2011. január. 10. 17:52 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2011. január. 10. 17:51 Autó

Audi A1 teszt: négykarikás játékszer

Nagyon szép kisautó az A1, sokan kiszúrták a forgalomban, de kevesen ismerték fel benne az Audit.

Nagyon szép kisautó az A1, sokan kiszúrták a forgalomban, de kevesen ismerték fel benne az Audit. Valószínűleg ezért szerepelt rajta a The Next Big Audi szlogen magyar fordítása, miszerint az A1 a következő nagy Audi. Én ezt a fordítást magyartalannak tartom, az én olvasatomban az angol szöveg így hangzik: az új nagy Audi. Ebben érezni a humoros élt. Nagy az érdeklődés az autó iránt, ezt jelzi az is, hogy az Autómenedzser.hu tesztautó-szavazásán a játék félidejében nagy fölénnyel vezetett az A1.

bcs

Nincs új a nap alatt, a hetvenes években már volt mini Audi, a 720 kilós, Bertone tervezésű 3,5 méteres 1100 köbcentis háromajtós 50-es 1974-ben tört be a piacra (az őskorban a DKW Junior és az NSU Prinz személyében már voltak elődei). Ennek a helyét aztán átvette a Polo, amely mostanáig a Fabiával és az Ibizával karöltve képviselték a konszern kisautó kínálatát. Eddig. Az Audi az A2-es kudarca után most ismét betör a kisautó-piacra, hamarosan jön az A2-es és már itt is van az A1-es háromajtós változata, amelyet pár éven belül követ az ötajtós-, kabrió- és S1, majd RS1 sportváltozata. Az Audinak nincs már merre terjeszkednie, ezért merészkedik ilyen mélyre, no meg ott a nyakán a kényszer, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátást. A nagy modelleknél ez nehéz, így piacot kell teremteni a kisebb fogyasztású motoroknak, azaz a kisautókból sokat kell eladni. A cél nemes, a megvalósítás azonban döccenősen indult, százezres tervek ellenére csupán 25-30 ezer A1-est sikerült az első csonka évben értékesíteni – Németországban májustól november végéig csak 2577-et adtak el. Ami nem csoda, ha az autó közel ötmilliós indulóárát tekintjük. Tesztautónkat jó felszerelték, ám igazán drága extrát nem pakoltak bele. A 7,9 milliós árra még gond nélkül 3-4 milliót rá kell költenünk, hogy csúcsfelszereltséggel vigyük haza a kis szépséget.

bcs

7,9 millióért még nem is az igazi az A1, hisz hol vannak a mai Audik elengedhetetlen tartozékai, a LED-fények? Bizony az újabb százezrekbe kerül, ahogy a panorámatető, a navigáció, a Bose hifi, a bőr kárpit, vagy más technikai csemegék. Nem mondom, én személy szerint bőven elégedett voltam a tesztautó finomságaival, élveztem a sportfutómű keménységét, a sportos hatású ülések tartását, a Bluetooth-kapcsolat kényelmét, a S tronic váltó okos kapcsolásait, a kormányról visszaváltás izgalmas rántásait. Ám, ennek ellenére mindenki 5 millió körülire taksálta a kocsi árát. Legszívesebben letagadtam volna azt a plusz 2,9 milliót. Szurkolok a kis Audinak, de nem látom nagy esélyét a magyar piacon. Versenytársai egy kivétellel mind olcsóbbak, és hasonló minőséget, technikai tartalmat, erőt és vezetési élményt kínálnak.

Ellenfelek:

Típus

Teljesítmény (LE)

Alapár (millió Ft)

Jól felszerelt változat ára

Citroen DS3 VTi 120

 

120

4,827

5,222 (aut)

Alfa Romeo Mito 1,4 Turbo

 

135

5,75

6 (duplakuplungos)

Mini Cooper

 

122

6,135

8,312 (aut)

VW Polo 105 TSI DSG

 

105

4,469

5,366 (DSG)

Fiat 500 0,9 TwinAir

 

100

4

4,627 (aut)

Audi A1 1,4 TFSI S-tronic

122

6,326

7,913 (viszonyítási alap)

 

 

[[ Oldaltörés (Hátul szűk) ]]

 

Nem kényelmetlen az Audi A1 elől, hátul két felnőtt is elfér, ha nem magasabb 1,7 méternél. A be- és kiszállás nem egyszerű, pedig az aztmegkönnyítő rendszert is beleszerelték (Ambition felszereltséggel széria). Szűkösséget akkor érezzük, ha magányunkat megosztjuk másokkal. A csomagtartó 270 literes, az ülések döntésével 920 literesre bővíthető. Hokis táskámat a Jézuska kicserélte 145 literesre, hízott a tartalma is, de még így is befért – igaz, csontra. A csomagtér padlója alatt rejtett rekeszt találunk, ide helyezték el a defekt esetén használandó habos kompresszort, de itt találjuk az akkumulátort is. Az ajtót egybeépítették a hátsó világítótestekkel, így bajba lennénk, ha este nyitogatni kellene. Gondoltak erre az Audinál, egy-egy kis pótlámpa (és ez LED-es) veszi át ilyenkor a nagy lámpák szerepét – akárcsak az Insignia kombinál.

bcs

A beltér, az anyagok minősége, az összerakás igényessége kiváló, számos elem, kapcsoló és a szórakoztató rendszer (MMI) az Audi A8-ból lehet ismerős, a teljes miliő az itthoni gyártású Audi TT-re és az Audi A3-asra emlékeztet, a klíma automatikus és egyzónás, az ülésfűtés kétfokozatú. Az ajtónyitó és a karfa kialakítása különlegesen igényes, kellemes az autóban lenni. Fedélzeti számítógépe informatív, minden menetadatot egyszerre képes megjeleníteni. Van takarékossági menüje is, ezzel korábban az Audi A4 és az A3 kis fogyasztású dízel változataiban találkoztam. Egy folyamatábrán jelzi a külső fogyasztók általi többletfogyasztást, ha lekapcsoljuk a kílmát, a hátsó ablakfűtést és a ködlámpát, 0,7 liter üzemanyagot takarítunk meg óránként. Az MMI menürendszere vezetés közben nehezen kezelhető, ehhez érdemes megállni. A telefonálás a Bluetooth segítésével könnyed, de nem problémamentes, többször is megszakadt a vonal. Van több pohártartó, a könyöktámasz útban van, felhajtva használtam. A tolatóradar nem hiányzott, a kocsi kompakt mérete jól belátható.

Az 1125 kilogrammos testét fürgén cipeli az A1, 200 newtonméteres nyomatéka már 1500-as percenkénti fordulattól a rendelkezésünkre áll. 8,9 másodperc alatt teljesíti a 100 kilométer/órás sprintet álló helyzetből, a végsebessége pedig meghaladja a 200 kilométer/órát. Kanyarokban óriási a kicsi Audi, a Polót ebben megveri. Amúgy rokonságát le sem tagadhatná, az üzemanyag-beömlőt pont olyan levegőztető szeleppel szerelték fel, amilyen a Skoda Fabiámban található.

bcs

122 lóerejét akkor évezhetjük igazán, ha sportfokozatba kapcsoljuk a váltót, vagy ha mi magunk váltunk a kormányon lévő kapcsolókkal, a hétfokozatú S tronic érti, ha azt akarjuk, hogy pörögjön a motor, padlógáznál példásan visszavált, hadd vágjon hátba a lendület. Ugyanakkor én nem választanám az S tronic-ot, sokkal izgalmasabb az A1 kézi váltóval, a duplakuplungos normál módban kissé unalmas, sport módban kissé hektikus. Étvágyban pár deci a különbség a kézi váltó javára, de nem ez a fő érv. Fogyasztásban – a mínusz 3 fokon is működő alapáras start/stop rendszer és a fékenergia-visszanyerés ellenére - nem remekelt a teszten az A1, a hétszáz kilométeres próba során 7,9 literes átlagot mértünk, ami csak az autó méreteihez képest sok, az 1,4-es turbómotort etetni kell valamivel, ha azt akarjuk, hogy morogjon. Az 5,2 literes átlag és a 119 grammos kibocsátás csak álom. Tempósabb használattal a 10 liter/100 kilométeres átlagot sem nehéz elérni. A kipufogót gyönyörűséges hanggal vértezték fel, de az autó alapjáraton annyira hangtalan, mint egy elektromos autó. Kívánni sem tudnánk különb erőforrást.

Futóműve kőkemény, feszesebb, mint a Polóé, a fertőzésként szaporodó budapesti kátyúk komoly veszélyt jelentenek rá, szerencsére könnyedén lehet vele szlalomozni. A kormányzás direkt, a fékek is élénkek.

Az Audi lohol a Mini sikere és a DS3 variálhatósága nyomában, az A1 is testreszabható, mintegy 800 féle változatban (más színű tető, tükörház, felni, kárpitok stb.) választható, tesztautónk ebben is konzervatív volt.

Biró Csongor

 

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

 

További képek a galériában
bcs

 

Audi A1 1,4 TFSI S tronic
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)1390
Környezetvédelmi besorolásEURO 5
Max. teljesítmény lóerő122 lóerő 5000-es fordulaton 
Max. nyomaték: Nm200 Nm 1500-4000-es fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm)2469
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3954/1740/1416
Csomagtér270-920 liter
Saját tömeg (kg)1125
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)203
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h8,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi6,5
Országúti4,6
Vegyes5,2
Tesztfogyasztás8,8
CO2 kibocsátás (g/km)119
ÁRA 6,3 millió forinttól

 

Hirdetés