Lenyomta a Fiesta a Golfot, de milyen autót vesz a magyar?
A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.
A Ford Fiesta sikerét egy olyan piaci környezetben vívta ki, ahol is az új autó eladások 9 százalékot (147 965 darabot) estek 2008 márciusához képest, így összesen 1488386 új autót helyeztek forgalomba márciusban Európában. A Fiesta a német és az olasz piacokon volt erős, csak ebben a hónapban 52805-öt adtak el, ez 15,5 százalékos forgalomnövekedés tavaly márciusához képest. Mindez a roncsprémiumoknak köszönhető.
Emiatt a top 10-ben észrevehetően nőtt a kisautók aránya. Ezen modellek sikerének kulcsa a beszámítási akciók mellett elsősorban Olaszországban keresendő, a CNG- (sűrített gáz, azaz PB-gáz) és LPG-üzemű (folyékony gáz) autó vásárlói is jelentős támogatásokban részesülnek. A Fiat Panda 62 százalékos növekedést ért el márciusban a tavalyi év azonos hónapjához képest. Csak Olaszországban 25 százalékot emelkedtek az eladások az új hajtóanyagos verzióknak köszönhetően. Az olaszoknál a CNG/LPG Panda verziók eladása nagyobb arányú növekedést ért el márciusban, mint a teljes Panda paletta összesen.
© Ford |
Az első negyedévben 16,9 százalékkal (3401473-ra) csökkent az üzletág a tavalyi év első negyedévéhez képest. A VW Golf továbbra is vezet az első negyed összesített számait tekintve, őt követik a Fiesta, a 207, a Corsa, a Focus, a Polo, a Punto, a Panda, a Clio és az Astra.
Márka & Modell | 03.09 | 03.08 | % változás | 2009 I. negyed | 2008 I. negyed | % változás |
FORD FIESTA | 52,805 | 45,725 | +15.5% | 113,576 | 98,124 | +15.7% |
VOLKSWAGEN GOLF | 46,415 | 46,461 | -0.1% | 119,651 | 124,539 | -3.9% |
OPEL/VAUXHALL CORSA | 40,346 | 45,199 | -10.7% | 80,361 | 106,136 | -24.3% |
PEUGEOT 207 | 39,499 | 46,674 | -15.4% | 90,735 | 122,877 | -26.2% |
VOLKSWAGEN POLO | 38,316 | 29,407 | +30.3% | 76,666 | 74,288 | +3.2% |
FIAT PUNTO | 37,337 | 33,270 | +12.2% | 73,113 | 90,147 | -18.9% |
FORD FOCUS | 35,398 | 45,805 | -22.7% | 79,008 | 106,268 | -25.7% |
FIAT PANDA | 33,593 | 20,705 | +62.2% | 72,178 | 62,167 | +16.1% |
RENAULT CLIO | 31,938 | 39,490 | -19.1% | 66,666 | 97,716 | -31.8% |
OPEL/VAUXHALL ASTRA | 27,236 | 43,831 | -37.9% | 59,519 | 99,617 | -40.3% |
Márka | 03.09 | 03.08 | % változás | 2009 I. negyed | 2008 I. negyed | % változás |
VOLKSWAGEN | 155,648 | 152,723 | +1.9% | 372,077 | 399,835 | -6.9% |
FORD | 143,480 | 152,812 | -6.1% | 315,484 | 351,030 | -10.1% |
OPEL/VAUXHALL | 116,206 | 144,129 | -19.4% | 251,910 | 332,826 | -24.3% |
FIAT | 112,709 | 99,885 | +12.8% | 249,002 | 277,843 | -10.4% |
RENAULT | 102,066 | 121,921 | -16.3% | 235,006 | 305,850 | -23.2% |
PEUGEOT | 98,319 | 109,383 | -10.1% | 232,239 | 291,811 | -20.4% |
TOYOTA | 80,152 | 87,600 | -8.5% | 183,469 | 225,299 | -18.6% |
CITROEN | 79,184 | 86,774 | -8.7% | 197,095 | 240,367 | -18.0% |
AUDI | 63,087 | 65,301 | -3.4% | 152,817 | 160,634 | -4.9% |
MERCEDES | 59,913 | 74,267 | -19.3% | 136,360 | 186,375 | -26.8% |
Országok teljesítménye
A várakozásoknak némiképp megfelelően a legtöbb krízistől sújtott európai piac jelentősen gyengébb értékesítési eredményeket produkált, mint tavaly márciusban. Franciaország és Németország viszont jelentős pozitív eredményeket ért el a kormány által támogatott roncsprémiumnak köszönhetően. Az első negyedév összesített számait tekintve csak Németországnak és Lengyelországnak sikerült növelni számait a 2008-as év első negyedévi forgalombahelyezéseihez képest.
Ország | 03.09 | 03.08 | % változás | 2009 I. negyed | 2008 I. negyed | % változás |
Ausztria | 26,477 | 29,907 | -11.5% | 64,296 | 73,778 | -12.9% |
Belgium* | 41,981 | 57,077 | -26.4% | 135,575 | 169,864 | -20.2% |
Ciprus* | 1,590 | 1,894 | -16.1% | 4,852 | 5,898 | -17.7% |
Csehország* | 14,354 | 15,491 | -7.3% | 37,416 | 42,741 | -12.5% |
Dánia | 9,006 | 11,989 | -24.9% | 24,166 | 39,350 | -38.6% |
Észtország | 895 | 2,531 | -64.6% | 2,704 | 7,435 | -63.6% |
Finnország | 10,716 | 12,625 | -15.1% | 29,411 | 46,230 | -36.4% |
Franciaország | 204,018 | 188,879 | +8.0% | 505,456 | 526,121 | -3.9% |
Németország | 400,865 | 286,549 | +39.9% | 867,990 | 735,914 | +17.9% |
Nagy Britannia | 313,912 | 451,642 | -30.5% | 480,358 | 683,349 | -29.7% |
Görögország | 13,371 | 22,393 | -40.3% | 49,129 | 79,071 | -37.9% |
Magyarország | 9,249 | 13,895 | -33.4% | 22,380 | 39,621 | -43.5% |
Izland | 76 | 855 | -91.1% | 293 | 3,322 | -91.2% |
Írország | 7,811 | 21,451 | -63.6% | 32,646 | 92,713 | -64.8% |
Olaszország | 215,350 | 215,695 | -0.2% | 540,859 | 671,081 | -19.4% |
Lettország | 567 | 1,893 | -70.0% | 1,515 | 5,990 | -74.7% |
Litvánia | 653 | 2,209 | -70.4% | 1,928 | 6,837 | -71.8% |
Luxemburg | 4,768 | 5,356 | -11.0% | 10,011 | 13,490 | -25.8% |
Norvégia | 7,601 | 9,506 | -20.0% | 19,241 | 29,974 | -35.8% |
Lengyelország* | 31,147 | 30,387 | +2.5% | 88,170 | 86,924 | +1.4% |
Portugália* | 15,718 | 22,043 | -28.7% | 34,725 | 55,213 | -37.1% |
Szlovákia* | 4,996 | 6,828 | -26.8% | 12,683 | 19,742 | -35.8% |
Szlovénia | 5,360 | 6,643 | -19.3% | 14,648 | 18,799 | -22.1% |
Spanyolrszág | 76,512 | 124,624 | -38.6% | 198,018 | 347,609 | -43.0% |
Svédország | 18,035 | 23,540 | -23.4% | 43,937 | 61,823 | -28.9% |
Svájc* | 18,478 | 23,472 | -21.3% | 53,678 | 66,542 | -19.3% |
Hollandia | 34,880 | 46,977 | -25.8% | 125,388 | 163,392 | -23.3% |
Összesen | 1,488,386 | 1,636,351 | -9.0% | 3,401,473 | 4,092,823 | -16.9% |
* becsült márciusi adatok
A JATO adatai szerint az első negyedévben a hazai autóeladások 43,51 százalékkal estek vissza 22380-ra, márciusban a zuhanás 33,44 százalékos volt (9249 autót adtak el). Márciusban és az idén egész évben az Opel Astra volt a legkeresettebb modell, 642, illetve összesen 1453 talált gazdára. A Jato adatai szerint a legnagyobb vesztesei eddig az évnek a Chevrolet (66,25 százalék mínusz), a Skoda (54,72 százalék mínusz) és a Suzuki (53,73 százalékos elmaradás).
A kis- és középhaszonjármű-piacon 30,24 százalékos az első negyedévben, márciusban 40,36 százalékos. Márciusban a Ford Transit volt a legnépszerűbb modell, 97 darabot adzak el.
A korábban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közreadott forgalombahelyezési adatok hasonló értékeket mutattak.
A vezető személyautó márkák itthon:
Opel 1391/3124 eladott autó március/első három hónap
Ford 1248/2868
Suzuki 1018/2297
Toyota 631/1272
Volkswagen 617/1764
Renault 592/1482
Skoda 436/1216
Fiat 413/878
Honda 382/842
Peugeot 274/698
Népszerű személyautó modellek itthon:
Opel Astra 642/1453
Ford Focus 586/1268
Suzuki SX4 405/925
Suzuki Swift 340/672
Opel Astra Classic 325/641
Skoda Octavia 291/683
Ford Fiesta 276/628
Renault Mégane 222/415
Suzuki Splash 202/554
Toyota Corolla 191/335
A vezető haszonjármű márkák itthon:
Ford 224/915 eladott autó március/első három hónap
Fiat 119/392
VW 115/225
Nissan 115/597
Renault 113/221
Toyota 99/255
Peugeot 90/290
Mercedes 79/150
Citroen 62/183
Opel 40/145
Népszerű haszonjármű modellek itthon:
Ford Transit 97/348
Toyota Hilux 69/171
Fiat Ducato 62/169
VW Crafter 61/80
Mercedes Sprinter 59/97
Ford Ranger 56/356
Nissan NP300 50/123
Ford Fiesta 46/137
Peugeot Boxer 46/125
Nissan Navara 45/424