© Volvo |
Az alábbi teszt egy kicsit túldicséri az autót, de nem tudtam mást tenni, nagyon megkedveltem. Az egyhatos benzines kombi Volvo ugyanakkor drága és gyenge a motorja. Talán ez a két negatív ítélet egyensúlyozza a magasztaló sorokat. Alapvetően családi autó a V50, mint minden Volvo kombi, de cégautónak is kiváló sőt a cégvezetők is kedvelik, főleg azok, akik a családdal is sokat utaznak.
© Volvo |
Tervezői az elődök egyszerű és éles vonalait elfelejtették, izgalmas autót alkottak, egy olyan karosszériát, amelyen a régi Volvókkal ellentétben sehol nem találunk szögletes elemet. Szépen íveltek a fényszórók, az autó műalkotás, nyílvesszőként végző-dik, csőre van. Ez a gömbölyded orr nem csupán látványnak fantasztikus, de egy esetleges gyalogosgázoláskor még életet is kímélhet.
A formatervezés csúcsa
© hvg.hu |
Ennél szebb kidolgozású autót ritkán látni. Kényelmes, kellemes, a merész középkonzol valóban világbajnok, ez a vékony panel úgy néz ki mint egy alumínium házba rejtett tévétávirányító, kézbe venné az ember. A gombok nagyon finoman működnek, látszik, hogy sokat dolgoztak ezen az autón, minden annyira passzol. Ezt kell megfizetni. A kormány, a műszerfal, az autó tapintása mind dicsérnivaló. A kárpitok és a műanyagok puhák, finomak és barátságosak. A modern skandináv dizájn elmeit felhasználó belső tér az egyszerű luxus jegyében fogant. Az összkép: forma és funkció harmóniája. Az összeszerelés minősége példás.
Az üléshelyzet beállítása egyszerű, a Volvo kényelme parádés, a Volvo mindent megtesz azért, hogy a vezetés valóban öröm legyen. A kormány nagy, illik az autó méreteihez, fogása biztos, járása pontos, természetesen két irányban állítható.
A műszerfal kialakítása egyszerre elegáns és egyszerű, a skandináv lélek nagyszerűségével párosítva. Két nagy órát látunk, az egyik a sebességet, a másik a fordulatszámot mutatja, az egyikbe vízhőmérséklet visszajelző van beékelve, a másik az üzemanyagtank állapotáról ad információkat. Esti fényekben még szebb a Volvo műszerfala, még összehangoltabb a kompozíció.
A vastag tömör ajtók tökéletes oldaltartást biztosítanak, még ha miattuk szűknek is tűnhet az utastér. Az ember vállához ér az ajtó, de nem tolakodóan, hanem inkább biztonságot adóan. Ugyanakkor a autó renoméját rontotta, hogy az ajtók irányából néha kisebb zörgés volt hallható, ez lehetett a biztonsági öv tartóegysége is, tény az hogy valami zörgött.
[[ Oldaltörés: Nem párásodnak az ablakai (Oldaltörés) ]]
© Volvo |
Tesztautóm gazdagon felszerelt: volt benne kétzónás klíma, tempomat, dolby prologic II hifi, tolatóradar, ülésfűtés, bi-xenon fényszóró, kulcsnélküli indítás stb. A tavalyinál kétszázezerrel olcsóbb, 5,8 milliós alapárú autóra az importőr még rápakolt legalább 2,5 milliónyi extrát. A tempomat, akárcsak a hifi kormányról vezérelhető, ráadásul úgy hogy a vezető hüvelykujja teljesen illeszkedik a két vezérlőgombra, így biztonságos útszakaszon csak 2 gombbal kell törődni, a sebesség és a hangerő kézi vezérlésével. Ehhez csak két ujj kell, semmi más.
A elektronikus klímaberendezéssel a vezető és az első utas egymástól függetlenül állíthatja be a kívánt hőmérsékletet, és ha a beáramló levegőben túl sok lenne a veszélyes szennyeződés (a pollent és a port külön szűrő fogja fel), az aktív utastérszűrő rendszer automatikusan belsőlevegő-keringetésre kapcsol át. Tesztautómban nem volt sem hamuzó, sem szivargyújtó, tehát a Volvo V50 nem dohányzó autó.
© hvg.hu |
Két fokozatú az ülésfűtés, egy enyhébb hosszabb utazásokhoz és egy erősebb fokozat az igazán hideg napokra. Az ülésfűtés legnagyobb hasznát akkor érezzük, amikor téli reggelen a csillagos garázsból indulunk és rimánkodunk a gépnek, hogy fűtsön már. Na, olyankor áldjuk, hogy feltalálták az ülésfűtést. A Volvóé ráadásul nem csupán a feneket melegíti, hanem a háttámla is ontja a hőt, így a hátat kellemes meleg masszírozza. Nagyszerűen megoldott az autóban a levegőkeringetés, a szellőzés és a páramentesítés. Párával egy hét alatt egyszer sem találkoztam az autó ablakain. Még a jobb hátsó oldalakban is futnak fűtőszálak és a csomagtérben lévő ablakokra is megy a levegő, nem beszélve az ajtókban lévő levegő alagutakról és elöl, a visszapillantó belső házában elrejtett beömlő nyílásokról. Ez egyébként megosztja helyét egy apró hangszóróval. A Premium Sound audiorendszer 12 hangszórót tartalmaz.
|
Kevés tárolóhely Visszapillantó tükrök Zörgő bal oldali ajtó |
A hatlemezes hifi, komoly műszer, nem is olcsó, ha extraként rendeljük 335 ezer forintot kell leperkálnunk érte. A dolby prologic II-es rendszer középső hangszórója igazi surround hangzást nyújtott, házimozi minőségben. A cucc digitális hangprocesszort és egy középen elhelyezett extra hangszórót tartalmaz, amellyel az első és hátsó üléseken utazók is természetes, háromdimenziós élményt élvezhetnek – az egész utasteret bizsergető hangszórók hangversenyteremmé varázsolják az autót.
Korlátozott a kilátás
© Volvo |
A visszapillantó tükrök kicsik, korlátozott a kilátás, bár egy kombiról van szó. Ugyanígy zavaró volt, hogy a méretes A-oszlop is belógott a látómezőbe. Túlságosan is. A jól láthatóságot segíti a visszapillantókba épített kanyarjelző. Az elektromosan behajtható külső tükrök házába lámpákat is építettek, amelyek megvilágítják az autó melletti tócsákat és a járdaszegélyt. Tároló hely van az első fertályon, de nem annyi, amennyit elvárna az ember. Nagyobb dolgokat hátra kell pakolni, egy jókora palack elöl nem fér sehová, még akkor sem, ha bőven találunk pohártartót, térképzsebet és rejtett tároló rekeszeket is. A hűthető kesztyűtartó valóban nagy, de olyan mélyre benyúl, hogy pont ez gátolja a praktikus kihasználását.
Jó-jó, mondhatnák, minek elöl annyi tároló, amikor ott van a 417 literes csomagtartó, plusz tároló rekesszel, csomagrögzítő hálóval, kitámasztóval és síkban dönthető hátsó ülésekkel? Kis munkával a Volvo csomagtere 1307 literre bővíthető. Mi az, ami itt nem fér el? Ha az első ülést is előredöntjük közel 3 méter hosszú sík rakodóteret alakíthatunk ki. A hátsó kartámasz lenyitható, dupla pohártartót és egy kis tárlórekeszt rejtve.
[[ Oldaltörés: Biztonság mindenekfelett (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Kiemelkedő védelmet nyújt a V50, hat légzsák – az első kettő intelligens, azaz az ütközés mértékétől és a biztonsági öv bekapcsoltságától függően lép működésbe – van alapban az autóban, SIPS oldalütközés-védelmi és WHIPS ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelemmel és energiaelnyelő motortérrel kiegészítve. A gyerekek biztonságát beépített hátsó emelőpárna is fokozza. A fényre automatikusan sötétedő visszapillantó tükör fölött, akár a repülőgépeken világít egy ikon és ha nincs bekötve a biztonsági öv, figyelmeztetés olvasható: fasten belt. Azonban ez az egyetlen angol szöveg a svéd autóban, hisz egyedülálló módon magyarul beszél, az összes kijelző, a fedélzeti számítógép, a hifi és a klíma is a nyelvünkön kommunikál. A biztonsági öv bekapcsolását vizslató rendszer a hátsó utasokat is figyelmezteti, olyan koncertet csap, hogy nincs ember, aki bekötetlenül indul el, hacsak nem süket. De akkor meg a műszerfalon világító ikon hívja fel a figyelmet a mulasztásra.
© hvg.hu |
Ki lehet kapcsolni a menetstabilizátort, bár a Volvo DSTC rendszere akkor is résen van. Én nem kapcsoltam ki, szerencsémre jól vizsgázott a rendszer, amikor egy havas napon túl gyorsan vettem be egy éles kanyart és az autó elkezdett össze-vissza pörögni. A védelmi rendszer rögtön közbelépett, pár másodperces bizonytalanság, ide-oda riszálás után az autó egyenesbe jött és mindketten elfelejtettük az incidenst, természetesen megköszöntem a határozott közbelépést. A V50-es ura volt a helyzetnek.
A DSTC menetstabilizáló rendszer különösen csúszós és kanyargós utakon fokozza a jármű stabilitását. Folyamatosan figyeli a vezető kormánymozdulatait és a jármű haladási irányát, ha kicsúszásra utaló eltérést tapasztal, a motor nyomatékának visszafogásával, illetve a négy kerék egymástól független fékezésével azonnal közbelép.
[[ Oldaltörés: Erőtlen sportkombi (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
Minden kapcsoló kézre esik, szinte kényeztetik a vezetőt. A kényeztetés már azzal kezdődik, hogy nem kell a kulccsal bajlódni. Elég zsebben tartani a távirányítót, érintésre nyílnak és záródnak az ajtók, a slusszkulcs helyett egy indító bütyök elfordításával leheljük életre a V50-es halvány benzinmotorját. Hát igen, rátaláltunk a tesztautó gyenge pontjára, a dizájn, a kényelem és a biztonság jelesre vizsgázott, ám a motor, alig megy át. A 100 lóerős halk és kifejezetten takarékos erőforrás túl gyenge a 4,5 méteres és 1,3 tonnás jármű sportos mozgatásához.
© hvg.hu |
Hogy miért kellene sportosan viselkednie? Nos, azért, mert a Volvo a V50-et sportkombiként definiálja, gondolom a formájából kiindulva. Tény az, hogy valóban sportos és modern az alakja. De van annyira családi autó, mint a V70-es. Természetesen tesztautóm csak az induló motort hordozta a motorháztérbe. Aki valóban sportkombit akar, az a 2,4-es 140, illetve 170 lovas változatot választja úgyis, de ha ez sem lenne elég, akkor viheti T5-ös öthengeres turbót, amely már 220 lovat mozgat és 6,9 másodperc alatt ugrik százra. De a dízelkedvelők is jobban járnak, az alap ezerhatszázas is 9 lóerővel tud többet, mint benzines társa, nem beszélve a 240 Nm-es nyomatékról és a gyár által megjelölt ötliteres átlagfogyasztásról. Valószínűleg ennél is jobb választás, főként cégautónak, a 136 lovas kétezres dízel. Visszatérve az én benzines tesztautómra, a védelmében azért el kell mondanom, hogy a több mint 600 kilométeres tesztút során mért 7,2 literes átlagfogyasztás meglepett, jóval többre számítottam, ráadásul a műszaki leírásban is pont ez az adat szerepelt. Korábbi tesztautóimnál nem sikerült a gyári adatot elérnem, mindig valamivel többet kellett itatni a lovakat.
|
Kormányzás Megnyugtató biztonság Minőségi zene |
Sportkocsitól nagyon távol van, luxusautóhoz viszont nagyon közel. A motor teljesen hangtalan semmilyen zaj nem szűrődik be kintről, azaz csak egy, a sportosra hangolt kipufogó morgása, de az is lélekmelegítő. Ha már az autó nem száguld, legalább a kipufogó hangja legyen sportos. Az aprócska váltó kis utakon jár, de annyira, hogy végig az volt az érzésem, hogy szekvenciális automatával van dolgom. Elég egy finom lökés előre, hátra, aztán kissé jobbra fel, le, könnyedén, pontosan, akadálytalanul.
A lágy futómű semmit nem jelez vissza az út állapotáról, az ember csak ül az autóban és nem tűnik fel, hogy éppen a Budafoki út tankcsapdáin haladunk, vagy a felújított M7-esen. Finoman átlibben mindenen. Magas kialakításának köszönhetően, nem kell tartanunk az útpadkáktól, rossz úton is könnyedén halad.
Volvo V50 1,6 Momentum + |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 1596 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 100 lóerő 6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 150 Nm 4000-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4514/1770/1452 |
Csomagtér | 417-1307 liter |
Saját tömeg (kg) | 1260 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 185 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 12,0 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Vegyes | 7,2 |
Tesztfogyasztás | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 171 |
ÁRA | A tesztelt autó ára 8,3 millió Ft. |