2007. december. 19. 12:10 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. december. 20. 11:28 Autó

Egy kütyü, amely mindig tudja, hol van dugó

Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be...

Bácsi Róbert

Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be, új forgalmi szolgáltatást valósítottak meg TomTom High Definition Traffic néven. A rendszert az egyik irodában be is mutatta: az épületből megmondta a jelenlévőknek, melyik híd mögötti útszakaszon van három kilométeres dugó. Az új típusú dugófigyelő beépített GPRS-modemmel működik.

A korábbi navigációs rendszerektől sok mindenben eltér a szerkezet, és tízszer több útvonalról szolgáltat adatokat, mint a konkurencia hasonló megoldásai. Ráadásul a készülék nem az installált digitális térkép alapján adja az útvonaltervet, hanem ehhez figyelembe veszi a telefonra három percenként érkező új információkat is. 

A sajtótájékoztatón Groenhuijzen bemutatta az eszköz működését: A bemutató során a kijelzőn időről-időre piros vonallal jelezte a készülék a dugókat. Amikor pedig felszabadult az út, a szín sárgára, illetve zöldre változott. Ugyanakkor egy figyelmeztető jelzés is megjelent a kijelzőn: erős oldalszél, vigyázat!

Időjárás, szabad út, forgalom – minden változást jelez a szerkezet, így ennek köszönhetően a sofőr időnként úgy érezheti magát, mint az olyan szimulációs játékban, mint például a SimCity. És pontosan ezt a hatalomérzetet akarja eladni a TomTom a vevőknek, az uralmat a közlekedési káosz felett.

[[ Oldaltörés: FM-rádió helyett mobilvevő ]]


Sok navigációs rendszer kínálatában szerepel már információ a dugókról (ez a rendszer TMC néven fut), ezek nagy része azonban nem friss és szelektív információ. Ezzel szemben a TomTom egészen más technológiát hív segítségül: a gyártó megoldása abban is különbözik az eddigiektől, hogy míg a GPS-készülékek rendszerint FM-rádióvevőn keresztül kapják a közlekedési információkat, addig az új TomTom-modellben egy mobilvevő van. A készülék a Vodafone hálózatáról kapja a közlekedési adatokat, a mobilcég pedig a hálózatához tartozó mobilok mozgásából állapítja meg a forgalmi dugók helyét. Ha például az egyik autópályán szinte egy helyből jönnek a mobil jelek, akkor egyértelmű: valami ok miatt dugó alakult ki. 

A TomTom központban pedig értékelik ezeket az adatokat és továbbítják a készülékre, illetve így közvetve a sofőröknek. A készülék Hollandiában 400 euróba kerül, amiért egy éven keresztül kap információkat a tulajdonos. Ezután pedig havonta tíz eurót kell fizetni a használónak. Ha ezt nem teszi meg, akkor csak szimpla navigációs információkat szolgáltat a rendszer, vagyis hogyan jut el az autó A pontból B pontba. 

A TomTom fejlesztésétől természetesen a több cég sem akar elmaradni. A Nokia mobilgyártó például olyan telefonokat tervez gyártani, amelyben már benne lenne a navigációs rendszer. Ehhez 5,7 milliárd euróért felvásárolta a Navteq céget, mely az egyik legnagyobb digitális térkép-gyártó vállat. A TomTom azonban a másik fontos vállalattal a TeleAtlasszal tervezi a fúziót. 

- A mi térképeinknek mindig frissnek, dinamikusnak kell lennie, mondhatnám, hogy szinte élő térképeket akarunk. A jövőben egy olyan rendszert szeretnék, amelyre minden felhasználónktól érkezne információ, és olyan lenne, mint egy kollektív internetes enciklopédia, mint amilyen pl. a Wikipedia. A rendszer neve Map Share. Természetesen akadhatnak olyan vicces egyének, akik nem akarják, hogy éjszaka autók zavarják, ezért olyan információt küldenek a rendszernek: ezen az úton akadály van. A cégünk azon van, hogy ezeket kiszűrje. Szinte detektíveknél használt módszerek segítségével erre is megtaláltuk a megoldást. Még körülbelül 1-3 év, mire a rendszer eljut a vevőkhöz – mondta el a fejlesztő.

Hirdetés
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.