2010. június. 03. 20:18 Utolsó frissítés: 2010. június. 03. 21:16 Autó

Nem minden gyerekülés biztonságos - teszt

A német ADAC tavaly októberben 5 különböző súlycsoportban 10 gyerekülést tesztelt. A győztes ülés a Brio Primo+Base Isofix lett. Az isofix rögzítésének köszönhetően biztonságosan beszerelhető a járműbe, és a mezőnynél nagyobb védelmet nyújt a legkisebbeknek. Az oldalütközéses töréstesztben egyedül ez az ülés kapta meg a nagyon jó minősítést.


A többi tesztelt ülésnél ebben a kategóriában még van mit bepótolni. Az összesített értékelésben két modell, az I’Coo C-Care Plus és a Chicco Neptun hiányos minősítéssel érte el a legrosszabb eredményt. Ezek az ülések az oldalütközés során teljesen értékelhetetlenek voltak és ezért összességében is rossz eredménnyel zártak. A HTS Besafe iZi Combi X2 és a Britax Multi-Tech modelleket túl bonyolult beszerelni ezért csak kielégítő minősítést kaptak.

A frontális törésteszten a legtöbb ülés jobb eredményt ért el, mint az oldaltörésnél. A Recaro 2.0 érte el ebben a minősítési kategóriában a legrosszabb, kielégítő minősítést. Ennél az ülésnél fennáll a veszély, hogy a gyermek a medenceöv alatt kicsúszik. A frontális ütközésnél az autóklub tesztelői szigorúbban osztályoznak, mint ezt a törvényileg előírt minimum követelmények előírják. Azt a terhelést veszik figyelembe, mint amilyen egy valódi baleset során keletkezik. Ezért 64 kilométer/órás sebességnél bekövetkező balesetet szimulálnak, az Euro NCAP-normának megfelelően.

A gyerekülések biztonságánál az oldalütközés mellett, a frontális ütközést, az öv elhelyezkedését/igazíthatóságát, továbbá az ülés stabilitását és a fejtámaszt is vizsgálják. Egy hiányos minősítést a frontális vagy oldalütközésnél, a többi kritériumban elért jó eredménnyel sem lehet kiegyenlíteni. A biztonságot vizsgáló fontos kritérium mellett a kényelem, a használat/beszerelés, a használati jellemzők adják az ADAC gyerekülésteszt fő kritériumait.

Sajnos, nem csak jó bizonyítványokat osztogattak a szakemberek: a 22 jelöltből négy az ADAC 2009-es nagy tavaszi gyereküléstesztjén kíméletlenül megbukott – ez olyan eredmény, amire már évek óta nem volt példa. Az őszi teszten sem sokkal jobb a helyzet: tízből kettőnek nem sikerült hiányos minősítésnél jobb osztályzatot elérni. Az aggódó szülők azonban megnyugodhatnak: minden súlycsoportban volt legalább két ülés, ezeket nyugodt szívvel lehet ajánlani.

Az elmúlt években az autós gyerekülések egyre jobbak és legfőképpen biztonságosabbak lettek. Csalódás azonban, hogy ez a pozitív tendencia az tavalyi mindkét tesztben jóval visszafogottabb volt. Miután tavasszal 22 jelöltből négy hiányos minősítést kapott, az aktuális teszten 10 új ülés közül kettő járt ugyanígy. Az I’Coo C-Care Plus ülés oldalütközéses tesztjén a dummy (próbabábu) súlyos következményekkel járó fejsérülést kapott. A Chicco Neptun ülés a gyártótól kapott információk alapján háttámla nélkül használható, ami eleve leminősítéssel jár. Hogy mennyire kritikus lehet ez egy oldalütközés során, a dummy példája jól mutatja. Az oldalütközésnél a háttámaszték nélküli Chicco Neptun ülésben a dummy feje erősen nekicsapódott az ajtó felső szélének, ami nagy terhelést jelent. A mellkas ugyancsak védtelenül csapódott az ajtónak – itt is magas sérülési kockázat áll fenn. Ezen a példán egyértelműen látszik, hogy az európai gyerekülés engedélyezési teszt, ami még mindig nem írja elő az oldalütközést, nem kielégítő.

De pozitív eredmények is születtek: a tavaly tavasszal tesztelt modellek majdnem fele jó minősítéssel büszkélkedhetett. Három új ülés csatlakozott: a Brio Promo (Go)+base Isofix, ami a biztonság kritériumban nagyon jó eredményt ért el, illetve ugyanez a modell isofix rögzítés nélkül, ami az ADAC jó minősítését kapta. Ugyancsak jó eredménnyel zárt a Monterey Booster a Sunshine Kinds-től.

Hogy mi az, ami egy biztonságos ülést fémjelez, jól mutatja a HTS iZi Kid X1 Isofix ülés példája: (megfordítva kell beszerelni, 4 éves korig használható): a tesztelők a frontális ütközés során nagyon alacsony terhelést állapítottak meg és az oldalütközésnél is jelentéktelen volt. Pozitívan értékelték az öv elhelyezkedését, a magas háttámlát és a szoros rögzítési lehetőséget.

Még most is kaphatók kereskedelmi forgalomban számos jó minősítést elért ülések a tavalyi évből – tehát nem okoz gondot, hogy minden egyes gyerekhez és autóhoz megtaláljuk a legmegfelelőbb ülést. Vásárlás előtt érdemes azonban az ülést beszerelni és a gyermekkel együtt kipróbálni.

Háttámla nélkül ne használja
A 15 kilótól induló súlycsoport ülései (kb. 4 éves kortól használhatóak), háttámla a nélkül továbbra is felbukkannak a kereskedelemben és még mindig használatban vannak: Miután az oldalról kinyíló fejlégzsákok – a hátsó üléseken is – időközben széles körben elterjedtek, felmerül a kérdés, hogy a háttámla elhagyható-e? Ebben a kérdésben is egyértelmű választ adott a törésteszt: Az oldalütközés pillanatában a próbababa feje pontosan a fej- és az oldallégzsák közé fúródott, fatális következményekkel. Teljesen védtelenül csapódott az ajtó belső falának illetve az oldalablaknak. A mellkasra gyakorolt terhelés is általában nagyobb volt, mint az olyan üléseknél, melyek jó minősítést kaptak és rendelkeztek háttámlával, mivel a légzsákokat a legtöbb esetben felnőttekhez méreteik és így túl kemények egy gyermektestnek.

Az Alpin Daisy ülésből – a gyártó szerint - 25 kilogramm testsúlytól, azaz kb. 7 éves kortól a háttámlát el kell távolítani. Az oldalütközéses teszt során fellépő magas terhelési értékek következtében az ülés az összesített értékelésnél csak hiányos értékelést kapott. Az ADAC azt ajánlja minden szülőnek, hogy a háttámla nélküli üléseket ne használják.

A gyerekülésteszt módszertana és az ajánlott gyerekülések az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?