Az első Avant 1977-ben hidegen hagyta a közönséget, rövid csapott hátú modell volt, nagy csomagtérajtóval.
Az első Avant 1977-ben hidegen hagyta a közönséget, rövid csapott hátú modell volt, nagy csomagtérajtóval. Ma már a legfontosabb terméke az Audinak a kombi (1,2 milliót adtak el eddig az A6 Avantból), ennek megfelelően odafigyelnek rá, megvárják, hogyan fogadják az ügyfelek a szedánt, aztán fognak hozzá a puttonyoshoz. A B-oszlopig nem változott az A6, de mégis mennyivel szebb, elegánsabb, audisabb, mint az A8-as árnyékába húzódó limuzin.
A kocsi 4,93 méter hosszú, 1,87 méter széles és 1,46 méter magas, tengelytávja 7 centivel 2,91 méterre nőtt az elődhöz képest. Karosszériáját mintegy 20 százaléknyi arányban alumíniumelemek alkotják. Elődjével szemben az új Avant 70 kilogrammal bizonyul könnyebbnek, az A6 Avant 2.0 TDI modell üresen 1640 kilogrammot nyom. 2,1 tonnát vontathat. Arányai kifejezetten sportosak, tetővonala erősen döntött D-oszlopai felé ível. Kívánságra fényszóróit és hátsó lámpáit LED-technikával teszik látványosabbá. A főfényszóróért 490 ezer forintot kérnek.
A puttonyon és a külső jegyeken kívül másban nem tér el egymástól a limuzin és a kombi, újdonságként csak annyit lehet a számlájára írni, hogy a Google-képes navigációt dugófigyelővel turbózták fel, színes vonalak jelzik a zsúfolt, telített és szabad utakat. A lézer-radar-kamera show kibővült, a parkoló kamera előre is lát, sőt van jobbra és balra kitekintő kukucska funkciója, de nemcsak elöl, hanem hátul is, sőt felülnézeti képet is ad.
Felsorolhatatlan a vezetéstámogató arzenál. Íme, néhány a legfontosabbak közül: vészhelyzetben állóra fékező távolságtartó tempomat, éjjellátó, vetített kijelző, sávtartó, elalvásra figyelmeztető, holttérfigyelő rendszerek. A csúcsot a merevlemezes tárolóval szerelt érintőfelülettel (touchpad) is vezérelhető navigációs rendszer, illetve a Bang & Olufsen hifi-berendezése képviseli.
Internet is van az autóban. A Google szolgáltató közreműködésével különleges online-szolgáltatások is elérhetők, mint például a speciális úti célok hangvezérléssel irányított keresése. A streetview funkcióval az autós navigáció újabb fejezetét írja az Audi. A menet közbeni internetezés illetve e-mailezés lehetőségét WLAN-hotspot biztosítja az utasok számára, míg az Audi online közlekedési információi a választott útvonal terheltségéről szolgálnak valós idejű tájékoztatással a vezető számára.
Csomagtere alapállásban 565 liter térfogatú, ám a hátsó üléstámlák lehajtásával 1680 literig bővíthető. A hátsó ülésig a hossza 118 centi, lehajtva 193 centi, tehát aludni sem utolsó dolog az ingolstadti kombiban. Kívánságra az Audi számos igényes csomagrögzítő felszereléssel is szolgál, a kínálat csúcsán a mozgásvezérelt, automatikusan nyíló csomagtér-ajtó áll. A hátsó lökhárító alatt végzett mozdulatsorral a rendszer önműködően aktiválódik és nyitja a csomagtér ajtaját. A Passat limuzinban mutatták be először a Barba-trükköt: borospalackokkal az ölben kellett egy jól irányzott rúgással kinyitni az ajtót. Az A6-t sem kímélték meg a rugdosástól, igaz a játék feláras, 421 ezer forintot kérnek érte.
Az Audi hat közvetlen befecskendezésű – két benzines és négy TDI – erőforrással küldi versenybe új A6 Avant sorozatát, a 130 kW (177 LE) és 230 kW (313 LE) közötti teljesítménytartományban. Minden motort start-stop rendszerrel szerelnek, amelynek az energiavisszatöltés is a része. A 2.0 TDI változat átlagfogyasztása a sajtóanyag szerint 100 kilométerenként 5 liter, károsanyag-kibocsátása 132 gramm/kilométer.
Az Audi A6 Avant már rendelhető nálunk is. 13,926 millió forint az alapára a 2,8 literes 204 lovas, kézi váltós benzinesnek, a 300 lovas háromliteres változatért S tronic váltóval már 18,17 milliót kérnek, igaz, ehhez alapáras az összkerékhajtás. A kétliteres változatok később kerülnek a magyar kínálatban (a benzines 180, a dízel 177 lovas), a 2,0 TDI alapára 12,438 millió forint, a nagyobb dízelért 204 lóerővel 14,41 millió forintot kell kiköhögni. A háromliteres dízel 245 lóerővel, quattro hajtással és S tronic duplakuplungos váltóval 16,96 millió forint. A nemzetközi tesztvezetésen kipróbálhattuk a 313 lovas kettős feltöltésű mozdonyt, amelynek 650 Nm nyomatékával 8 fokozatú tiptronic automatikusa váltó birkózik meg. Kár lett volna kihagyni, dízelautóval ilyen jól még életemben nem szórakoztam. A V12-es Audi dízel hangjával és élményével ért fel a próba, igaz, a mérnökök ügyeskedtek egy rezonátorral, az adja a fantasztikus, V8-as hangot a kocsinak. Hihetetlenül erős a biturbó, bátran állítom, jobb ezt vezetni, mint a 300 lovas benzinest. Fogyasztásban nem marad el attól, rendesen meghajtva 11,9 literes átlagot préseltünk ki belőle. A kétliteres dízel az 50 kilométeres tesztúton 7 litert, a 204 lovas V6-os dízel 8 litert, a 300 lovas benzines változat pedig 12 litert fogyasztott száz kilométerre vetítve.
Vezetve több motorral is az autót, megnyugtatom a jövendőbeli hazai vásárlókat, akiknek csak a kétliteres dízelre futja, hogy tökéletesen megbirkózik a feladattal a 177 lovas erőforrás. A sportosabb vénájúak vihetik a 300 lovas kompresszoros benzinest, amely sport fokozatban úgy lő ki, mint egy rakéta. A V6-os dízelt a kifinomultságáért lehet szeretni, igaz a 204 lovas változat csak az összkerékhajtás miatt éri meg a felárat. A biturbó dízel 5,3 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre a közel 2 tonnás kocsit - ez már több, mint amit halandó egy kombitól elvárhat.
Motorváltozattól függően az új A6 Avant hatfokozatú manuális, illetve a sportos hétfokozatú S tronic, a fokozatmentes multitronic vagy a különösen kényelmes nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóval gördülhet le a szerelőszalagról. Az elsőkerékhajtás mellett a quattro állandó összkerékhajtás kínál alternatívát. A hátsó kerekek közötti rugalmas nyomatékelosztásról kívánságra az Audi sport-differenciálműve gondoskodik.
Futóműve igényes konstrukció. A rugózás, a kormányzás, az automatikus sebességváltás és a gázadás érzékenysége testre szabható, alapáras a drive select. Akárcsak az A6-osban, itt is van efficiency (gazdaságos) üzemmód. Szervokormánya elektromechanikus. Az elsőkerékhajtású változatokban az elektronikus szabályzású differenciálzár-hatású funkcióval bővült az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP). Extrafelszerelésként az légrugózás és dinamikus kormányzás is szerepel a palettán. Az S csomaggal 30 milliméterrel közelebb érezhetjük az aszfaltot, ha ez nem elég, egy évet várnunk kell az S6 és RS6 (500 lóerős) modellekre. A 2.0 TFSI 2012 áprilisban érkezik Magyarországra.
Biró Csongor
Audi A6 Avant 2,0 TDI/ /3,0 TDI multitronic/3,0 TDI quattro/3,0 TFSI quattro | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968/2967/2967/2995 |
Környezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 177 lóerő 4200-as fordulaton 204 lóerő 3750-4500-as fordulaton 313 lóerő 300 lóerő 5250-6500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 380 Nm 1750-2500-as fordulaton 400 Nm 1250-3500-as fordulaton 650 Nm 1450-2800-as fordulaton 440 Nm 2900-4500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2912 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4926 / 1874 / 1461 |
Csomagtér | 565-1680 liter |
Saját tömeg (kg) | 1640/1705/n.a/1790 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 222/230/250/250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 9/7,4/5,3/5,6 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 6,1/5,9/n.a/ 10,8 |
Országúti | 4,5/4,7/n.a./6,6 |
Városi | 5/5,2/n.a./10,8 |
Tesztfogyasztás | 7/8/11,9/12 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 132/136/n.a./190 |
Alapára | 12,438 millió Ft/ |