Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?
A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Hátrányosan hatott az újautó-forgalmazásra az is, hogy a válság kezdete óta megnőttek az eladási árak, mivel a gyártók beépítették azon költségeiket, amelyeket a 2011-től kötelező Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma teljesítése okoz.
Tavaly nem született a flottautó-piacra vonatkozó érdemi jogszabályváltozás, a pénzügyi lízing területén viszont komoly nehezítést hozott a banki különadó. A kisebb flottakezelők refinanszírozása gyakorlatilag megszűnt, több cég kivonult a piacról, ám ezek jellemzően nem lízingszövetségi tagok. A tagvállalatoknál – jellemzően banki háttérrel rendelkezőknél – ilyen problémák nem voltak. Nem küszködtek tőkehiánnyal, szükség esetén pedig fordulhattak volna az anyacégükhöz - hangsúlyozta Lévai Gábor a HVG Cégautó 2011 különszámban, hozzátéve: a lízingcégeknél mégsem volt annyira rózsás a helyzet, mint a flottafinanszírozóknál, mivel részben az ügyfelek fizetőképességének romlása, részben a banki különadó miatt többüknél javítani kellett a tőkeellátottságon.
A hitelezés általános visszaesése mellett a készletfinanszírozás okoz gondokat, sokan merevnek tartják a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát, mások szerint a rendszerbe iktatott szűrők a hazai vállalkozások nehéz pénzügyi helyzete ellenére jól működnek. Ez azt eredményezi, hogy a cégautópiacon viszonylag kevés nem fizető ügyfélről tudnak.
Euró, frank, forint
2010-ben – mintegy 65 százalékot elérve – nőtt az euróalapú finanszírozás aránya a flottaautó-piacon, ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a svájci franké, így a devizaalapú finanszírozás összességében 90 százalék körüli. Valamelyest emelkedett a forintalapú finanszírozás aránya is. Borók János, a Porsche Lízing igazgatója arról számolt be, hogy ügyfeleik tavaly mintegy fele-fele arányban igényeltek deviza-, illetve forintalapú finanszírozást, s hogy forgalmuk – a 2009-eshez képest – mintegy 10 százalékkal nőtt.
A céges újautó-vásárlások mintegy 30 százalékkal gyarapodtak a múlt évben a Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél – tudta meg a HVG Cégautó különszám Révész Tamás vezérigazgatótól. Míg korábban mintegy 90 százalékban devizaalapú finanszírozást vettek igénybe náluk, addig 2010-ben jelentősen nőtt a forintalapú iránti kereslet, aminek egyik magyarázata, hogy az ügyfeleknek kisebb önrészt kellett befizetniük. Ezzel párhuzamosan persze nagyobb körültekintéssel kötöttek megállapodásokat a kliensekkel, minősítették a cégeket, az eszközfedezetre limitet határoztak meg, s maximálták a futamidőt.
A 2009-es szintet tudta tartani tavaly a Lombard Lízing flottaautó-üzletága – mondta Horváth Péter igazgató HVG Cégautó 2011 különszámban. A cég – döntően multikból álló – ügyfélkörében a fizetési kötelezettség teljesítése általában nem okozott gondot. A múlt évben – a megelőző év piaci tendenciáit alapul véve – a Lombard Lízing a forgalomélénkítés érdekében bevezette a miniflotta-szolgáltatást, és az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartást segítendő informatikai, elektronikai fejlesztéseket, bővítéseket hajtott végre.
A flottaszerződéseket általában három-négy évenkénti autócserére kötik, s e megállapodások jelentős hosszabbítása – a kiszámíthatóan növekvő szervizköltségek miatt – nem kifizetődő. Ezért is dönt sok cég inkább újautó-beszerzésről – mondta Lévai Gábor lízingszövetségi főtitkár, aki szerint az idei első negyedévben megállt az újautó-értékesítés visszaesése, flottaterületen pedig szolid növekedést regisztrálhattak. Az előzetes számítások szerint 2011-ben akár 20 százalékos növekedést is lehetségesnek tartanak a flottacégek.
További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.