Melyik autó mennyit bír?
Utazások, nyaralások előtt szinte állandó dilemma: vajon, mennyi csomag fér bele az autóba? Sokan úgy vélik, ami befér az autóba, azt lehet is szállítani. Ez azonban nem jó megközelítés. A túlterhelt, megpakolt autók nagy veszélyeket rejthetnek.
© Autómenedzser |
A limuzinok és a terepjárók is maximum négy főt, és az ő átlagos csomagjukat tudják szállítani. A kisebb autókról már nem is beszélve. Vannak, akik azzal érvelnek, hogy a gyártók ajánlása szerint személyenként száz kilogrammot lehet szállítani a járművel. Ez valóban így van, ám arról könnyen megfeledkeznek, hogy ez az adat csak az alapjárművekre vonatkozik. Amennyiben már klímaberendezés, elektronikus kütyük, memóriás üléseket, hifit, vagy egyéb tartozékokat szerelnek be a gépkocsiba, a terhelhetőség jelentősen csökkenhet.
Autója lehetséges teherbírását bárki könnyen kiszámíthatja. Vonja ki a terheletlen jármű súlyát, a megengedett legnagyobb súlyból. A kapott összeg lehet az a maximális súly, amellyel az autó terhelhető. Ez alapján a Bentley Arnage luxuslimuzin összesen 310 kilogrammal terhelhető, a Lexus LS600hL 300 kilóval, míg a Ford Mondeo Turnier ennek több mint kétszeresével, vagyis 705 kilogrammal. A nagy terepjáróba, például a Mitsubishi Pajeróba 420 kilogrammot lehet pakolni, míg a kis Colt CZ3-ba 490 kilót. A Suzuky Jimny, és a Chrysler PT Cruiser Cabrio sofőrjei elvileg csak vékony emberek lehetnek, hiszen a kocsik terhelhetősége mindössze 285 kilogramm.
Nem jobb a helyzet a nagyobb modelleknél (Cadillax CTS (380 kg), vagy a Lexus GS 430 V8 (390 kg) sem. Néhány sportautó kizárólag csak személyeket szállíthat, és ha elfoglalták a két ülést, a csomagok bepakolására már nincs is lehetőség. A Ferrari F430 az utasokon felül 100 kilogrammig terhelhető, a Nissan 350 Z Roadster 124 kilóval. Aki hosszabb nyaralást tervez, mindenképpen érdemes családi autót vennie. Ilyen pl. a VW Golf Plus (607 kg.), a Citroen C8 HDi (712 kg), vagy a Ford S-Max 2.0 TDCI (762 kg).
Az autómodellek közti különbségeket befolyásolják egyrészt a márkák sajátosságai – egy sportautó nyilvánvalóan kevésbé terhelhető, mint egy terepjáró -, másrészről pedig a rugózás, a kerékfelfüggesztések, és a többi tartozék, amelyek a komfortérzetet növelik. Természetesen a gumik, illetve a kerék is szerepet játszik ebben. A túlterhelt autók nemcsak többet fogyasztanak, de veszélyesek is lehetnek, hiszen ezáltal csökken a tapadásuk és másként viszonyulnak az úthoz – állítják szakértők. Emiatt például a hirtelen irányváltoztatás következtében instabilabbak lesznek, és hajlamosabbak a kicsúszásra, illetve az útelhagyásra. Aki a tetőcsomagtartót is megpakolja, számolnia kell továbbá azzal is, hogy ezáltal megváltozik az oldalszél-érzékenysége is az autónak, illetve nő a féktáv.
Autómenedzser