Hetvenes táblánál nyolcvannal ütközni: biztos halál - videó
Tíz kilométer/órás sebesség is számít egy ütközésnél. Ennyi ugyanis elég ahhoz, hogy döntsön élet és halál között. Az ADAC német autóklub gyakorlati töréstesztje megmutatta: már kis sebességnövekedés esetén is az amúgy biztonságos autók halálos csapdává válhatnak.
Ütközés 64-gyel © euroncap |
Tesztautónak egy Renault Lagunát választottak, amely köztudottan átlagon felüli eredményeket ért el a biztonsági próbákon. Az EuroNCAP szabvány szerint a francia autó a lehető legmagasabb minősítést, vagyis öt csillagot kapott biztonsági szempontból.
A teszt során az autó 100 kilométer/óra sebességgel haladt főútvonalon, majd az ötven méterrel előrébb felfedezett akadály miatt hirtelen padlóféket nyomtak. Megállni – értelemszerűen – nem tudtak, a becsapódáskor 64 kilométer/óra volt a sebességük. A bent ülők elvileg sértetlenek maradtak. Az ADAC teszt hasonlóan működött, mindössze annyi különbséggel, hogy ott nem száz, hanem száztíz kilométer/óráról fékezték az autót. A megnövekedett reakcióidő és féktávolság miatt a becsapódáskor 80 kilométer/óra volt az autó sebessége, és éles helyzetben a bent ülők súlyos sérüléseket szenvedtek volna.
80-nal © ADAC |
A gyerekek helyzetét, sérülésveszélyét is vizsgálták az autóban. Bár a hároméveseket szintén erős nyomás éri ütközés esetén, nagy valószínűséggel nem kerülnek kritikus állapotba. Ám az ennél fiatalabb gyerekek komoly veszélynek vannak kitéve: elsősorban mellkasi, nyaki és hátsérüléseket szenvedhetnek. Ugyanakkor az anyósülésen utazókat is komoly veszély fenyegeti. Annak ellenére, hogy őket valamennyire megvédi a légzsák, a fejsérülések szinte elkerülhetetlenek.
A teszt során kiderült, hogy a passzív biztonság a legjobban megalkotott, legbiztonságosabb járműveknél is hiányos. Éppen ezért azt javasolják, hogy növeljék a különböző elektronikus biztonsági berendezések számát az autókban. Ezek ugyanis alkalmasak arra, hogy korrigálják a sofőr hibáit, annyira, hogy ne kerüljön sor a balesetre. Ilyenek például a kipörgésgátlók, vagy a különböző fékezést segítő berendezések, illetve az elengedhetetlen menetstabilizáló (ESP).
Autómenedzser