2009. június. 08. 09:47 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. június. 08. 09:47 Autó

Milyen autóval járnak a miniszterek?

Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).

Az állami szervezeteknek, vagyis egyebek között a minisztériumoknak, főhatóságoknak azonban nem kötelező a szervezetnél tartaniuk az autóikat, így például 2008-ban a Honvédelmi és a Külügyminisztérium – a kormányszóvivői iroda megfogalmazásában – „speciális feladataiból adódóan nem integrálta”, vagyis már nem adta át járműveit a KSZF-nek. Korábban nyilván még nem tudták speciálisnak a feladataikat, így 2007-ben az államiautó-kezelő az övékéivel együtt 459 autót üzemeltetett, 2008-at viszont már csak 364-gyel kezdte.

A kezelőszervezet által üzemeltetett autók zöme, 349 darab a saját tulajdona, hét bérelt, 24 minisztériumoké. A KSZF-fel szerződött állami szervezetek ezek közül válogathatnak, s csak akkor vásárolhatnak saját járművet, ha a központi állományban nincs megfelelő kategóriájú járgány, s annak beszerzésére a kezelőszervezetnek keretmegállapodása sincs valamely autókereskedővel (2009-ben 114 Skoda Fabiára szól a keretmegállapodás, s ezekre nem minisztériumi, hanem más állami és önkormányzati intézmények áprilisig 24 millió forint értékben jelentettek be igényt).

© Autómenedzser
A minisztériumok 2008-ban összesen húsz esetben találták úgy, hogy a KSZF-gépjárműparkban nincs megfelelő műszaki állapotú jármű a jogosult vezetőik számára, így ennyi autót maguk adtak be üzemeltetésre (a környezetvédelmi és vízügyi tárca pedig 2009-ben további tíz saját hibrid Honda Civicet és két hibrid Lexus GS450h-t). A pénzügyminiszter elhíresült 2008 végi gépkocsivásárlása kapcsán a kormányszóvivői iroda tartja magát akkori álláspontjához, hogy tudniillik abban semmi kivetnivaló sincs. Mint újólag elmondták, a miniszter autója nagyon lestrapált volt már – jóval többet futott, mint a KSZF-autók átlaga –, a KSZF-nek pedig nem állt a rendelkezésére másik megfelelő autó, ráadásul még azelőtt bízták meg a vámparancsnokságot az autó beszerzésével, mielőtt a miniszterelnök utasította az állami szerveket, hogy ezentúl ne vásároljanak autókat.

Az állami szervezeti vezetőknek jogukban áll ugyan a 136/2006. kormányrendelet szerint járó jármű helyett alacsonyabb kategóriájú és felszereltségű autót kérniük, erre csak kevés példa akad: nyolc szakállamtitkár és egy államtitkár igényelt és kapott eddig kisebb autót, mint amilyen a beosztásához járna. Mint a KSZF-nél megtudtuk, akár miniszter vagy államtitkár is használhat tesztautót – ezt semmilyen jogszabály nem tiltja –, de ilyenről nincs tudomásuk.

A kormányszóvivői iroda tájékoztatása szerint 2008-ban a KSZF maga csak „a legszükségesebb esetben” szerzett be autót – egy-egy használt Audi A6-ot és Volkswagen Passatot – a minisztériumok számára, összesen 20 millió forintért, az egyiket a Miniszterelnöki Hivatalnak, a másikat a Pénzügyminisztériumnak. Az öt bérelt autó közül a 3 literes, TDI-motoros Audi A6-osért havonta nettó 300 ezret, a 3,2 literes, benzinmotoros A6-osért pedig 320 ezer forintot kell fizetni. A bérleti díjnak része az üzemeltetési díj (ennek alkotóelemeiről lásd a 15. oldalon), az államiautó-kezelő csupán az üzemanyagköltséget és az úthasználati díjat fizeti.

Gépjárműpark (Oldaltörés)

A KSZF-autók átlagkora 2008-ban 5,8 év volt, vagyis 2007-hez képest a járműpark alig fél évet öregedett, az átlagos futásteljesítmény pár ezer híján 160 ezer kilométer, ami csaknem 29 ezerrel több a megelőző évi értéknél. Tízből hét jármű teljesített már többet 100 ezer kilométernél, 88 autó 100–200 ezer kilométert futott, 27 pedig túljutott 300 ezren is. Nem cserélték még le a „rekorder” tartalék autót, az immár 463 ezer kilométert futott használt Audi A6-ost sem, de pozícióját veszélyezteti egy szintén tartalék autó Volkswagen Passat, amely 2009-ig összesen 421 ezer kilométert tett már meg.

Az állami autópark továbbra is rendkívül vegyes összetételű, a legtöbb autó – csaknem 180 – Volkswagen, aztán a Skoda és az Opel jön. Kategóriák szerint csoportosítva a felsőközéposztályban 46 Audi A6-ost, 13 – még az ezredfordulón beszerzett – Saab 9-5-öst, nyolcvan Volkswagen Passatot és 31 Ford Mondeót használnak. A legtöbb modell középkategóriás: hetven-hetven Opel Astra és Skoda Octavia, nyolcvan Volkswagen Bora. Tíz – Fiat, Seat és Suzuki márkájú – kishaszonjármű is található a minisztériumi autóparkban.

Az összes járműből 77 tartalék, ezekből 33 közép-, 44 pedig felső-középkategóriás. A tartalékállományban vannak a kulcsos autók is, amelyeket nem vezető beosztású minisztériumi dolgozók alkalmanként kaphatnak meg.

2009-ben a KSZF a megelőző évinél csaknem 111,1 millió forinttal többet költött az autópark fenntartására, üzemeltetésére, összesen nettó 811,2 millió forintot (a KSZF a tárcák költségvetésében az autóüzemeltetésre elkülönített előirányzattal gazdálkodik, s havonta számol el velük). Az összeg az autópark üzemeltetésének és fenntartásának összes költségét tartalmazza, tehát nem csupán például a szervizelési, karbantartási, hanem az üzemanyagra fordított kiadásokat, továbbá az egyéb vásárlásokat, a bérleti díjakat és az esetleges taxiköltséget is.

A kiadások növekedését a főigazgatóságnál elsősorban azzal magyarázzák, hogy a járműállomány annyira elhasználódott, hogy egyre többször van szükség jelentős javításokra és alkatrészcserékre, a költségeket csak kisebb részben növelte, hogy saját autóállománya egy év alatt 16 járművel gyarapodott.

Bár a KSZF 2008-ban úgy becsülte – amint az előző évi cégautó-különszámunkban olvasható –, hogy 200-250 millió forint lenne megtakarítható azzal, ha odaadná az autóparkot egy flottaüzemeltetőnek, a szervezetnél erre, pontosabban az ehhez előírt központosított közbeszerzési eljárás meghirdetésére körülbelüli időpontot sem tudtak mondani. Igaz, ha átadnák az állami autóparkot flottakezelőnek, a KSZF-nél valószínűleg lényegében meg is szűnne az autófenntartási és -üzemeltetési tevékenység. A Központi Szolgálatási Főigazgatóság 2009 elején ehelyett a költségtakarékosságra koncentrál, pontosabban főként arra, hogy kiszuperálja azokat, amelyek javításának, főalkatrészcseréjének költsége megközelítené az autó piaci értékét.


További részletek (melyik miniszter milyen cégautót használ) a HVG Cégautó 2009 különszámban. Keresse az újságárusoknál vagy rendelje meg a kiadótól.

Hirdetés