A cégautók mentették meg az összeomlástól a magyar autópiacot
Gyakorlatilag a cégautópiac tartja lélegeztetőgépen a hazai személyautó-kereskedelmet. Miközben a beragadt svájci frankos hitelek és a hitelfelvételi kedv hiánya miatt havonta nagyjából ezer autót adnak el magánszemélyeknek, a cégautók aránya az összes eladáson belül három év alatt 40-ről 70 százalékra kúszott fel 2010-re (ha a személyautó- és kishaszon-piacot összevonjuk, ez az érték 73 százalék). Mindeközben a flottapiac 5, a teljes piac pedig 25 százalékkal csökkent 2009-ről 2010-re – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
A Magyarországon forgalomba helyezett új személyautók száma 2010-ben negatív rekordot döntött: alig több mint 43 ezer új személyautót helyeztek forgalomba. Ez 72 százalékos visszaesés a válság által már részben érintett 2008-as évhez képest és 28 százalékos a 2009-es adathoz képest. A hazai piac alakulását nemcsak a 2010-ben is folytatódó gazdasági világválság befolyásolta – olvasható a PricewaterhouseCoopers (PwC) által áprilisban közreadott, A magyarországi személygépkocsi-kereskedések piaci felmérése 2011 című tanulmányában. Az általános rossz hangulaton és alacsony hitelfelvételi hajlandóságon kívül nagy szerepe volt a hitellehetőségek beszűkülésének (például a devizafinanszírozásra vonatkozó korlátozásoknak). A népszerű hitellehetőségek megszűnése miatt a magánszemélyek szinte eltűntek a piacról. Maradtak a készpénzben fizetni képes tehetősebb magánszemélyek, illetve a cash-flow-problémáikat rendező cégek. A nagy központi beszerzések is jórészt elmaradtak 2010-ben az állami szervezetek költségeinek visszafogása miatt. A PwC felmérésének eredménye alapján úgy tűnik, hogy a piaci konszolidáció javarészt lezajlott. A felmérésben szereplő válaszadók 75 százaléka jelezte, hogy nem mérlegeli az iparágból történő kilépést. A kilátások összességében sokkal pozitívabbak, mint korábban: 2010 végén már csak a kereskedők alig több mint 10 százaléka számol az iparágból való esetleges kilépéssel.
Kereskedelem
A céges vásárlók arányának növekedését minden hazai importőr örömmel nyugtázta, sokan a flottaértékesítésre összpontosították erőforrásaikat. Egyes márkáknál a flottaarány látványosan alakult, az Opelnél például 45 százalékról 72-re ugrott 2008 óta, a Fordnál 2011 első negyedévében már 86,5 százalék a céges arány a személyautó-eladásokon belül. Van olyan márka is, ahol ez 90 százalék. Januártól márciusig a teljes piacon ez 68,5 százalék volt, a kishaszonjárműveknél 94,8 százalék. Míg tavaly 65 százalék volt a cégek által vásárolt Kiák aránya, addig 2011 első negyedévében már a 70 százalékot is elérte. Nagy Norbert, a Kia Motors Hungary igazgatója további növekedést nem vár az idén, ugyanakkor más piaci becslések szerint 2011-ben akár a 80 százalékot is elérheti a cégautók aránya a piaci összértékesítésen belül. Egy-egy modellnél még ennél durvább számok is vannak. „A Citroen C5 esetén például 91 százalékos a jogi személyhez kötődő vásárlások aránya” – mondta Hajdú Nóra, a Citroen Hungária marketing- és kommunikációs igazgatója a HVG Cégautó 2011 különszámban. A 90 százalék feletti arány egyébként a kishaszonjármű-piacot jellemzi, a Citroennél például 95 százalék ez az adat.
Hosszabb távon az a márka lehet sikeres, amelyik mind a céges, mind a magánügyfeleknek sikeresen tud értékesíteni. „Pár hónapja még optimistábbak lehettünk volna, de az első negyedév végére megtorpant a piac” – mondta Kovács Pál, a Hyundai Holding Hungary Kft. marketingvezetője. Szerinte 110–130 ezer új autót is el lehetne adni Magyarországon, s ebből 90 ezer lenne a cégautó. A szakember úgy véli, a piacon a 2011 második felében várható nagyobb beszerzések lendíthetnek.
A legnagyobb hazai importőrnél, a Porsche Hungariánál is bizakodva tekintenek az idei évre, ám ők óvatosan csak lassú fellendülésre számítanak. A Fordnál idénre élénkülést várnak, szerintük a teljes piac 2014–2015-re érheti el a 2008-as szintet, de a cégautópiac már akár 2012–2013-ban is. Varga Zsombor PR- és kommunikációs igazgató szerint a magyar piac már túljutott a mélyponton, a kedvezményszintek is mérséklődtek. A Fordnál már egyértelmű cél a profitabilitás növelése, vagyis inkább a darabszámból áldoznak, de bizonyos árszint alá már nem mennek. Ez a döntés egy európai stratégiaváltás része – ám ellentmond annak a korábbi gyakorlatnak, amelynek során 2009-ben Ford Focusra cserélték le a rendőrség régi Skodáit és Opeljeit.
A Hondánál az eladott autók 45–50 százaléka cégautó, főként vezetői autó. Pesti Zoltán, a magyarországi Honda személygépkocsi-értékesítési osztályvezetője szerint mostanában fokozódik az érdeklődés autóik iránt, és 2011-ben további piacélénkülést várnak. Speciális, japán márkákat érintő kérdés a fukusimai atomerőmű-baleset nyomán kialakult helyzet. Pesti szerint kizárt, hogy sugárszennyezett autók vagy alkatrészek kerüljenek az ügyfelekhez, a Honda-üzemek egyébként is távol esnek a szennyezett területtől.
A Mercedesnél 2010-ben jelentősen nőtt a flottaértékesítés, a 2009-es 18,5 százalékról (171 darab) 42 százalékra (351). „Tavalyi céges eladásaink főbb vevőcsoportjai a nemzetközi és hazai autókölcsönzők voltak, ez a teljes flottaeladások közel felét tette ki, a kis- és nagyvállalkozások 40, a lízingcégek és a flottaüzemeltetők 12 százalékot hoztak” – közölte a Mercedes-Benz Hungária Kft. új ügyvezető igazgatója, Ingo Fröhlich. A csillagos márka legnépszerűbb modellje a paletta legfrissebb limuzinja, az E osztály volt, ebből 130-at vettek meg cégek.
A BMW-nél a jogi személy nevére regisztrált autók aránya 65,9 százalék. A HVG Cégautó 2011 különszámban Jávor Dániel, a BMW Magyarország szóvivője elmondta: 2010-ben az előző évhez képest nőtt a céges beszerzések volumene, különösen a nagyobb flottákat futtató vállalkozások, ahol az üzleti limuzinok (318d, 320d, 320d EfficientDynamics Edition, 520d, 530d) a legnépszerűbbek.
Sikermodellek
A magyar cégautópiac a válság évei alatt átrendeződött. Új márkák kerültek az élvonalba, a korábbi egyeduralkodók, mint például a Suzuki, hátracsúsztak. A Hyundai három és fél éve még a 22. volt a rangsorban, 2011 első negyedéve végén már a 9. helyen állt. A piac annyira kicsi, hogy két-háromszáz darabos beszerzések képesek teljesen felborítani a sorrendet. Ma azon márkáknak fut a szekér, ahol odafigyeltek a flottapiacra.
A Fordnál sokat várnak az új Focustól, de továbbra is kapható az előző modell. Néhány ügyfél inkább kivárt a beszerzéssel, hogy már az újat vehesse meg, mások inkább az olcsóbb kifutó szériát választják. 2009-ben és 2010-ben is a Focus volt az egyik legnépszerűbb modell Magyarországon. A Hyundainál az i30 erős flottában, ez adja az összes flottaeladás mintegy kétharmadát. Az ix35 hobbiterepjáró a kis- és közepes vállalkozások körében népszerű.
A Kia Cee’d nem hozott nagy áttörést a flottapiacon – vallják be a koreai márkánál, ahol úgy látják, idő kell, mire a flottakezelők is megismernek egy autót, a jó ajánlat önmagában nem elég. A Kiának kisebb, 5-15 autót használó cégek jelentik a valódi piacot, részben azért, mert nem kapnak olyan nagy gyártói kedvezményeket, mint néhány versenytársuk. Nemrég például egy jászberényi informatikai cégnek adtak át egy 14 autóból álló flottát, amelyben Cee’d és Sportage volt. A hétéves garancia is a kisebb cégeknek lehet vonzerő, mivel a maradványértéket növelheti, ha eladáskor van még az autón pár év garancia. Amúgy a Kiák minőségéről sokan a hétéves garancia ellenére sincsenek jó véleménnyel (ráadásul üzletszerű használat esetén – például taxiknál – a hét év egyébként is csak három).
A Mitsubishinél nincs gyári kedvezmény; korábban létezett importőri flottakedvezmény, de most egyedi árakat alkalmaznak helyette. Ujvári Tímea, az MM Import Kft. márkakoordinátora elmondta, hogy áraik gyakran, akár két-három havonta változnak, és ezért, gyári flottapolitikai támogatás hiányában nem tudnak központi árgaranciát kérni a tenderekre.
Az esztergomi márkánál, mint az egész flottapiacon, a alsó-középkategóriás modell a legnépszerűbb, ez a Suzukinál az SX4. A teljes magyarországi Suzuki-eladásokból tavaly 60 százalék volt a cégautók aránya, ezt 2011-ben is erre a szintre várják, ami a terv szerint 1200-1300 darabot jelent.
A Fiat tavaly 938 céges autót értékesített, most a piaci részesedés növelése a cél. 2010-ben a Fiat Dobló Panorama, a Punto Evo és a Dobló Cargo, valamint az Alfa Romeo Giulietta volt az újdonság az olaszoknál, ezúttal pedig újabb márkák jönnek kínálatukban: a Jeep az új Grand Cherokee-val, valamint a Lancia-logós Chryslerként megszokott modellek a Fiat–Chrysler-üzlet kapcsán.
A tavaly 842 cégautót értékesítő Peugeot-nál 20 százalékos növekedést várnak erre az évre. Náluk is a alsó-középkategória (kompakt, vagy C-szegmens) vezet: flottás eladásaik 40 százalékát a 308-as adja, a 207-es és a 206-os együtt 19-et, a 3008-as 11-et, az 5008 10-et, a 407-es és a Partner 7-7 százalékot tesz ki. Fontos újdonságuk a 407-est és 607-est egyszerre váltó 508-as modell, erre nagy az érdeklődés a cégek körében.
A nem nagy flottaértékesítőnek számító Nissannál is tapasztalták a privát szektor visszaszorulását, igaz, Palkovics Péter PR- és marketingmenedzser szerint az ő ügyfeleik a piaci átlagnál kevésbé finanszírozásigényesek. „Ezért is sikeresek mostani modelljeink, mint a Qashqai, a Juke és az új Micra” – közölte. A japán márkánál egyébként jellemzően crossoverek, terepjárók és sportautók vannak, ezek pedig nem a flottapiac legnépszerűbb kategóriái.
További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.