Hogyan működik Budapesten a TMC?
A navigációs rendszerek legnagyobb gondja, hogy nem tudnak gyorsan alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Ebben tud segíteni a TMC, ami friss útinformációs adatokkal képes ellátni a vételére képes eszközöket
A TMC, azaz a Traffic Message Chanel ugyanis egy valósidejű szolgáltatás, ami közvetlenül a navigációs készülékekhez juttatja el az adatokat. Indulás előtt ugyan felhívhatjuk, megnézhetjük az Útinform vagy a Fővinform honlapját, hallgathatjuk a rádióban az esetleges figyelmeztetéseket, de mindez kevés lehet. Elég csak megkérdezni egy Budapesten rendszeresen közlekedőt, és ő hosszú történeteket tud mesélni arról, hogy milyen kacifántos időkben tud bedugulni a városnak egy-egy része. Arról nem is beszélve, hogy a navigációs készülékek gyártóinak a térképfrissítései nem tudják követni az alkalmi, vagy éppen hosszabb időre elhúzódó útjavításokat, tereléseket, lezárásokat. A TMC ilyen esetekben tökéletes segítő.
Na de honnan érkeznek a jelek? Az első lépést a Trafficnav irodájában teszik meg. A számítógépen megadják egy adott esemény kezdő és végpontját, a jellegét, majd nyomnak egy entert. A jel innen egy komoly szerverfarmra jut, onnan pedig a Magyar Rádióhoz. Ott ezt a rövid, mindössze 37 bites kódot szépen beteszik a többi közé, majd kisvártatva kisugározzák az MR2, a Petőfi regionális frekvenciáján. Ebből a hallgató nem észlel semmit, ugyanis a TMC az egy másik hárombetűs rendszerre, az RDS-re épül. Ez, a Radio Data Service az, amin keresztül, ha erre felkészített a rádiónk, olvashatjuk a kijelzőjén, hogy mi a neve az éppen hallgatott adónak, mi a telefonszáma, e-mail címe, éppen melyik előadónak melyik zeneszáma szól. A TMC üzenetet azonban nem, ugyanis ez a 37 bites adat nem szöveges információ, hanem egy kód, amit csak a vételére képes navigációs készülékek tudnak feldolgozni.
A cikk teljes terjedelmében az Autómenedzser.hu autós portálon olvasható.