emiatt az autóban ne keressünk sportos géneket, a Delta sokkal inkább egy finomlelkű, csinos háziasszony képzetét kelti, semmint őrült, zabolázhatatlan vadállatét.

A futómű hangolásáról sokat elárul, hogy fekvőrendőrökön megadja magát, no nem a kezeit emeli  a magasba, hanem hangos nyöszörgéssel nyűgösen adja tudtunkra, hogy nem esett neki jól. Ennek ellenére tűri a rossz utat, hangosabban nem panaszkodik. Az úton jól tapad a Delta, a 17 hüvelykes sportos gumikkal megfelelő az összhang, éles és gyors kanyarban azonban könnyedén leugrik az ideális ívről. Fékei nem túl combosak, össze sem hasonlíthatók a korábban tesztelt Giulietta QV Brembo tárcsák szorításával.

Hátul ülve is nagyon kényelmes a Lancia Delta. Ha keressük az erősségeit, amellyel kitűnhet piaci versenytársai közül, akkor minden bizonnyal a kényelmét, a bőséges helykínálatát és a kiváló minőségű bőr kárpitot, illetve magát a kárpitosmunkát emelném ki. Hátul is világos a kocsi, köszönhetően a dupla tetőablaknak, amelyből az első elektromosan nyitható és buktatható. A hátsó ülésen utazók kényelmét fokozatokban dönthető háttámla javítja.

Kipróbáltam a Lancia Delta parkoló segédjét, megoldja a feladatot, igaz, a végsőkig sosem bíztam benne, amikor már túl közel volt a fal, vagy a másik autó, inkább kézbe vettem a kormányt. Hiszem, hogy megoldotta volna egyedül is, a szándékot elismerem, de a kárt nem szeretném fizetni, ha koccan. A rendszer párhuzamos parkolásnál működik: ha bekapcsoljuk a műszerfalon a funkciót és elég lassan araszolunk. Amint talál parkolóhelyet, jelez, majd utasít arra, hogy tegyük hátramenetbe, ne piszkáljuk a kormányt, majd tegyük egyesbe, a robot meg beigazítja a kocsit a helyére. Jó szórakozást!

A Lancia Delta rekordot ért el: eddigi tesztautóink között neki sikerült a legalacsonyabb hőmérsékleten leállítania a motort a lámpánál, a start-stop ezek szerint mínusz négy fokon is működik. Korábbi rekordom egy Ford Focusban volt, nulla fokon.

Alul (alacsony fordulaton) nem húz a motor, 2200-as fordulat fölé kell pörgetni, hogy érezzük erejét. Ha lendületesen akarunk haladni, bőszen kapcsolhatjuk a sebességeket, szerencsére a váltó partner ebben. Előzni lendületből tudunk, a 230 Nm-es nyomaték nem elég a vagánykodáshoz.

Autópályán magabiztosan viselkedik a Lancia: 130 kilométer/órás sebességnél 2600-at, 120-nál 2500-at, 110-nél 2300-at, 100-nál 2000-et fordul a főtengely percenként.

A Lancia étvágyában csalódtam, az 550 kilométeres próba végén 9 literes átlagfogyasztást számoltam ki 100 kilométerenként, ami sok egy 1,4-es motortól, de sok egy kompakt autótól, még akkor is, ha télies körülmények között teszteltük.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?