2007. január. 17. 16:48 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:55 Autó

Lancia-teszt: kicsiben a legnagyszerűbb

Az Ypsilon nem a méreteivel tűnik ki a kisautók közül, hanem formájával, minőségével, eleganciájával, egyediségével és magas árával.

© Lancia
Az autó nagysága nem toló méterrel mérendő, az Ypsilon a belső nagyságával bűvölt el. Az vérfrissítésen átesett Ypsilon a kisautó kategória szépségkirálynője. Finom vonalai, elegáns belső belseje, erős és takarékos motorja kiemelik a tucat autók közül. Teljesíti a márkával kapcsolatos elvárásokat: a Lancia egy fogalom, egy mítosz, a legolaszabb autó. A latin arisztokratizmus illata akkor csapott meg, amikor feltárultak a hatalmas ajtók és behuppantam a szemet és az érzékeket gyönyörködtető miliőbe. A belső kétszínű, akár az autó külseje. A sötét bordó, lilás bőr harmóniát alkot a vajszínű alcantara betétekkel és a műszerfal bőrhatású vajszínű puha műanyag borításával. A bicolor külsőért és belsőért plusz a négyüléses kivitelért plusz 180 ezer forintot kérnek, de a látvány kétségkívül megéri. Csak nehogy úgy járjunk, mint az egyik vásárló, aki katalógusból rendelte az autóját, amikor meg érte ment majdnem elájult, mert a megvett autó színe nem egyezett azzal, amit ő a katalógusból kiválasztott. A Lancia színeit nézve nem értem a dolgot. A tető sötét bordó színe és a halvány lilába átütő gyöngyház színezés tökéletes páros.

© hvg.hu
Nem akarom jobban szaporítani a szót, az Ypsilon gyönyörű. A műszeregység a középkonzol közepén elegáns, krómozott és antik hatású részletekkel díszített. Jó szemezni vele, a klasszikus formák között nem tolakodó a fedélzeti számítógép, megnyugtató látni rajta, hogy a hatótávolság tele tankkal 1000 kilométer fölötti. Esti fényekben is vonzó az autó beltere, a klasszikus, visszafogott hangulatot erősíti, hogy egyszínű zöld minden világító elem. Ezt csak tetézi, hogy parádésan szól a Bose hifi.



A pilótafülke nagyautós



© hvg.hu
Az első ülésekben ülve még rosszul tippelve sem mondanánk, hogy egy kisautóban ülünk, a kényelem az ergonómia tökéletes. El vagyunk kényeztetve, van kétzónás automatikus digitális klímánk, mp3-lejátszós csúcshifink (Bose), tempomatunk, hat légzsákunk (függönylégzsákok plusz 30 ezerért), ABS és EBD, elektromos tükrök és ablakemelők, multifunkciós kormányunk. Meglepő volt ugyanakkor, hogy ESP-t (ASR-rel és hegymeneti elindulást segítő rendszerrel együtt) csak 150 ezerért kapunk a legjobban felszerelt négymillió fölötti csúcsverzióban. Ennél már csak az volt meglepőbb, hogy a tesztautómban se kép, se hang nem figyelmeztetett a biztonsági övek becsatolására.

© Lancia
Hátul már bajban vagyunk a kényelemmel. Elöl csak az oldaltartással van némi gond, hátul pedig a lábtérrel. Magam mögött csak bepréselve férek el, térdemmel rendesen masszírozom a vezető hátát, és nem segít az előre-hátra tologatható hátsó pad, amely csak a csomagtér növelésében tesz jó szolgálatot. A hátsó üléssor osztottan dönthető, én megpróbáltam síkba tenni, sok értelme nem volt, mert hátratolt vezetőülésnél nem lehet ledönteni a hátsó ülést. Az Ypsilon vásárolói azonban biztos nem fognak krumpliszsákot és összeszerelhető gyerekágyat szállítani az autóban, így első próbálkozás után én is abbahagytam az autó teljes szétszerelését. A csomagtér papíron 215 literes, ám az Platino felszereltség fölött rendelt Bose hangrendszer (150 ezer forint) mélynyomója 20 litert biztos lecsíp ebből. Egy megtömött hokistáska így is befér (normál állapotban hagyott hátsó üléssorral). Az általam is tesztelt négyüléses kivitelben egyébként kényelmesek a hátsó fotelek. Bejutni hátra könnyű.

[[ Oldaltörés: Férfiak is tűzbe jönnek (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
Bár az Ypsilon alapvetően női autó, a férfiak is sokáig tartják rajta a szemüket. Az egyik szolgáltató parkolójában egy férfi képes volt egy félórát várni rám, hogy utána kikérdezzen a kocsiról. Tűzbe jött a látványtól és az adatoktól, de aztán az ár lehűtötte. Azt mondta, ennyi pénzért már egy autót is lehet kapni. Később megbántam, hogy akkor és ott nem védtem meg a Lancia becsületét. Párbaj helyett ráhgytam. Pedig azt is mondhattam volna, hogy ez nem is egy autó, ez egy Lancia. Több, mint egy autó.

Amióta ezt a típust ismerem, mindig is harcban állt a legszebb kisautó címért. Az Y10 óta már nem is nagyon kell harcolnia. Emlékszem még jogosítványom se volt, de ilyen autót akartam venni a kedvesemnek. Aztán megláttam az árát és inkább az egy korszakkal előbbi Autobianchi felé kacsintgattam. Az Ypsilon azóta nagyot nőtt, addig rajzolták újra a formáit, hogy szuperminiből komoly kisautó lett.

Nem tetszett
Drága ár
Kevés tárolórekesz
Nem figyelmeztet a biztonsági övek bekapcsolására
Praktikumból nem vizsgázik jól az Ypsilon, kevés a tároló, pohártartóból van három, de mind használhatatlanok, a kesztyűtartó szűk, akárcsak az ajtók oldalzsebei. A középkonzol kialakításának köszönhetően van azért két szabad üregünk a szélvédő alatt. Itt a hölgyek kedvükre kipakolhatják a plüss macikat és feng shui elefántokat. A csomagtér tágítható bár, de hátulról például nem tudjuk előre tolni a hátsó üléspadot, ehhez be kell mászni a kocsiba.

Bágyadtan kezdi, vadul folytatja

© hvg.hu
Az 1,3-as dízelmotor nagyon jó választás ehhez az autóhoz. A kilencven lovas 16 szelepes Multijet 2000-es fordulat fölött lendületesen hajtja az autót. Alatta még kissé bágyadt az autó. Motorzajra, szélzajra nem lehet panaszunk, nagyobb sebességnél is csupán a téligumik zaját hallani. Dinamikus autó, de alapvetően a nyugodt városi autókázást támogatja. Az ötsebességes váltót gyakran kell foglalkoztatnunk, lehetne rugalmasabb is. Ötösből négyest kicsit körülményes váltani, az első két nap szenvedtem vele, utána nem volt rá panasz. Vicces, hogy a középkonzol aljából kiálló váltóbot gombja márványhatású bőrborítást kapott. Elképzeltem, milyen ütős lenne, ha valóban márványból, vagy egyenesen csontból lenne ez a kis pöcök. Igaz, ahhoz hörgős vad motor is dukálna.

Pályán sem kell szégyenkeznünk, ám a kilencven ló a városban teszi igazán élvezetessé az autózást. A teszthét utolsó két napján rohanósra vettem a figurát, ezt azonban a fogyasztás nem bosszulta meg. A megtett ötszáz kilométer során 5,1 litert fogyasztott az autó.

Tetszett
Forma és dizájn
Takarékos és dinamikus motor
Az autót könnyű manőverezni, az oldalsó visszapillantók nem túl nagyok, de elégségesek. A kormány (dual drive) normál fokozatban elég direkt, ha a rásegítés kevés lenne, akkor a city gomb megnyomásával játékossá tehetjük a parkolási feladatot. Csak arra ügyeljünk, hogy nagy sebességnél, ha lehet ne hagyjuk bekapcsolva a city szervót. Az autó egyébként is alulkormányzottságra hajlamos. A futómű a kisautós jelleget jól takarja, nem pattog a gép, sőt sportosan csillapít, köszönhetően a peres gumiknak és a könnyűfém felniknek. Az úthibákat mérsékelten jól tűri, a kátyúk azonban fájnak neki. A fékek jól adagolhatók, hátul dobfékek vannak.Az Ypsilonhoz legolcsóbban 2,89 millió forintért juthatunk 1,2-es hatvan lovas benzinmotorral, Argento felszereltséggel. Dízelért minimum 3,35 millió forintot kell fizetnünk, ezért a pénzért csak a 75 lovas változatot kapjuk. A tesztelt autó alapára 4,09 millió forint.

B. Cs.


[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]


Lancia Ypsilon 1,3 Multijet Platino
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1248
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő90 lóerő 4000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 200 Nm 1750-es fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2388
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3778/1704/1530
Csomagtér215-290 liter
Saját tömeg (kg) 1145
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 175
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 10,5
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 5,2
Országúti 3,8
Vegyes4,3
Tesztfogyasztás5,1
CO2 kibocsátás (g/Km) 114
ÁRA A tesztelt autó alapára 4,09 millió forint


Hirdetés