Egy kütyü, amely mindig tudja, hol van dugó
Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be...
Lucien Groenhuijzen, a cég holland menedzsere sajtótájékoztatón jelentette be, új forgalmi szolgáltatást valósítottak meg TomTom High Definition Traffic néven. A rendszert az egyik irodában be is mutatta: az épületből megmondta a jelenlévőknek, melyik híd mögötti útszakaszon van három kilométeres dugó. Az új típusú dugófigyelő beépített GPRS-modemmel működik.
A korábbi navigációs rendszerektől sok mindenben eltér a szerkezet, és tízszer több útvonalról szolgáltat adatokat, mint a konkurencia hasonló megoldásai. Ráadásul a készülék nem az installált digitális térkép alapján adja az útvonaltervet, hanem ehhez figyelembe veszi a telefonra három percenként érkező új információkat is.
A sajtótájékoztatón Groenhuijzen bemutatta az eszköz működését: A bemutató során a kijelzőn időről-időre piros vonallal jelezte a készülék a dugókat. Amikor pedig felszabadult az út, a szín sárgára, illetve zöldre változott. Ugyanakkor egy figyelmeztető jelzés is megjelent a kijelzőn: erős oldalszél, vigyázat!
Időjárás, szabad út, forgalom – minden változást jelez a szerkezet, így ennek köszönhetően a sofőr időnként úgy érezheti magát, mint az olyan szimulációs játékban, mint például a SimCity. És pontosan ezt a hatalomérzetet akarja eladni a TomTom a vevőknek, az uralmat a közlekedési káosz felett.
Sok navigációs rendszer kínálatában szerepel már információ a dugókról (ez a rendszer TMC néven fut), ezek nagy része azonban nem friss és szelektív információ. Ezzel szemben a TomTom egészen más technológiát hív segítségül: a gyártó megoldása abban is különbözik az eddigiektől, hogy míg a GPS-készülékek rendszerint FM-rádióvevőn keresztül kapják a közlekedési információkat, addig az új TomTom-modellben egy mobilvevő van. A készülék a Vodafone hálózatáról kapja a közlekedési adatokat, a mobilcég pedig a hálózatához tartozó mobilok mozgásából állapítja meg a forgalmi dugók helyét. Ha például az egyik autópályán szinte egy helyből jönnek a mobil jelek, akkor egyértelmű: valami ok miatt dugó alakult ki.
A TomTom központban pedig értékelik ezeket az adatokat és továbbítják a készülékre, illetve így közvetve a sofőröknek. A készülék Hollandiában 400 euróba kerül, amiért egy éven keresztül kap információkat a tulajdonos. Ezután pedig havonta tíz eurót kell fizetni a használónak. Ha ezt nem teszi meg, akkor csak szimpla navigációs információkat szolgáltat a rendszer, vagyis hogyan jut el az autó A pontból B pontba.
A TomTom fejlesztésétől természetesen a több cég sem akar elmaradni. A Nokia mobilgyártó például olyan telefonokat tervez gyártani, amelyben már benne lenne a navigációs rendszer. Ehhez 5,7 milliárd euróért felvásárolta a Navteq céget, mely az egyik legnagyobb digitális térkép-gyártó vállat. A TomTom azonban a másik fontos vállalattal a TeleAtlasszal tervezi a fúziót.
- A mi térképeinknek mindig frissnek, dinamikusnak kell lennie, mondhatnám, hogy szinte élő térképeket akarunk. A jövőben egy olyan rendszert szeretnék, amelyre minden felhasználónktól érkezne információ, és olyan lenne, mint egy kollektív internetes enciklopédia, mint amilyen pl. a Wikipedia. A rendszer neve Map Share. Természetesen akadhatnak olyan vicces egyének, akik nem akarják, hogy éjszaka autók zavarják, ezért olyan információt küldenek a rendszernek: ezen az úton akadály van. A cégünk azon van, hogy ezeket kiszűrje. Szinte detektíveknél használt módszerek segítségével erre is megtaláltuk a megoldást. Még körülbelül 1-3 év, mire a rendszer eljut a vevőkhöz – mondta el a fejlesztő.