© hvg.hu |
Hogy engem lenyűgözött, az természetes. Nekem mindig is volt valami perverz vonzódásom az olasz autókhoz, igaz megmaradtam a Fiat szintjén. Az Alfások túl arisztokraták az én szememben, ahhoz a szerephez vagy születni kell vagy felnőni. Nem a 159-es volt az első Alfa az életemben, hanem egy rövid, de eszement tesztvezetés erejéig a Brera, amivel sikerült túlszárnyalnom az akkori sebességrekordomat (persze az már a múlté). A látványtól akkor szinte sokkot kaptam. Nos, a 159 dizájnban ugyanolyan merész, és vad, mint sportkocsiban a Brera. Belső kialakítása, az autó orra szinte azonos. Sőt még a hátsó lámpatestek is rokonok. Hát, hogy is ne, hisz a mester maga, Giugiaro rajzolta mindkettőjüket.
Rendhagyó tesztautó a nálunk járt 159-es. Gyönyörű sötétbordó színe, sportos és elegáns belső tere, barátságos és dinamikus dízel erőforrása olyan tökéletes egységbe lényegül, ami önmagát eladja. Mégis, bárkivel beszéltem, azzal jött: gyönyörű, de Alfa. Kár, hogy nem tudom cáfolni ezt az előítéletet. Szívesen megtenném, csakhogy még több Alfát láthassak az utakon. Semmilyen más autós nem üdvözli a másikat, az Alfás igen. Akit nem győz meg az autó szépsége az is megnyugodhat, az Alfa 159 mellé három év vagy 120 ezer kilométer ingyenes karbantartás is tartozik.
© hvg.hu |
Az Alfa birtoklásához nem csupán ízlés, bátorság kell, hanem elég sok pénz is. A középkategóriás autók prémiumszegmensébe tartozik a 159-es, a tesztelt fullos változat főként. Szinte minden kényelmi, biztonsági és technikai csemegével felvértezték: mp3-lejátszós hifi (plusz 43 ezerért), USB-csatlakozós Blue&Me-rendszer, Bluetooth-os kihangosítással (plusz 75 ezer forintért), kikapcsolható menetstabilizáló, kitörésgátló. Kocsimban volt ülésfűtés (plusz 91 ezerért), parkolóradar elöl és hátul (plusz 182 ezer forintért). Sebességtartó automatika, esőérzékelős ablaktörlő, hanggal is vezérelhető fedélzeti számítógép, fényérzékelős világítás, kétzónás digitális automatikus klíma, elektromos ajtók és tükrök, hazakísérő fény stb. Először láttam közelről térdlégzsákot, ez a kormány alatt található, így a törésteszteken is legbiztonságosabbnak kikiáltott Alfa alapáron 7 légzsákkal védi a bent ülőket. 43 ezer forintért utas felőli oldalra is kérhetünk. A VDC művésznévre hallgató biztonsági rendszer magába foglalja a kipörgésgátlót, a kitörésgátlót, a dombsegédet, motorfékszabályozót és a vészfékasszisztenst.
[[ Oldaltörés: Elszédít a lendület (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Külseje lendületes, dinamikus, az első és a hátsó lámpák agresszivitása félelmetes. A különálló lámpatestek úgy tekintenek a forgalomra, mint a cápa szemei, robusztus v-alakot formázó orra torpedóként vezeti a stílusos verdát. A lendület az autó oldalán sem törik meg, az első sárhányókon helyet kapó dárda alakú oldalsó indexlámpák vagy a pattintott éket formázó kilincsek mind mozgásba hozzák a kocsit. Erre mondják azt tanult kollégáim, hogy álló helyzetben is mozgásban van. A dinamizmus a hátsó lámpatestek kialakításéban is folytatódik, a vörösben izzó lámpák itt is különállóak, még ha egy azonos lámpatestben is vannak. Az elsők külön vannak, mint a vízipók szemei.
A belsőt minőségi anyagok uralják, a műanyagok finom tapintásúak, a fűthető első ülések kényeztetően barátságosak. Alapvetően négyszemélyes, magam mögött csak a térdem rendelkezezésére álló helyet keveselltem.
© hvg.hu |
A kárpit és az üléseket Alfatex hasított bőrhatású szövet borítja. A hátsó ülések is marasztalóak, két felnőttnek is kényelmesek, ugyanakkor gyerekeknek általános gyereküléssel nem valók, túl mélyek, a kölkök folyton lecsúsznak. Az én fiam végül megunta a csúszkálást és a középső ülésbe csatolta be magát, ahol az ülésmagasító egyenes felületre került. Így legalább új távlatok nyíltak meg neki és láthatta, ahogyan az Alfa gyönyörű kevlár mintázatú műszerfala a három mélyen ülő kerek műszerrel a vezető felé fordul. A kilátás az autóból az elektrokróm tükrök viszonylag normális mérete ellenére nagyon nehézkes, főként hátra nem látunk, köszönhetően az alacsony hátsó szélvédőnek. Tolatóradar nélkül ember legyen a talpán, aki karcolás nélkül parkol Budapesten. A járdaszegélyeket felejtsük el, el az autó orra szinte a földig ér.
A parkolóradar kapcsolója és a csomagtér nyitó gombja a belső tér világítás kapcsolója mellett a tetőn kapott helyet. A csomagtér a kulcson található gombbal, illetve az előbb említett belső kapcsolóval nyitható, a szája kissé magasan van, de egy háromnapos családi kiránduláshoz elegendő tárhellyel bír. Síbox van, ám az osztottan dönthető hátsó ülésekért 114 ezer forintot kell fizetnünk.
Tárolórekesszel nem áll túl jól a 159-es, pohártartóból csak egy van, a hűthető első kartámaszon kívül szinte nem is tudunk sehová pakolni. A cédétartómat az ülés és az ajtó közé préseltem be, így minden kiszállásnál az könyörtelenül kiesett. A kormány jó vaskos fogása jó, négy irányban állítható, multifunkciós. A cockpit ergonomikus. Autónk az indítókártya behelyezése után gombnyomásra indul, mint egy sportkocsi. Van turbónyomásmérőnk is, sok funkciója nincs, a sportos jelleget hangsúlyozza.
A szekvenciálisan is használható hatsebességes automatikus váltómű fokozatmentesen vált, ráérez az ember lábára, csak vészes előzésekkor használtam a kézi üzemmódot, ilyenkor is vehemensen beavatkozik, ha nem tetszik neki a váltásunk.
© Alfa Romeo |
Hangja alig van, a 150 lovas erőforrás nagyon jól húz, az Alfa Romeo névre dízelben sem esik csorba. A kipufogót csak kilencven fölött lehet hallani, ilyenkor is kellemes sportos muzsikával. Futóműve feszes. Kisebb úthibákat, hukkanókat nem érzi, de a komolyabb kátyúkon felüt. A fogyasztással nem lesz bajunk: a 650 kilométeres tesztúton 7,5 liter gázolajat fogyasztott átlagban száz kilométerenként az Alfa. Az Alfa Romeo 159 1,9 JTDm 16V Distinctive alapára 8,84 millió forint, 159-eshez a legolcsóbban 5,995 millióért juthatunk, 1,8-as 140 lovas benzinmotorral és Impression felszereltséggel felvértezve.
A 159-es igazi Gran Turismo, hosszú utazásokon kiváló. Azoknak tudom ajánlani, akik élvezik a vezetést, akiknek nem a megérkezés a fontos, hanem az út, amelyet az Alfában tehetnek meg. Cégautóként is jó választás, egy Alfa 159-es flotta markáns ízlésre vall. Vezetőknek kifejezetten ajánlott a sportos limuzin, egy visszafogottabb színben még fel sem tűnik a nagyfőnöknek…
B. Cs.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Alfa Romeo 159 1,9 JTDm Distinctive |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1910 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 150 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320 Nm 2000 fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2700 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4660/1828/1417 |
Csomagtér | 405 |
Saját tömeg (kg) | 1535 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 210 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9,4 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 8,1 |
Országúti | 4,8 |
Vegyes | 6,0 |
Tesztfogyasztás | 7,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 159 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 8,84 millió Ft. |