2008. szeptember. 30. 14:08
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 30. 11:36
Autó
A dongó repülését imitálja az intelligens autó
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.
BR23C © Nissan |
Repülés közben minden méh kialakítja a maga ovális alakú személyes terét, amely valójában nagyon hasonlít a mi biztonsági védőburkunkhoz – magyarázta a kiállításon Kazuhhiro Doi, technológiai PR- és kutatás-fejlesztési márkaigazgató. Fontos a szerepe a méh összetett szemének, amely minden irányban több mint 300 fokos látószögben képes látni. Azt összetett szem funkciójának lemásolásához a mérnökök a lézeres távmérő ötletéhez nyúltak. Ez a BR23C előtt 180 fokos látótérben 2 méteres távon belül azonosítja az akadályokat, kiszámítja a távolságukat, és jelet küld a fedélzeti mikroprocesszornak, amely azonnal az ütközés elkerülésére irányuló műveletté alakul át.
A másodperc törtrésze alatt megtörténik az akadály észlelése, majd az autórobot a méh mozgásait utánozva, azonnal irányt változtat a kerekeinek az ütközés elkerüléséhez szükséges mértékű elfordításával. Bármely jelenlegi rendszertől eltérő módon, ez az elkerülő manőver teljesen ösztönszerű módon zajlik le.
Biztonsági védőburok © Nissan |
Ám, a méhektől eltérő módon, az eltérés nem irányulhat felfelé, lefelé vagy átlósan, csak kétdimenziós lehet, és csak a kerekek elfordíthatóságának irányában. Ilyen módon a méhek számára a többi méh kikerülésére rendelkezésre álló végtelen lehetőség helyett itt csak a forgó mozgást és gyorsítást, valamint a lassítást alkalmazták az autórobot rendelkezésre álló lehetőségként.
A méh szeme, illetve akadály észlelése lézeres távmérővel © Nissan |
A BR23C lítium-polimér akkumulátorokat alkalmaz, amelyek könnyebbek és nagyobb az energiasűrűségük, ami azt jelenti, hogy hosszabb az élettartamuk, mint a lítium-ion változaté. Andoh szerint az ösztönszerű intelligens reakció a fontos, nem az adatok feldolgozására, még kevésbé tárolására való képesség.
Ennek a szerkezetnek másodpercenként mindössze néhány bemenő jelet kell feldolgoznia és reagálnia rájuk. Nincs szükség arra, hogy megőrizze őket, és a korábbi manőverek adataira alapuló intuitív logikával reagáljon, így folyamatosan csak néhány tucat kilobájtnyi memóriát használ. Nincs szükség gigabájtnyi, vagy éppen megabájt nagyságú memóriákra. Ez az első lépés az azonnali kikerülést szolgáló technológia kifejlesztéséhez, amely a Nissan becslése alapján tíz éven belül bevonulhat a sorozatgyártású autókba.
Személyes tér, észlelés, majd elfordulás © Nissan |
További alkalmazási lehetőséget jelenthet az egység egybeépítése a GPS-műholdas navigációs rendszerrel, hogy az úton lévő akadályok elkerülésével vezesse el az autóst a megadott végcélhoz.
Autó
hvg.hu
2008. szeptember. 29. 12:04
Eljött a helyettünk parkoló autók ideje? - videók
Autó
hvg.hu
2008. szeptember. 03. 06:48
Hogyan közlekedjünk körforgalomban?
Autó
hvg.hu
2008. szeptember. 02. 08:05
Mi történik, ha Audi Q7 csattan Fiat 500-zal? - videó
Autó
hvg.hu
2008. szeptember. 22. 20:19
Hetvenes táblánál nyolcvannal ütközni: biztos halál - videó
Autó
hvg.hu
2008. szeptember. 08. 23:30