© hvg.hu |
Bátortalanul ültem be a szinte még szűz, alig 300 kilométert futott Seat Altea XL-be. Előttem csupán a márkaigazgató vezette ezt a fekete tesztautót. Narancsos bőrbetét tette különlegessé ezt a példányt. Finom tapintású bőrszerű anyaggal vonták be a műszerfal tetejét, az ajtók borítását, a könyöklőt, a váltót és a kézifék karját. Ami látványnak kifejezetten szép és ötletes, az a gyakorlatban nem tökéletes: a hátsó ajtó karfája (narancs) a kisfiam kezében maradt egy kiszállási kísérletben, a könyöklő pedig úgy lötyögött (együtt a váltó műanyag házával), hogy inkább nem könyököltem rá.
© hvg.hu |
A kézifék és a váltó valódi műremek. A hatsebességes váltó már az alap Alteában és a Leonban sem volt egyszerű darab, de ez, naranccsal és fémes betétekkel, igazi műalkotás. A fogása is jó, ráadásul a mechanikája tökéletes, a váltás precíz. A kézifék szintén tetszett, ám azon a szűk helyen egy ilyen rövidke karral nehéz boldogulni. A sportos hatású nagyon feszes (levetett kabátban igen kényelmes) ülések szövetének mintázata példásan harmonizál a narancsszínű betétekkel, a sötét szürke műanyagokkal és a közel százezer forintos (nettó 94 ezer) felárt képviselő vadító feketemágia gyöngyház fényezéssel. Az enteriőr sportos, az éjszaka vörösben izző műszerek már védjegyei a márkának.
Az oldalsó visszapillantók nagyon kicsik, a hátralátás korlátozott, ráadásul az autó bal oldalát is rosszul látjuk a vaskos A-oszlop miatt. Tesztautómban volt tolatóradar, így azért lényegesen könnyebb volt manőverezni. Az ablaktörlő esőérzékelős, a fényszóró automatikus, van tempomat, mp3-at is lejátszó audiorendszer, iPod-csatlakozó. A bekapcsolt sebességtartó automatikára nincs vizuális visszajelzés a műszerfalon, mint ahogy a márkatestvér Touranban kigyullad a megfelelő ikon.
Hangos, de erős a motor
© seat |
A motor traktorhangja megszokást igényel. Ugyanezt a kétliteres motort legalább hat másik autóban használtam, az XL-ben volt a legfeltűnőbb a hangja. Talán az autó fiatal kora adhat magyarázatot hangosságára. Az alapzajért kárpótol a minőségi alapáras zenecucc és a mennyiségi, alapáras lóerő-gyűjtemény. Teherautós orgánumát csak akkor nem szidjuk, amikor jól rálépünk a gázra. Ilyenkor felüvölt és húz. Nagy sebességgel is jól autózható. Futóműve sportosan kemény, a 17 hüvelykes könnyűfém Seat-felniken 225/45 Pirelli nyári gumik feszültek. Úttartása jó, nem imbolyog, a kormányzás precíz. A rugózás keménysége nem rontja a vezetés élvezetét, sőt, megfűszerezi azt. Macskaköves úton és kényelmes. A fékkel óvatosan kellett bánnom, izomból, hirtelen és erőteljesen fogott, ilyen az úja utó zamata.
© seat |
Bi-xenon kanyarkövető fényszórónk (nettó 208 ezerért) háza elöl nem változott, az autó orra pont, mint az FR-szériájé, ám hátul teljesen megújult az Altea. Az XL-ben él tovább a Toledo, csak annak csúnyácska befejezése nélkül. Az Altea XL formás hátsójával a Porsche-csoport legszebb kombiját alkották meg a tervezők. Elnyújtott ötajtós kupészerű vonalai, mélyen ülő hátsó lámpái, öblös csomagtere és mozgatható hátsó ülései új értelmezést adnak a kombi egyterű kategóriának. Praktikumával és megjelenésével az XL a legjobb vétel a Leon, Altea, Toledo vérvonalban: kényelmes, jól megy, takarékos, gazdaságos, variálható és terhelhető. És szerethető. Az én szívembe már belopta magát tüzes egyszerűségével, elegáns sportosságával.
[[ Oldaltörés: Csomagtere megpakolhatatlan (Oldaltörés) ]]
© seat |
A két-két pohártartó, a keskeny ajtózsebek, a kívül nagy, belül pici könyöklő és a szűk kesztyűtartó mit sem ér a hatalmas és variálható csomagtér nélkül. Az autó igazi vonzereje ez az alapból 532 literes tér, amelyet az ülések előre tolásával 635 literesre is bővíthetünk. Ha mindent előre és síkba döntünk 1604 literes teret kapunk.
Magam mögé beülve nagy a hely, még akkor is, ha kissé kagylósított, sportos hatású ülések kerültek hátulra. Háromszor akkora térdhelyünk van, mint egy átlagos autóban. A hátsók kényelmét szolgálja az első ülések háttámlájából lehajtható asztalka, amin pohártartót is találunk. A háttámlákban zseb is van, sőt egy-egy akasztó is. Hátul is van 12 Voltos csatlakozó. A könyöktámaszban plusz két pohártartó.
A legnagyobb Seat (amiben ültem) takarékossággal hálálta meg a kezes bánásmódot, az együtt elköltött 400 kilométer során beérte 7,6 liter gázolajjal.
Műszaki adatok
Seat Altea XL 2.0 PD TDI Stylance |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1968 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő/kW | 140/4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 320/1750-2500 fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4467/1768/1581 |
Csomagtér | 532-635-1604 liter |
Saját tömeg (kg) | 1430 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 201 |
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h | 10 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 7,8 |
Országúti | 5,1 |
Vegyes | 6 |
Tesztfogyasztás | 7,6 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 160 |
ÁRA | Alapára 6,029 millió forint, a tesztelt autó ára 7,144 millió forint |