2011. július. 05. 06:38 Utolsó frissítés: 2011. július. 04. 15:40 Autó

Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Miközben 2010-ben az összes flottaeladáson belül számos, főleg nagy flottakezelő cég 10-30 százalékos növekedést ért el, a kisebbek komoly veszteséget könyveltek el. A finanszírozásban döntően – mintegy 90 százalékban – az operatív lízinget választották a cégek, ami a tavalyelőtti évet is jellemezte. A hitel formájában történő finanszírozás lényegében megszűnt, ennek fő oka, hogy magasabb önrészt kellett volna vállalnia a hiteligénylőnek, ráadásul szigorúbb feltételekkel. A válság egyik pozitívumának mondta el a különszámban Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, hogy megmutatkoztak a lízingtermékek kockázati előnyei. Ennek ellenére a flottafinanszírozásban folyamatosan csökkent az átlagos kihelyezések értéke. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a keresleti oldalon sok esetben – főleg a kis- és közepes vállalkozásoknál – bizonytalanok voltak a bevételi kilátások, s ezért inkább elhalasztották a tervezett kocsicseréket.
Hátrányosan hatott az újautó-forgalmazásra az is, hogy a válság kezdete óta megnőttek az eladási árak, mivel a gyártók beépítették azon költségeiket, amelyeket a 2011-től kötelező Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma teljesítése okoz.

Tavaly nem született a flottautó-piacra vonatkozó érdemi jogszabályváltozás, a pénzügyi lízing területén viszont komoly nehezítést hozott a banki különadó. A kisebb flottakezelők refinanszírozása gyakorlatilag megszűnt, több cég kivonult a piacról, ám ezek jellemzően nem lízingszövetségi tagok. A tagvállalatoknál – jellemzően banki háttérrel rendelkezőknél – ilyen problémák nem voltak. Nem küszködtek tőkehiánnyal, szükség esetén pedig fordulhattak volna az anyacégükhöz - hangsúlyozta Lévai Gábor a HVG Cégautó 2011 különszámban, hozzátéve: a lízingcégeknél mégsem volt annyira rózsás a helyzet, mint a flottafinanszírozóknál, mivel részben az ügyfelek fizetőképességének romlása, részben a banki különadó miatt többüknél javítani kellett a tőkeellátottságon.

A hitelezés általános visszaesése mellett a készletfinanszírozás okoz gondokat, sokan merevnek tartják a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát, mások szerint a rendszerbe iktatott szűrők a hazai vállalkozások nehéz pénzügyi helyzete ellenére jól működnek. Ez azt eredményezi, hogy a cégautópiacon viszonylag kevés nem fizető ügyfélről tudnak.

Euró, frank, forint
2010-ben – mintegy 65 százalékot elérve – nőtt az euróalapú finanszírozás aránya a flottaautó-piacon, ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a svájci franké, így a devizaalapú finanszírozás összességében 90 százalék körüli. Valamelyest emelkedett a forintalapú finanszírozás aránya is. Borók János, a Porsche Lízing igazgatója arról számolt be, hogy ügyfeleik tavaly mintegy fele-fele arányban igényeltek deviza-, illetve forintalapú finanszírozást, s hogy forgalmuk – a 2009-eshez képest – mintegy 10 százalékkal nőtt.

A céges újautó-vásárlások mintegy 30 százalékkal gyarapodtak a múlt évben a Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél – tudta meg a HVG Cégautó különszám Révész Tamás vezérigazgatótól. Míg korábban mintegy 90 százalékban devizaalapú finanszírozást vettek igénybe náluk, addig 2010-ben jelentősen nőtt a forintalapú iránti kereslet, aminek egyik magyarázata, hogy az ügyfeleknek kisebb önrészt kellett befizetniük. Ezzel párhuzamosan persze nagyobb körültekintéssel kötöttek megállapodásokat a kliensekkel, minősítették a cégeket, az eszközfedezetre limitet határoztak meg, s maximálták a futamidőt.

A 2009-es szintet tudta tartani tavaly a Lombard Lízing flottaautó-üzletága – mondta Horváth Péter igazgató HVG Cégautó 2011 különszámban. A cég – döntően multikból álló – ügyfélkörében a fizetési kötelezettség teljesítése általában nem okozott gondot. A múlt évben – a megelőző év piaci tendenciáit alapul véve – a Lombard Lízing a forgalomélénkítés érdekében bevezette a miniflotta-szolgáltatást, és az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartást segítendő informatikai, elektronikai fejlesztéseket, bővítéseket hajtott végre.

A flottaszerződéseket általában három-négy évenkénti autócserére kötik, s e megállapodások jelentős hosszabbítása – a kiszámíthatóan növekvő szervizköltségek miatt – nem kifizetődő. Ezért is dönt sok cég inkább újautó-beszerzésről – mondta Lévai Gábor lízingszövetségi főtitkár, aki szerint az idei első negyedévben megállt az újautó-értékesítés visszaesése, flottaterületen pedig szolid növekedést regisztrálhattak. Az előzetes számítások szerint 2011-ben akár 20 százalékos növekedést is lehetségesnek tartanak a flottacégek.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.