2010. március. 25. 04:22 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. március. 24. 18:34 Autó

Opel Movano teszt: nagy gömböc

Mit szeretne a fuvarozó? Olcsón, sokat szállítani. Milyen az ideális teherautó? Kényelmes, praktikus, ergonomikus, biztonságos, gyors, halk és jól felszerelt. Ilyen az Opel és a Renault új fejlesztése, az Opel Movano.


Bár a berlini zöldség-gyümölcs piacon reggel 7-kor nem támadtak le minket a német, török és görög zöldségesek, hogy honnét ez a szép teherautó, azért mi mégis büszkén toltuk be a Movano orrát – amelyen minden idők legnagyobb Opel logója feszít - az elektromos targoncák sűrűjébe. A Movano szebb lett, nagyobb, erősebb és takarékosabb elődjénél. A korábbi Movano abban is különbözik az újtól, hogy ennek fejlesztésében már az első ecsetvonásnál jelen voltak az Opel mérnökei, a Movano/Master család igazi koprodukció. 

Erősségei: 300 féle változat, első- és hátsókerékmeghajtás, akár 4,5 tonnás össztömeg, 2,5 tonna teherbírás, akár 17 köbméteres raktér, alacsony fogyasztás, Euro5-ös motor, kényelmes vezetőhely. Négy hosszban és háromféle magasságban kapható majd, nálunk elsőként a két középső változat érhető el júniustól. Az importőr a Movano árait májusban teszi közzé, a 16 személyes elsőkerékhajtású kisbusz szeptemberben várható.

Autómenedzser.hu
A vezetőfülke elemei, kapcsolói Renault-ból lehetnek ismerősek, francia volt a navigációs rendszer is, amely helyenként képes volt furcsa dolgokat művelni. A komfort is franciás, kényelmes ülésben vezethettünk, a hosszú fuvarok kényelmetlenségeinek enyhítésére légrugós ülés is rendelhető. A háromszemélyes kivitelben a középső ülés irodaasztallá alakítható át, az ülések alatt hatalmas üregekbe pakolhatunk. Tárolóhelyekben egyébként is erős a Movano, a gumicsizmától a másfél literes palackig, a mobiltelefontól a parkolójegyig mindennek van helye. A menetlevél írása sem jelenthet akadályt, könnyedén elővarázsolhatjuk a tartóját a műszerfalból. Hatalmas a szélvédő, a tükrökből jól belátható a jármű, a kormány mélységben nem állítható. Hosszú az opciós lista, az általunk kipróbált tesztautókban volt ESP, tempomat, tolatóradar. Széria a jókora méretű tolóajtó (1,05-1,27 méter széles, 1,58-1,78 méter magas), amelyen könnyedén befér a raklap. Nincsenek kiszögelések, akadályok, targoncával pakolhatunk. Felárért dupla tolóajtó is rendelhető 

Moduláris padlólemezének köszönhetően a Movano immár hátsókerekes változatban is kapható, az erősebb, leghosszabb, 146 lovas változaton dupla kerekek vannak hátul (a 4,5 tonnás modellben alaptartozék, de a háromtonnás változathoz is rendelhető).

[[ Oldaltörés (Nem driftelésre való) ]]


Élmény volt a hatalmas monstrumot vezetni, egy pillanatig sem éreztette velünk, hogy nagy falat lenne számunkra. 200 kilós rakományunkkal még az autópályán sem kellett lehúzódnunk a középső sávban. A 125 lovas és a 100 lovas változat sem tűnt gyengének, igaz, azokkal az autópályán már nem vigéckedtünk. A 2,3 literes turbódízelt kérésre részecskeszűrővel szerelik fel, így teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi normát. A kétnapos tesztelés során a 146 lovas L4 H2 (leghosszabb és közepes magasságú) hátsókerekes Movano 10 litert fogyasztott átlagban, a 125 lovas L3 H2 modell 9 litert evett, míg a legkisebb L1 H1 100 lovas változat megelégedett 8 liter gázolajjal száz kilométerenként. Sebességváltója hatsebességes, rendelhető Easytronic félautomata is. A váltás esedékességét a műszerfalon elektronika jelzi.

Autómenedzser.hu
Rakterében tucatnyi szembe akaszthatjuk a rögzítő hevedereket, de rendelésre teljes belső borítást és szerelvényezést is kérhetünk. A leghosszabb, 6,85 méteres változat (tengelytávja 4,33 méter) rakterének hossza 4,4 méter, a Movano akár 3 tonnát is vontathat. 

A hátsó ajtók (1,58 méter széles és maximum 1,82 méter magas) 180 fokban nyílnak, de 270 fokos nyitást is rendelhetünk, az oldallemezekhez mágnessel rögzíthető a kitárt ajtó. A kerékjártai ívek között hasznos szélesség 1380 milliméter, a hátsókerekes változatoknál 1080 milliméter.

Alaphelyzetben 80 literes az üzemanyagtartály, de felárért 105 literes is kérhető (az igazság az, hogy eleve 105 literes tartállyal szerelik az autót, de csak felárért veszik ki azt az elemet, amely 80 literre korlátozza). Ezzel elméletileg akár 1400 kilométeres hatótávval is rendelkezhet az autó.

Költséghatékonyság terén sokat várnak a Movanótól a tervezői, Az olajcsere periódus például 40 ezer kilométer, a hűtőfolyadék-csere periódusa 160 ezer kilométerre tolódott ki. Az Opel számításai szerint az üzemeltetési költsége 10 százalékkal csökkent az elődhöz képest.

Az ADAC brandenburgi tesztpályáján kipróbálhattuk mennyire hatékony a Movano új négy tárcsafékes ABS fékrendszere, amelyet elektronikus fékerőelosztóval (EBD) vérteztek fel. 100 kilométer/órás sebességről vészfékezéssel (ilyenkor bekapcsol a vészvillogó) 40,3 méter alatt sikerült megállnom 250 kilós terheléssel. Ez a nap legjobb ideje volt, de a többieknek is sikerült 44 méteren belül lefékezniük. A hátsókerekes változatokban az ESP alapfelszerelés, de minden változathoz rendelhető. A szlalom tesztben hármas sebességfokozatban teljes sebességgel nyúztuk a hosszított 146 lovas Movanót, a negyedik bolyánál kisodródás helyett beavatkozott az ESP és megszelídítette az autót. Nagyon komolyan befékezett, a gumik nyoma vastagon jelezte hatékonyságát. Ha a sofőr egy autópálya lehajtójáról túl nagy lendülettel érkezik meg az alsóbbrendű útra, az ESP vigyáz rá, és természetesen a rakományra is.

Alaphelyzetben csak a vezetőt védi légzsák, de rendelhető oldallégzsák és kanyarkövető fényszóró is.

Minden részletre kiterjedő műszaki adatok és képek az Autómenedszer.hu autós portálon.


Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.