2010. szeptember. 15. 06:42 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 14. 17:28 Autó

Seat Leon Cupra R teszt: ereszd el a hajamat

Szériatartozék 19-es felnijein 235/35-ös Pirelli gumik harapnak az aszfaltba (néha az aszfalt visszaharap, az első...

Szériatartozék 19-es felnijein 235/35-ös Pirelli gumik harapnak az aszfaltba (néha az aszfalt visszaharap, az első gumik elég viharvertek az első nyolcezer kilométer után), a tapadásban elektronikus differenciálzár segít, éles kanyarban az tartja íven a 265 lóerős bitangot. (Amennyiben a differenciálzár-hatású, elektronikus szabályzású XDS-rendszer szabályozóelektronikája azt érzékeli, hogy magas sebességnél túlságosan lecsökkenne a hajtott első tengelyen a kanyar belső ívén gördülő kerékre eső terhelés, az XDS rendszer a kerékfék célzott működtetésével segít az optimális vonóerő-átadási képesség helyreállításában. Az XDS ezzel a hagyományos differenciálzárakat idéző hatást fejt ki, amellyel hatékonyan ellensúlyozható az elsőkerékhajtású járműveket tempós kanyarokban jellemző alulkormányozottsági hajlam. Az eredmény pedig a jóval pontosabb és semleges menettulajdonságokban mutatkozik meg. Felfüggesztése elöl MacPherson, hátul négykaros Multilink konstrukció.) Szerpentinen precízen és nyugodtan dolgozik a futómű, az ESP nagy sebességű terhelésváltáskor is csak ritkán avatkozik be, olyankor a kormányzás is bizonytalanná válik. De csak pillanatokra. Hamar összeszedi magát az autó, mi egy nagyot sóhajtunk – ezt is megúsztuk felkiáltással – és visszaveszünk a tempóból. A Cupra R könnyen tiltott zónába csábít, csak győzzük fizetni a büntetéséket.

További képek a galériában
am

A kompakt ötajtós sportosztályban a második legolcsóbb egyed a Cupra R, a sokkal jobban felszerelt Mazda3 MPS-hez egymillió forinttal kevesebbért juthatunk hozzá, de élményből a Seat többet ad. A vadabb Renault Mégane RS is olcsóbb, de az csak háromajtós kivitelben kapható.

A legerősebb széria Seat
A Cupra R újabb fejezetet nyit a Seat történetében: 195 kW/265 LE teljesítményű motorjával a márka eddigi legerősebb modellje, teljesítményszintje immár a Túraautó Világbajnokságban sikeresen szereplő dízel versenygépének felel meg.

A Seat Centro Técnico tervezői az elektronikus motorszabályzás fejlesztésére, valamint a töltőnyomás fokozására összpontosítottak, amelyekkel 25 további lóerőt értek el a Leon Cupra 177 kW/240 LE teljesítményű 2.0 TSI erőforrásához képest. A Cupra R emellett a megnövelt teljesítményszinthez illesztett, új magasnyomású üzemanyag-befecskendező szivattyúval készül. A továbbfejlesztett erőforrás kielégíti az EU 5 kipufogógáz-szabvány előírásait, hatfokozatú manuális sebességváltója áttételezését pedig kifejezetten ehhez a motorhoz igazították.

am

A Leon Cupra R mindezzel immár magas teljesítményszintre érkezett: 250 kilométer/óra csúcssebesség, 6,2 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométer/órára. Álló helyzetből az első 1000 méterhez csupán 25,7 másodpercre van szükségünk. Kérdés, hogy ezt mekkora fogyasztás mellett nyújtja? A gyári 8,1 liter még nagyon visszafogott autózással is nehéz, úgy 8,5-9 liter a reális. Vadulva 11-12 literes átlagfogyasztással számolhatunk. A több mint 600 kilométeres tesztelés során vegyes üzemben, korzózva és vadul szlalomozva, 10,2 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként.

Alapjáraton csak dörmög a Seat, nem üt tarkón hangrobbanás. Annál fájóbb, amikor az első fékezésnél lefejelem a belső tükröt, könyörtelenek a fékek. 3000-es fordulat fölött a dörmögés vad berregésbe csap át, 5000 környékén megérkeznek a magasabb frekvenciájú hangok is, 6000 környékén már tetszik az ordítás. Ha visszafogjuk a paripákat, kezessé válik az autó, városban nyugodt tempóban is lehet vele autózni, kátyúkat kerülgetni. Nem ugrik ki belőle rögtön az ördög, de ha erőltetjük, minden mocskos és perverz dolgot tud, amit egy sportkocsitól elvárnánk.

 

[[ Oldaltörés (Puritán sportkocsi) ]]

 

A peres gumik és a nagy felnik nem szeretik a pesti utakat, rossz úton ráz a Leon, de kibírható. A keresztbordákon sem üt akkorát, mint például a hasonló méretű kerekeken guruló, de keményebbre hangolt Mégane RS. Ez a kényelmi adalék valószínűleg versenypályán visszaüt, a Leon amúgy sincs túlságosan leültetve, így parkolni sem lehetetlen vele. A fekvőrendőröket nagyon nem szereti. A váltó precíz, pontos, hatsebességes, a váltásban takarékossági szempontok vezérelte program segít.

am

A speciális Cupra szemből csak az R betűről ismerhető fel, amely a hűtőrácson, a csomagtér-ajtó jobb alsó sarkán, a műszerfal jobb oldalán és a kulcson egyaránt megjelenik. A Cupra felirat pedig az első lökhárító alsó részének bal oldalán, a csomagtér-ajtó közepén, illetve a kormánykeréken és az üléstámlákon tűnik fel. Az utastérben az Alcantara bevonatú, versenyautó-stílusban párnázott kagylóülések, a 300-ig skálázott műszeróra fehér háttérvilágítása, a bőrbevonatú multifunkciós kormánykerék és az alumínium pedálok felelősek az egyediségért. Sokaknak ez kevés, és valóban, a Leon Cupra R egy puritán cégautó belsejét viseli, alapjaiban nem különbözik az 1,2-es alapváltozattól. Az ajtók koppanós csukása is az olcsóság érzetét kelti. A különleges, kihívó látványelemek, szárnyak, toldatok hiánya mellett a gyenge teljesítményt nyújtó audiorendszer sem nyerte el a tetszésemet. Ez az autó megérdemelné, hogy kívül-belül feltuningolják, és tegyenek belé egy csúcshifit. 8,8 millió forintba belefért volna.

Ülései kanyarban jól tartanak, alul csapott kormánya jó fogású, műanyag díszítése gagyi. Az egyedi, de visszafogott dizájn további elemei: az 5 kettősküllős 19-es Potenza könnyűfém keréktárcsák, illetve a 235/35 R19 méretű gumiabroncsok utalnak a nyilvánvaló versenyautó-rokonságra. Az új kerekek felettébb nagyvonalúan méretezett – elöl 345 x 30, hátul 286 x 12 milliméteres – féktárcsák alkalmazását is lehetővé tették, az első fékezés brutális élménye még mindig bennem van.

Fényezése merész, neon zöldje virít az úton, könnyedén kiszúrják a tömegben. Ha már észreveszik, a bennfentesek rögtön látják megkülönböztető jegyeit és tátva marad a szájuk Ez egy Cupra R! – kiáltanak fel. Több idegen megszólított élénk színe miatt, többen találgatták a szín pontos megnevezését, volt aki lime-ra, volt aki pisztáciára, volt aki kellemetlenebbre asszociált. A Seat francia oldalán találtam meg a szín elnevezését, ez a tesztelt Cupra R kivi zöld színű, itthon nem is rendelhető.

am

A Leon Cupra R biztonsági felszereltségében – szériakivitelben - szerepel a vezető- és utasoldali első légzsák, két első oldallégzsák, két függönylégzsák, az utasoldali első légzsák deaktiváló kapcsolója, a hátsó külső üléshelyek Isofix-rendszere és a gumiabroncs-nyomásellenőrző berendezés. Ugyancsak tartalmazza a szériafelszereltség a fény- és az esőérzékelőt, az első és a hátsó parkolássegítő berendezést, a sebességszabályzó automatikát, a fedélzeti számítógépet, a kanyarodófény-funkcióval kiegészített ködfényszórókat, a kétzónás légkondit, kombinált multimédia bemenetet (USB), valamint a nyolc hangszóróval kiegészített CD-/MP3-lejátszós rádiót. Tesztautónkban feláras volt a bixenon lámpa, és a bluetoothos telefonkihangosító.

Praktikus autó a Cupra R, sportkocsik között különösen. Hátul is kényelmes az ülés, öten is utazhatunk benne, van elég pohártartó, a kesztyűtartó és az oldalzsebek szűkek, a csomagtartó átlagos méretű, szája szűk, a hátsó ülések osztottan dönthetők.

Biró Csongor

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

További képek a galériában
am

 

Seat Leon Cupra R
MOTOR 
Hengerűrtartalom (cm3)1984
Környezetvédelmi besorolás EURO 5
Max. teljesítmény lóerő/kW 265/6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 350/2300-as fordulaton
MÉRETEK 
Tengelytáv (mm) 2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4323/1768/1458
Csomagtér341-1161 liter
Saját tömeg (kg) 1428
MENETTELJESÍTMÉNYEK 
Végsebesség (km/h) 250
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 6,2
FOGYASZTÁS (l/100 km) 
Városi  n.a.
Országúti  n.a.
Vegyes8,1
Tesztfogyasztás10,2
CO2 kibocsátás (g/km) 190
ÁRA Alapára 8,85625 millió forint

 

 

Hirdetés