Sehol nincs Európában olyan gyakorlat, mint Magyarországon, hogy a jármű teljesítményéhez mérjék az átírási illetéket - nyilatkozta a Napi Gazdaság pénteki számában Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára.
Az MKFE egyetért a Magyar Gépjárműiportőrök Egyesületével (MGE) abban, hogy sürgeti a nagyhaszonjárművek tulajdonszerzési illetékének eltörlését.
Az MGE elnöke, Erdélyi Péter a Napi Gazdaságnak azzal indokolta a kérést, hogy ilyen illeték más termelőeszköz esetében nincs. A járművek nem vagyontárgyak, hanem termelőeszközök - érvelt Karmos Gábor is.
Jelenleg Magyarországon köbcentinként 18 forintba kerül az átírás, így egy 12-13 ezer köbcentis jármű esetén az illeték eléri a negyedmillió forintot. Az adótörvény módosításokban szerepel a köbcenti szerinti illeték megszüntetése, helyette a teljesítmény mellett a jármű életkorát is figyelembe vennék.
Ez egyes haszonjármű kategóriákban akár 40 százalékos emelkedést okozna, más esetekben két-, háromszorosára emelné az átírási díjat. Ráadásul - mondta Karmos Gábor -, az új járművekre jelentősen magasabb lenne az illeték, mint a használtak esetében, ami gátolná a jármű-korszerűsítési programot.
Az MKFE azt javasolja, hogy a haszongépjárművek esetében az uniós gyakorlathoz igazodva töröljék el az illetéket, de - hangsúlyozta Karmos Gábor a Napi Gazdaságnak - legalábbis vizsgálják felül az értékét.