2008. május. 26. 23:58 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. május. 27. 17:47 Autó

Milyen autóval járnak a miniszterek?

A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.

© Köztársasági Őrezred
2008 elején 459 autóból állt a minisztériumok összevont flottája, a kezelésével megbízott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) adatai szerint 2006 végén még 778 jármű volt tárcatulajdonban. Az állami flották összevonásáról azzal párhuzamosan döntött a kormány, hogy 40 százalékkal csökkenteni kívánta az állami autóparkot (s hozta létre a főigazgatóságot, amely vélhetően a hasonló angol szervezetre hajazó anyagellátó szervezet). A csökkentés keretében 2007-ben 102 autót a KSZF adott el, 217-et pedig a minisztériumok maguk értékesítettek. A 102 használt autó eladásából származó nettó csaknem 150 millió forintot a kormány az Útravaló program támogatására fordította.

© MeH
A KSZF szolgáltatásai az autókiadástól a szervizelésen át és a csereigények kielégítéséig terjednek. Az autókat közbeszerzési eljárásban szerzi be, s ennek révén, mint mondták, 25–35 százalék listaárkedvezményt tudtak elérni (egy BMW 530d modellnél 42,21 százalékot). 2007 előtt minden minisztérium önállóan tartotta fenn szolgálati autóit, s bár pontos adatok nincsenek az összesített költségekről, a KSZF-nél úgy vélik, az autók fenntartási és üzemeltetési költségei jelentősen csökkentek. Mint mondják, egyszerűbbé, gyorsabbá és szervezettebbé váltak a szervizelési munkálatok, a cserék és pótlások, de azért is mérséklődtek a kiadások, mert – bár a KSZF átvette az autóüzemeltetéssel foglalkozó minisztériumi szakemberek egy részét – az államigazgatáson belül összességében e téren is csökkent a létszám.

A jelenlegi autópark vegyes összetételű – de a legtöbb autó alsóközép-kategóriás –, mintegy 200 Volkswagen, félszázra tehető az Opel Astrák és a Skoda Octaviák száma, másfél száz a VW Bora, s tíz kishaszonjármű is található az állományban: Mercedes Vito, Opel Combo, illetve VW Transporter, valamint Fiat, Seat és Suzuki egyterűek. A nagyjából 60 felsőközép-kategóriás autó zöme Audi A6-os, Ford Mondeo, Saab 9-5-ös és VW Passat; a minisztériumi gépjárműparkban jelenleg egy felsőkategóriás modell sincs (amilyen például az Audi A8, a BMW 7, a Mercedes S).


Öregecske az autópark (Oldaltörés)


Miniszteri gépkocsik*


Agrárminiszter (Gráf József)
BMW 530XD (2006)

Egészségügyi miniszter (Székely Tamás)
Audi A6 V6 3,0 Quattro Tiptronic (2004)

Gazdasági miniszter (Bajnai Gordon)
Audi A6 Quattro 4,2 FSI (2004)

Honvédelmi miniszter (Szekeres Imre)
Volkswagen Touareg (2006);
Mercedes-Benz E320 CDI 4-matic (2000)**

Igazságügy-miniszter (Draskovics Tibor)
Audi A6 3,0 V6  TDI Quattro Tiptronic (2004)**

Kancelláriaminiszter (Kiss Péter)
Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)

Környezetvédelmi miniszter (Szabó Imre)
Audi A6 3,2 V6 FSI Quattro (2004)

Külügyminiszter (Göncz Kinga)
Audi A3 1,9 PD TDI (2004);
Mercedes-Benz E320 CDI 4-matic (2000)**

Oktatási miniszter (Hiller István)
Audi A6 3,2 V6 FSI Quattro (2005)

Önkormányzati miniszter (Gyenesei István)
Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)

Pénzügyminiszter (Veres János)
Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2004)

Szociális és munkaügyi miniszter (Szűcs Erika)
Audi A6 V6 3,0 TDI Quattro (2005)

Titokminiszter (Szilvásy György)
Audi A6 3,0 TDI (2007)

 *2008. május 6-án, a közlekedési és a kutatásfejlesztési miniszter nélkül. A márka után zárójelben az autó beszerzésének éve.  **A Köztársasági Őrezredtől.
Forrás: Kormányszóvivői Iroda

A járművek átlagéletkora meghaladja a fél évtizedet – mintegy 30 százaléknyit 2002 előtt vásároltak –, a legidősebbnek számító modell 16 éves, s 47 öregebb nyolc évnél. Az autók átlagosan 128 ezer kilométert futottak már, s mindössze 10 százalékot tesz ki azoknak a járműveknek a száma, amelyek kilométerszámlálója 100 ezer kilométernél kevesebbet mutat. Egy híján félszáz autó több mint 200 ezer kilométert futott, s – a gazdasági tárcánál – van olyan vezetői autó, amelyik hamarosan eléri a 400 ezret.

A KSZF-nél 2008 elején 53 tartalék autó volt, ennek 70 százaléka a 4. kategóriába tartozó Opel és VW, a többi 7., illetve 8. kategóriájú Audi A6, Ford Mondeo, Saab 9-5 és VW Passat, valamint mikrobusz és áruszállító. A Kormányszóvivői Iroda tájékoztatása szerint a tartalék autók esztétikai és műszaki állapotuk miatt nem alkalmasak arra, hogy állandó használatra kiadják őket.

A 136/2006. kormányrendelet a műszaki paraméterek alapján kilenc normatívakategóriába sorolt autókhoz társítja a használók körét, de a minisztériumok vezetői dönthetnek úgy, hogy nem olyan autóra van szükségük, mint amilyet a KSZF ajánl – vagyis amelyre annak nincs érvényes szerződése valamely kereskedővel –, s ekkor saját hatáskörben, önállóan beszerezhetik a járművet.

A KSZF-konstrukció szerint a rendszerbe belépő intézmények a saját költségvetésükből fizetik a beszerzéseket (vagyis az nem a központi költségvetést terheli). Az érvényes keretszerződésekhez, keret-megállapodásokhoz a legalább részben költségvetési forrásokból gazdálkodó intézmények – pél-dául önkormányzatok, bíróság, ügyészség, oktatási és egészségügyi intézmények – csatlakozhatnak. A korábbi keretszerződésekből autót vásárló intézmények 43-44 százaléka tartozott ezek közé; a Legfelsőbb Bíróságnak, a Legfőbb Ügyészségnek, megyei és városi bíróságok-nak, ítélőtábláknak, önkormányzatoknak és szervezeteiknek, a Magyar Postának vásárolták meg a járművek 46 százalékát. Egyre több állami vállalat is átpártolt a KSZF-hez, köztük a Magyar Rádió, a MÁV Zrt., az ORFK.

A KSZF üzemeltetésében jelenleg négy bérelt flottaautó van, ezek viszonylag újak, 15–20 ezer kilométert mentek velük. A négy autó bér-leti díja havonta 300–360 ezer forint közötti összeg, ez tartalmazza a szervizköltségeket, a kötelező és a casco biztosítást, az éves autópá-lyadíjat, valamint a műholdas védelmi rendszert. Az üzemanyagköltség és a parkolási díj az üzemeltetőt terheli.

További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban. Keresse az újságárusoknál!

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.