© hvg.hu |
A kompakt, csapott hátú autók piacán kevés ellenfele van a Mazda izomautójának, 260 lóereje az elsőkerekes kategóriában egyedüli. Az Audi S3 erősebb 5 lóerővel, összkerekes és drágább 3 millióval, a BMW 130i hátsókerekes, 265 lovas és szintén több mint 10 millió forint. A Mazda3 MPS-nek nincs japán kihívója, sőt még a közelébe sem kerülhet egyetlen távol-keleti gyártó sem, a félelmetes hírű Honda Type R is csupán 201 lovas
A Mazda3 MPS-t jól felszerelték: kulcsnélküli indítás és ajtónyitás, ülésfűtés, sportos bőr/szövet belső, 17 hüvelykes könnyűfém felnik, kormányról vezérelhető hatlemezes Bose cd-lejátszó, digitális automatikus klíma, xenon-lámpák mind járnak alapból az autóhoz. Ezek természetesen minden más Mazda3-asban kérhetők extraként, ám az az élmény, amit ez az MZR-motor kínál csak az MPS-változatban érhető el. Igaz, ezért valamivel több, mint 8 millió forintot kell leszurkolnunk.
© hvg.hu |
Indításkor vörösben izzik az egész beltér, a 280-ig skálázott kilométeróra felpezsdít, a gázpedálra lépve megértjük, miért nem szabad ezt az autót olcsóbban mérni. Elemi és nyers erőt pakoltak be ebbe a négyhengeres turbómotorba, az ezzel összhangban lévő hajtásláncba, futóműbe és fékrendszerbe. Az autó vezetése összpontosítást igényel. Nem szabad úgy tekinteni rá, mint egy sportkocsira, mert akkor elszállhat az agyunk. Sajnos, hangélményt nem társítottak hozzá. Legjobban ez fájt benne, hiába nyomtam a pedált, a hangorkán elmaradt, valami elfojtott dorombolás hallatszott csupán. A Mazda talán szégyelli ezt a hatalmas erőfölényt. Meghajtott kerekekre ekkora erőt ráengedni nem kis felelősség. Félreértés ne essék, az autó biztonságos, jól kezelhető (bár az első erősebb gázfröccsnél ijesztő lendületbe kerül), ám ha elborult tekintettel elkezdünk szlalomozni a nulláson vele, könnyen bajt okozhatunk. Az MPS szürkesége mögött ördögi szív vicsorít, várja a kedvező szelet, várja, hogy megtaláljon bennünket az az elemi vágy és harci ösztön, amellyel kiélhetjük vakmerőségünket.
© hvg.hu |
Ez az autó nem azzal tűnik ki ahogyan elindul egy zöldre váltó lámpánál, hanem ahogy otthagyja a mezőnyt hatosban 100-nál, 120-nál, 160-nál, vagy 200-nál. A sort folytathatnám egészen 250-ig, mert annyi a végsebessége. 170-180-nál nem mertem gyorsabban száguldani vele. Hatosban 120-nál kétezres fordulaton úgy húz, mint egy bivaly, gyorsításhoz nem kell visszaváltani.
Ultrakemény futóműve rendesen büntet az úthibákon. Nedves úton annyira kipörögnek az első kerekek, hogy egy macskaköves szakaszon konkrétan fel is emelkedett a kocsi orra, azt hittem, elszállunk. A váltó pontos, és gyors, ebből adódóan, amíg meg nem szokjuk, erősen bólogatunk kapcsolás közben. Hosszú távon az utasaim folyton hányingerre panaszkodtak az oldalirányú gyorsulások és a váltások dinamizmusa révén.
[[ Oldaltörés: Lehetnék én is kamikaze (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A kormány nagyon kemény, merev, pontosan irányítható vele a kocsi. Az MPS-t nem lehet egy kézzel vezetni, kettővel is sokszor akarta kitépni kezeim közül a meghajtó erő. Brutális állat az MPS, kár, hogy néma. Bár nem a Recaro szállította, mégis megfelelően tartanak a jó kialakítású sportülések, amelyek hosszú távon is kényelmesek, hátul is. Tesztautómban zavaróan nyiszogott az ülés.
Az MPS-felirat a kilométeróráról, az ülések kárpitjáról, a szőnyegekről és az autó faráról köszön vissza. A váltókar bőrszoknyáját az ülésekhez és a kormányhoz hasonlóan vörös cérnával varrták. A kipufogó gyönyörű, alapjáraton szépen dorombol, utána csak nagyon kihúzatva, leengedett ablaknál halljuk. Kár érte. A felirat, a kis hátsó szárny, a méretes kerekek és picit domború motorháztető hirdeti, hogy egy igazi kamikazeval van dolgunk. Bár ergonomikus a beltér, vörösben izzik a műszerfal, és folyamatosan az RX-8 fílingje ugrik be, a hármas Mazda belül élményautós mércével mérve egyáltalán nem izgalmas, inkább egyhangúnak mondható. Kívülről sem látszik igazán, hogy mit tud. Míg más márkák azon kínlódnak, hogy optikai elemekkel, hangzatos nevekkel szörnyeteget varázsoljanak hétköznapi autóikból, addig a Mazda megtesz mindent, hogy elrejtse mindazt, ami az MPS-t különlegessé teszi.
© hvg.hu |
A biztonsági öv bekötésére minden ülésen figyelmeztet, ez szép dolog. A Mazda3 MPS-ben hat légzsák védi a bent ülőket. Annak ellenére, hogy rengeteg tárolórekesszel, palacktartóval, kartámasszal, használható oldalzsebekkel rendelkezik és csomagtartója elégséges, hétköznapi használatra drága és felesleges mulatság. Ám, aki ilyen autót vesz, ha van ilyen egyáltalán, hobbiból teszi. 12,33 literes átlagfogyasztása, ráadásul 98-as vagy magasabb oktánszámú kénmentes benzinből, elriaszthatja a Mazda-fanokat, nyolcmilliós áráról nem is beszélve.
B. Cs.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok (Oldaltörés) ]]
Mazda3 MPS |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2261 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 260 lóerő 5500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 380 Nm 3000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4435/1765/1465 |
Csomagtér | 290-1229 |
Tömege (kg) | 1485 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,1 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 13,5 |
Országúti | 7,5 |
Vegyes | 9,7 |
Tesztfogyasztás | 12,33 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 231 |
ÁRA | Az autó alapára 8,0799 millió Ft |