Van-e átfedés a Hírautó és az Il Ferro között?
Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.
Rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze a Hírautó Kft. reklámautós cég kedden, elsősorban azért, hogy a sajtónak jelezze: „semmilyen kapcsolatot nem ápol”, „semmilyen jellegű összefonódás nincs” a Hírautó Kft. és a hasonló profilú Il Ferro Kft.-vel. Utóbbi cég múlt héten jelentette be: három hónapra felfüggeszti a kifizetéseket a mintegy nyolcezer ügyfelének. A bejelentés után közvetlenül a rendőrség feljelentéskiegészítést rendelt el, hogy 15 napon belül eldöntsék, indítanak-e nyomozást az ügyben vagy sem.
A tulajdonosi viszonyokban valóban nem utal semmi arra, hogy a két cég között bármilyen kapcsolat is lenne. Az viszont figyelemreméltó, hogy az ügyfeleinek amúgy fizető Hírautó jelenlegi kreatív igazgatója Laskay Péter a Hírautó Kft legnagyobb konkurenciájának számító Il Ferro Kft korábbi tulajdonosának, Laskay Róbertnek a testvére. (Ez az információ a Hírautó által kiosztott sajtóanyagból derült ki, a cég weboldalán semmilyen információ nincs a cég felépítéséről, vezetéséről.) Az Il Ferro Kft.-t Laskay Róbert futtata fel, aki februárban váratlanul kiszállt a cégből. Külön érdekesség, hogy az Il Ferro fizetésfelfüggesztését bejelentő múlt heti nyilatkozatot Laskay Péter, azaz Hírautó kreatív igazgatójának "ilferrós" e-mail címéről küldték el.
A hvg.hu ezt firtató kérdésére a Hírautó Kft. ügyvezető igazgatója, V. Viktor elmondta: Laskay Péter körülbelül egy hónapja dolgozik náluk, a kreatív igazgatót az Il Ferrónál szerzett tapasztalatai miatt csábították át a konkurenciához. Szerinte mindez nem jelenti azt, hogy a két cég között bármilyen kapcsolat lenne.
Laskay Péter felesége információnk szerint szintén az Il Ferrónál dolgozott. Ráadásul – mint megtudtuk – a Hírautó sajtótájékoztatón jelen lévő, V. Viktor mellett helyet foglaló ügyvédnő korábban az Il Ferro Kft.-nek is végzett ügyvédi munkát, méghozzá egy szerződésmódosítást.
Szembeötlő az is, hogy a Hírautó Kft. társasági szerződésének a cég tevékenységi köreit felsoroló szövege egy az egyben megegyezik az Il Ferro Kft.-nél olvashatóval, ráadásul mindkét társaság a "Bútor, háztartási cikk kiskereskedelmet" emelte ki fő tevékenységnek, noha ezzel a tevékenységgel egyik cég sem foglalkozik. A Hírautó Kft. ügyvezetője szerint ez utóbbi hasonlóság sem jelenti a két cég közötti kapcsolatot, hiszen egy társasági szerződés elkészítésénél bármilyen minta szabadon felhasználható.
A sajtótájékoztatón a cégvezető által ismertetett adatok szerint a 3 millió forintos törzstőkéjű, 2006. május 1-je óta működő Hírautó tavaly mintegy 100-150 millió forintos árbevételt ért el, melynek 20 százaléka a személyautós ügyfelektől beszedett regisztrációs díjból, míg 80 százaléka a reklámoztatók által fizetett összegből állt össze. Azt a hvg.hu kérdésére azonban nem kívánta elárulni, hogy a weboldalukon feltüntetett partnereik közül melyik cégekkel kötöttek barterszerződést, s melyek azok a cégek, amelyekkel reklámszerződésük van. V. azt is bejelentette, hogy a jövőben - a reklámok jobb lekövethetőségének érdekében - GPS, illetve GPRS technológiát helyeznek majd e az autókbanl, kérdésünkre nem árulta el, hogy ez ügyben mely szolgáltatóval folytatnak tárgyalásokat. Hangsúlyozta, hogy a Hírautó fizet ügyfeleinek, az ügyfelek egyötödénél nemrég előfordult pár napos késés pedig csak amiatt volt, mert a cég átállt az átutalásos teljesítésre. Utalt az egyik bulvárlapban hétvégén megjelent cikkre is, amelyben két "hírautós" ügyfélként bemutatott személy panaszkodik a nem fizetés miatt. Mint mondta, ezek a személyek nem a cég ügyfelei.
A Népszabadságnak a Hírautó vezetője azt mondta, hogy havonta mintegy 38 millió forintot fizetnek ki az ügyfeleknek, amelynek „több mint ötven százaléka” a reklámokból folyik be. Ez legalább 19-20 milliós reklámmegrendelést jelent, ám a napilapnak a cég által referenciaként megadott nyolc hirdető közül kettő jelezte csak, hogy rendszeres megrendelők, de reklámjaik összesített értéke nem közelíti meg a mondott bevétel harmadát.
A hvg.hu a Hírautó weboldalán feltüntetett hirdetők közül az HBO Zrt.-t kereste meg, ahol közölték: jelenleg nem állnak szerződésben a céggel. Mint mondták, korábban kedvezményesen 1 hónapig hirdettek, hogy teszteljék ezt az újfajta hirdetési megoldást, s bár voltak pozitív visszajelzések, végül úgy döntöttek, nem hosszabbítják meg a szerződést.
Dezső András