Milyen autóval járnak a miniszterek?
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
© Köztársasági Őrezred |
© MeH |
A jelenlegi autópark vegyes összetételű – de a legtöbb autó alsóközép-kategóriás –, mintegy 200 Volkswagen, félszázra tehető az Opel Astrák és a Skoda Octaviák száma, másfél száz a VW Bora, s tíz kishaszonjármű is található az állományban: Mercedes Vito, Opel Combo, illetve VW Transporter, valamint Fiat, Seat és Suzuki egyterűek. A nagyjából 60 felsőközép-kategóriás autó zöme Audi A6-os, Ford Mondeo, Saab 9-5-ös és VW Passat; a minisztériumi gépjárműparkban jelenleg egy felsőkategóriás modell sincs (amilyen például az Audi A8, a BMW 7, a Mercedes S).
Miniszteri gépkocsik* |
Egészségügyi miniszter (Székely Tamás) Gazdasági miniszter (Bajnai Gordon) Honvédelmi miniszter (Szekeres Imre) Igazságügy-miniszter (Draskovics Tibor) Kancelláriaminiszter (Kiss Péter) Környezetvédelmi miniszter (Szabó Imre) Külügyminiszter (Göncz Kinga) Oktatási miniszter (Hiller István) Önkormányzati miniszter (Gyenesei István) Pénzügyminiszter (Veres János) Szociális és munkaügyi miniszter (Szűcs Erika) Titokminiszter (Szilvásy György) *2008. május 6-án, a közlekedési és a kutatásfejlesztési miniszter nélkül. A márka után zárójelben az autó beszerzésének éve. **A Köztársasági Őrezredtől. |
A KSZF-nél 2008 elején 53 tartalék autó volt, ennek 70 százaléka a 4. kategóriába tartozó Opel és VW, a többi 7., illetve 8. kategóriájú Audi A6, Ford Mondeo, Saab 9-5 és VW Passat, valamint mikrobusz és áruszállító. A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a tartalék autók esztétikai és műszaki állapotuk miatt nem alkalmasak arra, hogy állandó használatra kiadják őket.
A 136/2006. kormányrendelet a műszaki paraméterek alapján kilenc normatívakategóriába sorolt autókhoz társítja a használók körét, de a minisztériumok vezetői dönthetnek úgy, hogy nem olyan autóra van szükségük, mint amilyet a KSZF ajánl – vagyis amelyre annak nincs érvényes szerződése valamely kereskedővel –, s ekkor saját hatáskörben, önállóan beszerezhetik a járművet.
A KSZF-konstrukció szerint a rendszerbe belépő intézmények a saját költségvetésükből fizetik a beszerzéseket (vagyis az nem a központi költségvetést terheli). Az érvényes keretszerződésekhez, keret-megállapodásokhoz a legalább részben költségvetési forrásokból gazdálkodó intézmények – pél-dául önkormányzatok, bíróság, ügyészség, oktatási és egészségügyi intézmények – csatlakozhatnak. A korábbi keretszerződésekből autót vásárló intézmények 43-44 százaléka tartozott ezek közé; a Legfelsőbb Bíróságnak, a Legfőbb Ügyészségnek, megyei és városi bíróságok-nak, ítélőtábláknak, önkormányzatoknak és szervezeteiknek, a Magyar Postának vásárolták meg a járművek 46 százalékát. Egyre több állami vállalat is átpártolt a KSZF-hez, köztük a Magyar Rádió, a MÁV Zrt., az ORFK.
A KSZF üzemeltetésében jelenleg négy bérelt flottaautó van, ezek viszonylag újak, 15–20 ezer kilométert mentek velük. A négy autó bér-leti díja havonta 300–360 ezer forint közötti összeg, ez tartalmazza a szervizköltségeket, a kötelező és a casco biztosítást, az éves autópá-lyadíjat, valamint a műholdas védelmi rendszert. Az üzemanyagköltség és a parkolási díj az üzemeltetőt terheli.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságárusoknál!