© Autómenedzser |
A Volvóban alapáras a magyar nyelvű menü, a beépített biztonság, az allergiamentes kárpitválaszték és egyfajta prémiumérzés. Az anyagok finomak, nem zörög a műszerfal, a Volvo-védjegy vékony középkonzol már szinte megszokott. A kormányzás pontos, a kormány fogása jó, a rajta található tempomat gombjai egyértelműek és funkcionálisak. Szinte nincs még egy olyan sebességtartó rendszer, ami ennyire természetesen és egyszerűen működik. Két ujjal, miközben nem kell levennünk egyik kezünket sem a kormányról. Nem ennyire ergonomikus azonban a fűtés, az ülésfűtés és a középkonzol egyéb funkcióinak a kezelése. Az egység szép, de gombjai kicsik, nehezen megszokhatók, így ha ezeket állítani akarjuk le kell vennünk a szemünk a vezetésről, ami balesetveszélyes.
© Autómenedzser |
Momentum felszereltségű (automatikusan elsötétedő tükör, gerinctámasz, bőrkormány, automata klíma, esőérzékelős ablaktörlő, ködfényszóró, tempomat, többfunkciós kormánykerék) gekkó színű tesztautómban (6,2 millió) hosszú volt az extralista: fűthető ülések (85 ezer forint), fényszórómosó (65 ezer), riasztó (95 ezer), elektromosan behajtható tükrök talaj megvilágítással (65 ezer), fejlett audiorendszer (125 ezer), tolatóradar (135 ezer), kulcsnélküli indítás (200 ezer), aktív bi-xenon lámpák (270 ezer). Egyéb apróságokkal a tesztautó ára így felkúszott 8,2 millióra. Akit elriasztana ez az összeg, nyugodjon meg, az autó alapfelszereltséggel (ABS, EBD, adaptív féklámpa automatikus vészvillogóval, DSTC-menetstabilizáló, 6 légzsák, Isofix-pontok, öv alá becsúszást gátló ülések, oldalütközés-védelmi rendszer, ostrorcsapás-nyaksérülés elleni védelem, 6 hangszórós audiorendszer, légkondi stb.) 5,7 millióért is elvihető Flexifuel motorral.
A kanyarkövetős bi-xenon fényszóró a gyengébbek kedvéért (van aki rosszul lesz ettől a fénytechnikától) rögzített bi-xenonra is változtatható, a világítás kapcsoló megfelelő állásában.
© Autómenedzser |
Praktikumban nem erős az S40, elöl nincs pohártartónk, a csomagtartó tágas ugyan, de szája olyan szűk, hogy korlátozottak a lehetőségeink. A hátsó ülésekre látszólag befér két felnőtt, kipróbálni nem tudtam. Magam mögött kényelmes, a lábfejemnek tűnt szűknek a hely. Tetszett a hátsó olvasólámpa, nem tetszett azonban, hogy nehéz a kikászálódás az autóból.
Motorja halk, nagy terhelésnél sem halljuk a hangját, a futómű jól csillapít, a rossz út, a kátyúk zaját inkább halljuk, mint érezzük. A hatodik sebesség hiányzott, 110-120-nál jobb lett volna feljebb tolni a kart.
A legutóbbi ráncfelvarrásnál új elemek is helyet kaptak a kocsin, ilyen a nagyon szép, függőleges helyzetjelző fénycsík az első lámpákban.
Bioetanol: áldás és átok (Oldaltörés)
© Autómenedzser |
Míg az etanolt földgázból, víz és kénsav hozzáadásával állítják elő, addig a bioetanolt cukornádból, cukorrépából, krumpliból, napraforgóból, gyümölcsökből nyerik. Mindezt azonban meg lehet enni, és itt van a probléma. A bioetanol környezetbarát üzemanyag, annak ellenére, hogy égésekor ugyanannyi szén-dioxid keletkezik, mint a benzines autók esetében. Ám a nagy különbség abban van, hogy már korábban lekötött szén-dioxidot bocsát ki, így nem növeli a légkör szennyezését, illetve a kibocsátott szén-dioxid 20 százaléka csupán fosszilis. A bioetanol előállítása egyre nagyobb területek célnövényekkel való telepítésével jár, emiatt esőerdőket irtanak ki például Brazíliában, nem beszélve arról, hogy a növénytermesztők magasabb árat kapnak a feldolgozóktól, mintha a terményt élelmiszerként értékesítenék. Az ENSZ élelmezésügyi főbiztossága a bioetanol és a biodízelek iránti egyre nagyobb kereslettel, illetve India és Kína rohamosan növekvő általános fogyasztásával magyarázza a példátlanul gyors és magas árrobbanást az élelmiszer piacon. A következő 15-20 évben ez a tendencia megállíthatatlan.
Sok autógyártó emiatt letett a bioetanolról, inkább más, alternatív üzemanygok fejlesztésére teszik át a hangsúlyt. A Volvo és a Saab azonban kitartanak mellette, még akkor is, ha az üzemanyagot Brazíliából hajóval, eléggé környezetszennyező módon szállítják Európába.
Ígéretes kísérletek folynak cellulóztartalmú anyagok (papír, faforgács, szalma) felhasználásával is, bár az előállítás ezzel a módszerrel egyelőre lassúbb és körülményesebb. A biomasszában rejlő keményítő például élesztőgombák segítségével, alkoholos erjedés során alakul etanollá.
© Autómenedzser |
Az hogy olcsó és környezetbarát, nagyon jó, de melyek vajon az E85 mellékhatásai? Rendkívül jó, 105-ös oktánszámnak megfelelő kompressziótűrése miatt alkalmazzák oktánszámnövelő adalékanyagként, sok kútnál így etanollal kevert benzint tankolunk, anélkül, hogy tudnánk róla, ez lehet E2, vagy E5 is. Németországban vita volt amiatt, hogy a német állam a 95-ös benzin helyett E10 (90 százalék benzin + 10 százalék bioetanol) vezetett volna be a piacra. Csakhogy közel 3 millió régebbi autó tulajdonosa nem tankolhatott volna a motor károsodása nélkül. Nagy volt a tiltakozás, végül nem vezették be az E10-et.
A bioetanolnak harmadával alacsonyabb a térfogategységre vetített energiatartalma, tehát változatlan körülmények között a fogyasztás valamivel több, egyes vélemények szerint éppen harmadával. Mi mást tapasztaltunk.
Mennyit spórolhatunk? (Oldaltörés)
© Autómenedzser |
Aki anyagi megfontolásból dönt az alkoholos autók mellett, nem jár rosszul, mérésünk alapján, a tesztelt autón 90-100 forintot lehet spórolni 100 kilométerenként.
Nem javallott olcsósága miatt olyan autóba tankolni, ahol a gyártó ezt kifejezetten nem javasolja. Az alkohollal érintkező gumitömítések ugyanis jelentős mértékben kitágulnak. Megtámadja az alumínium és magnézium alkatrészeket is, de a lemezből készült üzemanyagtartályok is hamar átrozsdásodnak. Rosszak a hidegindítási tulajdonságok, a fúvókák és az üzemanyagpumpa is speciális kenést igényel. A teszt során háromszor is előfordult, hogy kinyomott kuplunggal, lámpánál hirtelen leállt a motor. Először azt hittem, csak rosszul használom a kuplungot, de másodszorra, harmadszorra már előre tudtam, hogy le fog fulladni. Az alapjárat elkezdett ingadozni, ugrálni, majd kigyulladtak a műszerfali ikonok, jöhetett az újraindítás. Pedig az állóhelyzeti motorfűtés alapfelszereltség.
Ennél kellemesebb meglepetés azonban az a dinamizmus, amit az 1,8-as motor produkált alkohollal hajtva. Az is lehet, hogy csupán a 105-ös oktánszám marketingérzete hitette el velem, de úgy éreztem, táltosként pattan a kocsi. Lendületesen, izomból autózható, csak az tűnt fel, hogy magas fordulattartományban jár a motor.
© Autómenedzser |
Az Flexifuel-modell 110 ezer forinttal drágább, mint az azonos felszereltségű sima 1,8-as benzines. Elsőre úgy gondoltam, hogy ez sok, hisz a környezetvédelem érdekében a gyártónak alacsonyabb áron kellene az ilyen modelleket kínálnia, a kieső bevételt inkább építse be másba. Aztán az egyhetes tapasztalás során, a tankolásoknál kiderült, hogy annyira nem fogyaszt sokat az autó, a plusz költség, ami egyébként a megerősített csövekből, az átalakított motorelektronikából, a spéci tömítésekből stb. áll – hamarabb megtérül, mint gondolnánk.
Vegyes (város, dugó, országút, autópálya) használatban, sportosan vezetve 8,76 liter E85-öt fogyasztott a Volvo a közösen megtett 700 kilométer során. Kicsit számolva, kiderült, hogy 22 ezer kilométer alatt megtérül a vásárláskor kiadott plusz 110 ezer forint (8 literes benzinfogyasztással, 310 forintos benzin- és 226 forintos E85-árral számolva). Az olcsó autózásnak legnagyobb gátja, hogy ma 13-15 kúton lehet E85-öt tankolni országszerte, Budapesten és környékén 6-7 helyen csupán.
B. Cs.
AutómenedzserMűszaki adatok (Oldaltörés)
Volvo S40 Flexifuel 1,8 Momentum |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1798 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 125 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 165 Nm 4000-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4476/1770/1454 |
Csomagtér | 404-1088 liter |
Saját tömeg (kg) | 1294 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 200 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10,9 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 7,4 |
Tesztfogyasztás | 8,76 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 177 |
ÁRA | 6,47 millió Ft, a tesztelt autó ára 8,27 millió Ft. |