Zöld autók Párizsban
Tavaszi hangulatot árasztott a kora őszi bágyadt napfényben a Párizsi Autószalon: a pavilonok valósággal zöldbe...
Tavaszi hangulatot árasztott a kora őszi bágyadt napfényben a Párizsi Autószalon: a pavilonok valósággal zöldbe borultak, szinte nem volt olyan autós stand, amelyet legalább részben ne lepett volna fű, fa, virág. Az autógyártók láthatóan minden korábbinál nagyobb hangsúlyt helyeztek arra, hogy meggyőzzék a látogatókat: járműveik egyre energiatakarékosabbak és környezetbarátok. Az emelkedő benzinár mellett erre szorítják a gyártókat a szigorodó uniós szén-dioxid-kibocsátási elvárások. A klímavédelem jegyében az EU 2012-re kilogrammonként átlag 130 grammra akarja leszorítani a személyautók szén-dioxid-kibocsátását.
Ma az átlag 160 gramm, és a gyártók erőteljesen lobbiznak a határidő kitolásáért. Különösen a főként nagyobb teljesítményű, ezért az előírást nehezebben teljesítő kocsikat gyártó német cégek, de a napokban a kisebb autókban erős franciákat képviselő párizsi kormány is 2020-as határidő-javaslattal állt elő. Az autógyárak mindenesetre igyekeznek teljesíteni az elvárásokat, és ma már alig van cég, amelynek ne lenne egy-két olyan - ha sorozatban még nem is készülő, de kiállításon bemutatható - modellje, amely teljesíti a 130-as határt.
A leglátványosabb talán a hazai terepen lévő Peugeot bemutatója volt, ahol vízesés és trópusi liget is díszlett, s még a hoszteszek is zöld blúzt viseltek. Nem volt hiány környezetbarát járműveikből sem, a legnagyobb érdeklődést a 109 gramm kibocsátást ígérő, jövő áprilistól állítólag már kapható Peugeot Prologue HYmotion4 dízel-elektromos hibrid keltette. A Prius modellje révén a hibridtechnológiában élen járó japán Toyota egyebek közt a hamarosan a kereskedésekben is megjelenő iQ miniautóval állt elő, amelynek kibocsátása 100 gramm alatt marad, és bár alig 3 méter, a konkurens városi kiskocsikkal ellentétben kettő helyett négy felnőtt is elfér benne. A svéd Volvo minden kategóriában lejjebb viszi a kibocsátást, a cég kaliforniai kísérleti központjában készült Recharge Concept modell pedig - melynek akkumulátorát háztartási konnektorból lehet feltölteni, s ereje 100 kilométerre elég - 2012 után kerülhet piacra. A német BMW is előállt 7-es sorozatának hibridváltozatával, és a nem éppen takarékos autóiról ismert amerikai Chevrolet is bemutatta a sportos megjelenésű Volt elektromos autóját. Az orosz Ladánál azonban e törekvésnek egyelőre semmi jele, a stand fő attrakciója a megkopott dizájnú Niva terepjáró, a show egyetlen fém lökhárítós modellje volt.
Az elektromos járműveiről ismert francia Heuliez a Michelin gumigyárral és a távközlési Orange céggel összefogva állt elő az elektromos Will modellel, amely külsőre nem különleges, ám a motorháztető alatt hiába keresi bárki is a hajtóművet: a két első kerék belsejébe építették be, akárcsak az elektromos felfüggesztést, valamint a féket. Nincs szennyezőanyag-kibocsátása, működése csendes. A kiállítók szerint 2010-től gyártják - de hogy mennyibe fog kerülni, azt nem árulták el.
VASS PÉTER / PÁRIZS