Tavaly mintegy 600 millió forintot tett ki a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) költségvetésében az üzemanyag-felhasználás, ennyi értékű üzemanyagot fogyasztottak ugyanis az összesen 18 millió kilométert megtétele közben az autók, motorok és autóbuszok. A legöregebb „járgány” egyébként egy IFA, amely 31 éves. A BRFK gépjárműveivel kapcsolatban most egyéb adatokkal és érdekességekkel szolgálunk.
Nem igaz az híresztelés, hogy a fővárosban a Teve utcai Rendőrségi Igazgatási Központ (RIK) előtti kereszteződésben egy rendőrautó megjelenésekor a közlekedési jelzőlámpa zöldre vált – cáfolta a városi legendát a hvg.hu-nak a Budapesti Rendőr-főkapitányság kommunikációs osztálya. Hozzátették: a rendőrségi járművek a parkolásnál sincsenek teljesen kivételezett helyzetben: például ha nem rendelkeznek behajtási engedéllyel a RIK garázsába, akkor kénytelenek a KRESZ szabályai szerint várakozni ott, úgy, mint más rendőrségi objektumok körül.
Budapesten – mint közölték – a várakozási övezetekben a rendőri jelleggel ellátott járművek szabadon, a nem kéklámpás járművek „behajtási és várakozási hozzájárulással” várakozhatnak. A garázsba egyébként csak a testület fotósával mehettünk be, és az állomány autóin kívül megtekinthettük Tóth Tamás budapesti főkapitány fekete RS Octaviáját is, amellyel a főrendőr eddig mintegy tízezer kilométert tett meg. Videónkban ez is látható.
A BRFK – mint közölték – jelenleg 1225 gépjárművet üzemeltet, amiből a saját személygépkocsik száma 535, a bérelteké pedig 441. Ezen kívül 94 – BMW, MZ, Yamaha, Suzuki és Honda – motorral, 65 busszal, 41 teherautóval, 18 utánfutóval rendelkezik a testület, amelynek van 31 darab speciális járműve is. Utóbbiakról -nyomozati érdekekre hivatkozva - nem árultak el többet. Szintén bűnügyi szakmai okokra hivatkozva utasították el a típusok és évjáratok bontás szerinti közlését, de hozzátették, hogy „a járműpark rendkívül heterogén, szinte minden járműgyártó típusai” megtalálhatóak. Kimaradtak ugyanakkor a készletből a vízágyúk és a „nehézgépek”. Hasonlóan nincsenek a járművek között – ugyanakkor a testület vezetői szívesen látnák különböző szakmai feladatok végrehajtásához – a hibrid és más alternatív meghajtású járművek.
A legöregebb jármű egyébként egy IFA W50, amely 31 éves, a leggyorsabb a 200 lóerős Skoda Octavia RS, a leggyengébb a 49 köbcentis segédmotor kerékpár, a legtöbbet egy VW Caravelle GL 1.9-es futotta, amely eddig 595 616 kilométeren át szolgálta a budapestieket. A legeket folytatva a legtakarékosabbnak számítanak a rendőrség járművei között a segédmotor kerékpárok, amelyek 2 liter benzint fogyasztanak 100 kilométeren, a legtöbbet faló gépek pedig azok az autóbuszok, amelyek száz kilométeren 45,1 liter üzemanyagot esznek meg.
Idén 265 olyan baleset történt, amelyben a BRFK járművei érintettek voltak; 91 baleset a rendőrautó vezetőjének a hibájából következett be – közölték. A kárért a rendőrök fegyelmi és kártérítési kötelezettséggel tartoznak.
A járművek igénybevételét mutatja az, hogy azok évente több mint 18 millió kilométert futnak. Ezért és a magas futásteljesítmény miatt sűrűbben hibásodnak meg at az egyszerű civil autókhoz képest. Típustól függően leginkább a futómű és az erőátviteli rendszerek okoznak gondot – emelték ki. Az elmúlt esztendőben a BRFK a járművek üzemeltetésére 137,7 millió forintot fordított; az autók, buszok, teherjárművek és motorok pedig 1,8 millió liter – hatszázmillió forint értékű – üzemanyagot használtak fel.