Hatszázhúsz lóerő, hatvan tonna, háromezres nyomaték, 25 méter
A svéd Scania amellett, hogy folyamatosan visszaveri az ellenséges felvásárlására tett törekvéseket, önállóan, megfontoltan, kis kockázattal ám nagy nyereséggel működik, és nagyon fejleszt. Forradalmian új hibridtechnológia, alacsony kibocsátású dízelmotorok, alternatív üzemanyagok: kész üzenetek a jövőnek.
© Autómenedzser |
A most bemutatott új, Euro 5-ös motorcsalád már ma is megfelel például – a kipufogógáz utókezelése nélkül – azoknak a szigorúbb kibocsátási előírásoknak, amelyek két év múlva lépnek életbe az EU-ban. Bemutatkoztak a Scania harmadik generációs etanol motorjai is, amelyek 90 százalékkal képesek csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Láthattuk és beleülhettünk, sőt a kormányát is megfoghattuk annak a teljesen hibrid, forradalmian új busznak is, amelynek használatával a városi tömegközlekedésben negyedével lehet csökkenteni a járművek fogyasztását.
A fékezés hajtja
A Scania hibridbusza és egyik vezetője © Autómenedzser |
A södertaljei két kilométeres tesztpályán sajnos nem vezethettük a több(száz)millió eurós különleges buszt, ám az etanollal működő városi buszt, valamint az új I4-est és az Irizar PB-t még én is körbevezethettem. A legnehezebb a magasra nyúló visszapillantók tengerével való küzdés jelentette számomra. Szerencsére az Omnicruise rendszerű automatikus váltó és az intelligens retarder, amely a fékezés különböző erejű lenyomásával a megfelelő mértékben csökkenti és tartja a jármű sebességét hamar elsajátítható. A távolsági buszvezetésnél nagyobb élményt jelentett a közel tucatnyi kamion kipróbálása, és nem csak azért, mert nagyon csinos és vonzó kamionos oktatókkal, illetve tesztpilótákkal tölthettük a délelőttöt. Az általam csak teherkamionnak becézett 30 tonnás billencsben pont egy nyugdíjas kamionost fogtam ki, de még szerencse, mert azon a terepen egy figyelemelterelő hölgyeménnyel biztosan fejre álltunk volna. Olyan helyen vittük a terhet, olyan meredeken, akkora ingoványban, hogy gyalog nem bírtam volna, nem hogy nyolc keréken.
További járművek, technikai részletek a cikk folytatásában. Kattintson.