2008. október. 20. 20:43 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. október. 21. 00:14 Autó

Exkluzív: vezettük az Opel Insigniát

Ez az idő is eljött: lecserélik a Vectrát. Szép történet volt, az utóbbi évtizedek legnemesebb Opeljét búcsúztatja el az Insignia. Meglepően jó autó született, extralistáján megjelent az innováció és az ára is kedvező. 2009-től még olvasni is tud. Vezettük.

© Autómenedzser
A tavaly megjelent eredetileg nagyon merész, kupés dizájnhoz képest egyszerűsödött a formaterv, de megmaradt egyedinek, különlegesnek és szépnek. Legalábbis, ami az autó orrát és oldalvonalát illeti. A fara nem tetszett, japános lett, bár hasznos, hogy az öt- és négyajtós között alig észrevenni a különbséget. Hozzánk csak februárban érkezik, de már kapható lesz mindhárom karosszéria változatban, tehát a most még csak képekről ismert kombi (Sports Tourer) alakban is. Érkezése előtt rendesen megszórják a piacot az akciós Vectrákkal, kell is, hisz az új Insignia induló ára olcsóbb lesz (5,55 millió forint), mint a most leggazdaságosabb Vectra (5,733 millió forint). Ráadásul a 105 lóerő helyett 115 lovat kaphatunk a motorfedél alá.

© Autómenedzser
A bemutatón morcos mocikkal hajtottuk meg az Insigniát, elsőként az összkerékmeghajtású 2,8 literes V6-os 260 lóerejét tettük próbára. Rosszullét lett a vége. Falja a szerpentineket, hörög az emelkedőkön, az intelligens futómű sportfokozatában versenyautósan stabil és kiszámítható. Keményebb túrák során a fogyasztás az égbe szökik. Murvás, köves úton is biztosan tapad. Ám a mai helyzetben ésszerűbb választás a kétliteres 220 lovas turbó, amely 10 liter körüli étvággyal parádésan megy, ráadásul szebb a hangja, mint a V6-osnak. Sziszeg és sutyorog a turbó, jó volt hallgatni. Aki szereti a hangos, de nyomatékos motorokat, viheti a kétliteres dízeleket, van belőle 110, 130 és 160 lovas változatban. Mi az erősebbiket vezettük, a tesztúton 7 alá levittük gázolaj szükségletét. Nyomatékban annyit tud, mint a 100 lóerővel gazdagabb csúcsmodell.

© Autómenedzser
Ez utóbbi, ha az erejével inkább megfélemlített, mint elkápráztatott, a belső kialakításával jó benyomást tett. A bordó fényezéshez szépen illett a kakaóbarna belső, a műszerfal, a bőr kárpit, valamint minden funkcionális és díszítő elem ebben a színben, vagy valamelyik árnyalatában pompázott. A korábban sokak által kifogásolt Opel-beltér családiasabb lett, finomabb, minőségi, áttekinthető, bár a jól felszerelt változatokban szokni kell a gombtengert. A navigáció és a menürendszer a váltó mögött elhelyezett ötgombos, joystickes kapcsolókkal is kezelhető, ám sajnos könyökkel is működtethető, így negyedóránként egy-egy véletlen, tétova mozdulattal könnyedén felfüggeszthetjük az útbaigazítást. Ha köztes célok is voltak beállítva, akkor újratervezéskor visszavisz a kiindulópontra. Néhány kolléga így maradt le a salzburgi műszaki prezentációról. Öröm az ürömben, hogy az Insignia menürendszere, navigációja magyarul is kommunikál, a fedélzeti számítógép adatai anyanyelvünkön informálnak, a navigáció női hangja is magyar.

Európai tervezés, európai igényekre (Oldaltörés)

© Autómenedzser
Az Insignián új embléma virít, a villámot övező szélesebb körben büszkén viselt Opel névvel. Karcsú, áramvonalas autó, vájtszeműek kisebbnek is látják, mint elődjét, a Vectrát, alaktényezője kifejezetten jó, mindössze 0,27 cw. Méretei miatt azonban nem kell szégyenkeznie, 20 centivel hosszabb, 6 centivel szélesebb, 3-mal magasabb és ennyivel bőségesebb a tengelytáv is.

Az új Opel Insignia már kezdetben is bőséges, hétféle motort tartalmazó választékkal jelenik meg. Valamennyi motor Euro 5-ös. A négyféle benzines (115-260 lóerő) mellett új, kétliteres turbódízelek (110, 130 és 160 lóerő) sorakoznak fel. 2009-ben csatlakozik hozzájuk az 1,6-os, 180 lóerős benzines turbómotor és a kétliteres biturbó dízel, zárthurkú égésfolyamattal és 180 lóerős csúcsteljesítménnyel. Jövőre, később jelennek meg a kivételesen csekély szén-dioxid emissziójú ecoFLEX változatok.

© Autómenedzser
Valamennyi benzin- és dízelmotor négyszelepes konstrukció, s hatfokozatú sebességváltóval működik együtt. A csúcsváltozatokhoz hatfokozatú automata is rendelhető. Adaptív 4x4 összkerékhajtással a 2.0 Turbo és 2.8 V6 Turbo benzinmotor áll rendelkezésre, de később kaphatók lesznek az erősebb dízelek is. A hagyományos, mechanikus és a hidraulikus rendszerek előnyeit kombinálja: a lamellákat összeszorító hidraulika elektronikus felügyelete nulla és száz százalék között változtatja a nyomatékarányt az első és a hátsó tengely között. Akár 2700 Nm is juthat hátra. Elektronikusan szabályozott eLSD differenciálzárral egészíthető ki.

Az Insignia számos tökéletesített részlete jelzi az Opel törekvését, hogy korszerű technikát adjon megfizethető árért. A mechatronic futómű új nemzedéke személyes beállításokat tesz lehetővé. Nemcsak a vezetési élményt fokozza, hanem komfortosabb és biztonságosabb is, mert viselkedése mindig kiszámítható. A FlexRide, amely alapfelszerelés a Sport szinttől kezdve, gombnyomásra teszi lehetővé a beállítások testre szabását: a kényelmes és mindenféle vezetési stílushoz alkalmazkodó standard mód mellett választható a dinamikus sport- és a laza utazást lehetővé tevő tour-mód is.

© Autómenedzser
Bár csak kísérleti terepen, egy osztrák vezetéstechnikai pályán próbáltuk ki, elsőrangú biztonságot nyújt az Opel Eye kamera, amely az út szélén álló közlekedési táblákat felsimeri és a központi kijelzőn megjeleníti. Tehát leolvassa, megjegyzi, és a műszerfalon kijelzi a sebességkorlátozásokat és előzési tilalmakat. A szintén még csak a tesztelés fázisában lévő sávsegéd ugyanezeket a szenzorokat használja, figyelmeztet a figyelmetlen, jelzés nélküli sávelhagyásra. Sajnos ezekre várnunk kell, egészen 2009 végéig.

Ami viszont szintén radart, kamerát és mesterséges intelligenciát igényel, ráadásul működik, az az Adaptive Forward Lighting (AFL+) világítóberendezés új generációja, amely automatikusan állítja be a fénykéve magasságát az út- és látási viszonyoknak megfelelően. A rendszer kilencféle világítási funkciót. Érzékelők mérik a menetsebességet, a perdületet és az elkormányzást, illetve veszik észre az esőt, a távfény optikai szenzora pedig az útprofilról, a menetállapotról és a láthatóságról gyűjt információkat. A szoftver pillanatok alatt dönt, melyik funkció felel meg a pillanatnyi helyzetnek, és ennek megfelelően állítja be a fényszórót. Különlegessége, hogy 30 kilométer/órás tempó alatt megvilágítja az út szélét, hogy lássuk a baktató gyalogosokat, kerékpárosokat, külön fénycsóvát képez városon belül és kívül, autópályán, illetve ha épp nincs országút forgalom, akkor automatikusan felkapcsolja a távolsági fényeket is. A nappali világítás fénydiódás (LED) – ez csökkenti a fogyasztást a hagyományos tompított fényszóróhoz képest.

B. Cs.
Autómenedzser

Műszaki adatok (Oldaltörés)





Opel Insignia 2.0 CDTI/2.0 Turbo/2.8 V6 Turbo
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1956/1998/2792
Környezetvédelmi besorolás EURO 5
Max. teljesítmény lóerő160/220/280
Max. nyomaték: Nm 350/350/350
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2737
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4830/1856/1498
Csomagtér500-1465 (ötajtós) liter
Saját tömeg (kg) 1503
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 218/242/250
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 9,6/7,6/6,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 7,6/12,6/16,9
Országúti 5,2/6,7/7,4
Vegyes6,7/8,9/10,9
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 177/208/256
ÁRA 5,55 millió forinttól 
(1,6 literes motorral, februártól)













 

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.