© Autómenedzser |
Egy barátom fanatikus XC90 rajongó, nem tudom meggyőzni, hogy létezik más autó is a világon. Itt van például az XC70. Ugyanazt tudja, csak nem olyan böszme nagy, ötszemélyes ugyan, de nem olyan feltűnő, nem annyira irigységet korbácsoló, sokkal inkább családi autó, kevésbé gangsztabiznisz verda. Miután bemutattam neki, annyit elértem, hogy elismerte, jó autó, egy lépéssel közelebb viszi az XC90-hez, de nem az.
A legszebb XC70-est, a vitorlás világversenynek adózó különleges Ocean Race kivitelt vezethettem. Ritka példány, az ára magas és csak addig forgalmazzák, amíg a világkerülő sportesemény tart. Korábban rikító kék (óceánkék) színbe öltöztették, az idei évtől kapható visszafogottabb csillámezüst színben is.
© Autómenedzser |
Gyárilag tuningolt egyedi autóról van szó, minden a vitorlázásra utal, a feliratok, a szőnyegek, a bőr kárpit varrása, a csomagtakaró kötél fogantyúja. A legjobban nekem a hullámokat idéző vad, kétszínű felnik tetszettek. A vad, kiszámíthatatlan, veszélyes, hideg és idegtépő kalandok helyett nyugodt, biztonságos, tudatos és meghitt autózásra számíthat, aki XC70-be ül. Persze kalandok azért lehetnek, ez az autó nem ismer kompromisszumot, lehet vele dagonyázni, erdőt kerülni, hóba angyalkát rajzolni. Intelligens összkerékhajtása, magas építése és versenytársait megszégyenítő technikai tudása feljogosítja erre.
© Autómenedzser |
Az XC70 igazi biztonsági autó. Bár nem tud annyit, mint a svédek új üdvöskéje - az XC60 a városi koccanásokat is mérsékli - a teljesen felszerelt változatban biztonságban érezzük magunkat. Meredek lejtőn lejtmenetsegéd áll a rendelkezésünkre, autópályán követő radar tartja automatikusan az előttünk haladótól a megfelelő távolságot, ha kell, lassít, ha kell, gyorsít. Párhuzamos közlekedésnél, sávváltásnál holttérfigyelő kamerák segítenek, a felezővonal figyelmetlen átlépését hangos csipogással bünteti a Volvo. A műszerek, kapcsolók egyértelműek, elrendezésük ergonomikus, a kommunikáció magyarul történik. A passzív biztonsági eszközök (légzsákok, fejtámlák, ülések, övek) egy esetleges baleset során is kellőképpen védenek. Az XC70 betartatja a követési távolságot és nem csupán az automatikus tempomat révén. A szélvédőn felvillanó piros csíkkal jelzi, ha túl közel mentünk az előttünk lévőhöz. Kis sebességnél, araszolásnál nem működik, de hatvanas tempónál már igen. Ha elkerülhetetlen ütközés veszélyét érzékeli (például az előttünk haladó autó indexelni kezd és tudtunkra adja, hogy letér jobbra. Mi látjuk a szándékot és tudjuk, hogy nem lesz baj, a Volvo viszont ütközésre számít), villogó fényjelzéssel és hangos sípszóval figyelmeztet.
Igazi kombi (Oldaltörés)
© Autómenedzser |
A motor 185 lóerős, könnyedén mozgatja az 1725 kilós testet, munkáját azonban nem csendben végzi. A hangos D5 az autó egyik gyenge pontja, a másik a rugalmatlan hatsebességes automatikus váltó, amely ugyan kézzel is irányítható, ám nem szereti a hirtelen lendületváltásokat, ahogyan nem a takarékos mód a kedvence. Bár igyekeztem visszafogni a lovakat, 10,5 liter alá nem sikerült levinnem az átlagfogyasztást száz kilométerenként. A közösen megtett 600 kilométer során vezettem autópályán, terepen és városban egyaránt, főképp azonban lakott területen belül használtam. Illene ehhez az autóhoz a nemrég kipróbált duplakuplungos Powershift váltó, a D5 nyomatékcsúcsa 400 Nm, ennyit elvileg még elbír.
© Autómenedzser |
Hatalmas az XC70 csomagtere - ne felejtsük el, hiába a terepes tulajdonságok, ez a kocsi lényegében egy klasszikus kombi -, hosszú (alaphelyzetben 1089 milliméter), széles és akár 1,6 köbméteresre is bővíthető. A szlovák adózást kedvelőknek jó hír, hogy a lehajtható vasrács is szériatartozék, így pillanatok alatt teherautóvá léptethetjük elő a nagycsaládos kombit, sőt vérengző pitbult is szállíthatunk hátul. Rögzítő sín, háló és elektromos csatlakozó van.
Terepen hasznos a 21 centis szabad hasmagassága, a hossza azonban hátrány, leginkább vontatásra, birtokjárásra, sízéshez, hóban és sárban lehet a gazdája hasznára masszív felépítése.
A beltér kellemes, az S80-ból és a V70-ből ismerős anyagok és formák ölelnek körül. A lebegő középkonzol nagy találmány, a sok gomb rajta zavaró. A motor a Start gomb megnyomásával indul, alapjáraton és nagy gáznál hangos. A jó minőségű zene és a motorhang erősödésével agyunkba tóduló adrenalin azonban tompítja az orkánt. Bár nyugodt üzletemberek, tehetős családapák autója az XC70, női szíveket is hódít. Feleségem, aki már ült pár autóban ritkán szó dicséretet, ez a tesztautó azonban bőven kapott. Ha toplistát kellene felállítania, az XC70 ott lenne az elsők között. Halkan én is így gondolom.
© Autómenedzser |
XC70-est azonban nem egyszerű karácsonyra kapni, legolcsóbb változata 11,24 millió forint, az általunk kipróbált Ocean Race kivitel alapára 12,49 millió, a kipróbált tesztautóért (navigációval, hangrendszerrel, automatikus váltóval stb.) pedig a 15 milliót is elkérik. Ha netán 285 lovas benzinest szeretnénk, akkor ez az összeg csak a belépőmodellre elég. A leghasznosabb extrának természetesen a biztonsági csomag (570 ezer forint) viszonyult, a ráfutásra és elalvásra figyelmeztető rendszer életeket menthet, de a 90 ezer forintos Bluetooth-kapcsolat is létfontosságú egy üzleti autóban. A fiamnak persze leginkább a hátsó ülésfűtés tetszett, én egy kis hónak jobban örültem volna.
B. Cs.
Autómenedzser
Műszaki adatok (Oldaltörés)
Volvo XC70 D5 Ocean Race |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2400 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 185 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 400 Nm 2000-2750 fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2815 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4838/1878/1604 |
Csomagtér | 555-1600 liter |
Saját tömeg (kg) | 1725 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 205 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 9,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 8,3 |
Tesztfogyasztás | 10,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 219 |
ÁRA | Az autó listaára 12,49 millió forint |