Audi A1 teszt: a legújabb nagy Audi
Új gépjárműosztályba lépett az Audi.
Új gépjárműosztályba lépett az Audi. Valójában már járt itt, és megégette magát az alumínium karosszériás, a korát jócskán megelőző A2-essel. Ezúttal újra megpróbálja az ingolstadti márka. A Mini, a Fiat 500 és a Citroen DS3 sikerén felbuzdulva prémium kisautót építettek. Adva volt a konszernen belüli Polo, csak fel kellett vértezni audis virtussal. Sikerült. Az A1 minden ízében vérbeli Audi. Kupészerű teste előrevetíti a jövőt, pár éven belül várható a sportos vénákkal bíró S1, az ötajtós-, és a kabrió változat is.
A LED-es nappali fény, az intelligens xenon plus lámpák, a fénydiódás hátsók, a start-stop rendszer, a TFSI-motorok, a Google térképes és beszédfelismerős navigáció, a dinamikus futómű, a 14 hangszórós, mélynyomós, 465 wattos Bose hangrendszer, a merevlemezes és minden eszközt felismerő-beolvasó multimédia (az Audi A8-asban megismert MMI Plus) mellett igazi újdonság, hogy testre is szabható az A1: a tető, a visszapillantók, a belső díszítőelemek, a kárpitok különféle színekben rendelhetők. Csak a külső 800 féleképpen variálható.
Az A1 jól néz ki, és kiválóan vezethető kis élményautó. Négy motorváltozata közül hármat próbáltunk ki, a 3,8 literes átlagfogyasztással kecsegtető 90 lovas dízel később érkezik. Az 1,2-es belépőmodell kis turbója 86 lóerővel vértezi fel az A1-est, ami bőven elegendő az örömautózáshoz, csupán emelkedőkön érezzük, hogy illene visszaváltogatni. Fogyasztása hat liter alatt marad városban és országúton használva, hangja szinte semmi. A 122 lovas 1,4 TFSI sportosan mozgatja az A1-est, élesebb kanyarokba öröm beesni, ilyenkor sokszor az ESP és az elektronikus differenciál (electronic limited slip differential – széria) segít talpon maradni. Ennek a változatnak mérges a hangja, de túlpörgetve idegesítően vinnyog. Alapjáraton biztatóan morog. Főként autópályán faggattuk, sok kilométert tettünk meg 200 kilométer/órás sebesség felett, de így sem mértünk 8,8 liternél nagyobb átlagfogyasztást. A sportos A1-est vezettük hétfokozatú S tronic (duplakuplungos) váltóval is, illik hozzá.
Nem csupán a takarékosság nagymestere az 1,6 literes 105 lovas turbódízel változat. Amellett, hogy 4,6 literes átlagfogyasztást mértünk vele vegyes használatban, izmos nyomatéka miatt ez a motorváltozat nyerte el a tetszésünket.
A Brüsszelben gyártott kis Audi első ülései kényelmesek, a kapcsolók elrendezése ergonomikus, van pohártartó, finomak és minőségiek az anyagok – leginkább a TT és az A3-as belsejére emlékeztet. A hátsó sorban magam mögé befértem, de a fej- és a válltér nem ígér kényelmet. A csomagtartó 270 literes. Az A1 májustól rendelhető, az autókat szeptembertől lehet átvenni, állítólag már van magyar vevő, aki 10 milliós változatot állított össze. Nálunk kétféle felszereltségi szinten kapható, a legolcsóbb 1,2-es A1 4,94 millió forint, az 1,4-es alapára S tronic váltóval 6,3 millió forint, a dízel alapára 5,76 millió forint.
Biró Csongor
Audi A1 1,2 TFSI/1,4 TFSI S tronic/1,6 TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1197/1390/1598 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 86 lóerő 4800-as fordulaton 122 lóerő 5000-es fordulaton 105 lóerő 4400-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 160 Nm 1500-3500-as fordulaton 200 Nm 1500-4000-es fordulaton 250 Nm 1500-2500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2469 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3954/1740/1416 |
Csomagtér | 270-920 liter |
Saját tömeg (kg) | 1040/1125/1140 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 180/203/190 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 11,7/8.9/10,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 6,2/6,5/4,7 |
Országúti | 4,4/4,6/3,5 |
Vegyes | 5,1/5,3/3,9 |
Tesztfogyasztás | 6,0/8,8/4,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 118/122/103 |
ÁRA | 4,9/6,3/5,7 millió forinttól |