Kína zöld autó nagyhatalommá válna
Kína hamarosan az új energiaforrásokon alapuló autóipar központjává válhat - közölték az ázsiai ország iparági bennfentesei, akik szerint a pekingi vezetés elszánt politikája és az autóipari ellátási lánc elemeinek teljes megléte valóra válthatja a távol-keleti ország törekvéseit.
A kínai kormány március 20-án jelentette be a hazai személygépjármű-ipar újraélesztésére vonatkozó terveit, amelyben az új energiaforrásokkal üzemeltetett autók gyártásának növelését, és a különböző alkatrészek, kellékanyagok fejlesztését ismertették.
A tervek szerint a központi költségvetésből külön forrást biztosítanak az új energiaforrásokkal üzemeltetett autók használatához. Azok a kormányzati hivatalok és vállalatok, amelyek ilyen járműveket vásárolnak, autónként 4-25 ezer jüan (129-820 ezer forint) közötti kompenzációra számíthatnak.
Az új energiákat hasznosító járművek gyártókapacitását 2011-re éves szinten 500.000 darabra, illetve a teljes kínai járműipar, beleértve tehergépkocsi- és autóbuszgyártás kapacitásának 5 százalékára kell növelni.
Szakértők a kormány környezetvédelmi politikáját kedvező jelként értékelik, amellyel még több vállalkozást és tehetséges kutatót vonzhatnak az autóiparba, illetve ez a vásárlókra is ösztönző hatással lehet.
Az egyre súlyosabb méreteket öltő légszennyezés és az energiaforrások hiánya jelentős kockázatot jelent a környezet védelmére, illetve a Kínai gazdasági fejlődésére. Az ázsiai országban 2008-ban összesen 50 millió gépjármű volt az utakon, előrejelzések szerint számuk 2020-ra elérheti a 150 milliót, az üzemeltetésükhöz felhasznált kőolaj alapú üzemanyag mennyisége elérheti az évi 250 millió tonnát.
A termelési kapacitás szerint az Egyesült Államok és Japán után mintegy 9,35 millió gépkocsival Kína jelenleg a világ harmadik legnagyobb autógyártó országa, ebben az iparában egy év alatt 5,21 százalékos növekedést érek el.
Van Kang (Wan Gang) tudományos és műszaki miniszter kihangsúlyozta, hogy Kínának rendkívüli lehetőségei vannak a saját készítésű, új energiaforrásokat hasznosító járművek fejlesztésére. A környezetkímélő autók fejlesztése mellett Kína jelentős szerepet játszik az akkumulátorok előállításában, amelyek az elektromos autók egyik legfontosabb alkatrészei. Az akkumulátorok kapacitása az autók teljesítményét jelentősen befolyásolja. A CITIC Securities márciusi beszámolója szerint egyre több lítium-akkumulátorgyártó költözik Kínába, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy az iparágból Kína nagyobb piaci részesedést szerezzen meg.
Kínában jelenleg mintegy 200 lítium-akkumulátorokkal foglalkozó vállalkozás működik, amelyek a világtermelés 40 százalékát adják. A BYD kínai autógyár vezető szerepet tölt be a lítium-akkumulátorok gyártásában. A tavaly decemberben bemutatott F3DM márkajelzésű hibrid szedánja az olcsó és magas hatékonyságú lítium-vas-foszfát (LiFePO4) akkumulátorokkal üzemel. A Chery autógyár februárban bemutatott elektromos autója 120 kilométeres óránkénti sebességre képes.
Az április 20-28 között megrendezésre kerülő Autó Sanghaj 2009 kiállításon számos energiatakarékos és környezetkímélő modell bemutatására lehet számítani, az ismertebb márkák közül a GM, továbbá a Ford is új termékek bejelentésére készül.
* * * Lakástámogatás meglévő és vállalt gyermekek után
A lakástámogatási rendszer egyik legfontosabb eleme a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK). Az igénylők lakáscéljuk megvalósításához 600 ezer és 10 millió forint közötti összeget kaphatnak meglévő és vállalt gyermekük után. A Bankmonitor CSOK kalkulátorával a támogatási jogosultság könnyen ellenőrizhető, de azt is meg lehet tudni, hogy igényelhető-e a támogatáshoz kapcsolódó kedvezményes CSOK-hitel