Autó automenedzser.hu 2006. december. 13. 14:39

Ingyen reklámautó: piramisjáték vagy az évszázad üzlete?

Akár nulla százalékos kezdőrészlettel új autóhoz juthatunk, sőt még a törlesztő részletet is átvállalják helyettünk azok a cégek, amelyek reklámokkal matricázzák fel a gépkocsinkat. De mit kell tennie az ügyfélnek? Például belépéskor regisztrációs díjat fizetni. Nem is keveset. Reklámszakemberek vitatják, hogy az alig egy éve induló reklámautós cégek reklámokból tudnák finanszírozni a havi több százmillió forintra rúgó törlesztő részleteket.

Frissítés: legújabb anyagunk az Il Ferro-ügyben - Gyanús jelek az Il Ferro körül: hol a pénz?

A reklámautós-bizniszben egy éve érdekelt, fő tevékenységi körét tekintve bútorkereskedelemmel foglalkozó, ám – mint megtudtuk - földmunkákat is végző Il Ferro Kft. tavasszal még mintegy 1500 autótulajdonossal állt szerződésben, de ma már több mint 5000 autójuk fut szerte az országban. Ők ugyan a legnagyobbak, de nem az egyetlenek a piacon. Szinte teljesen hasonló szolgáltatást végez a fő tevékenységi köre szerint ugyancsak bútorkereskedelemmel foglalkozó Hírautó Kft. is, amelynek tulajdonosi köre információnk szerint korábban az Il Ferrónál dolgozott.

Mi több, ugyanilyen üzleti modellel próbálkozott korábban a ma már legfeljebb a rendőrségi hírekből ismert Hartenegro Kft. A dorogi székhelyű cég 110 ezer és 350 ezer forintot kért az ügyfelektől regisztrációs díjként. Az ajánlat ugyanaz volt, mint amit a Hírautó és az Il Ferro tesz az ügyfeleinek: akár nullszázalékos törlesztő részlettel vásárolhatnak autót a saját nevükre, majd a reklámokkal felmatricázott autó törlesztő részletét átvállalja a Hartenegro Kft. Az autókra soha nem kerültek fel a reklámok, de a cég becsülettel fizette az ügyfelek törlesztéseit, méghozzá az új belépők regisztrációs díjából. Ha elfogytak volna az új belépők (és a tőke alapjául szolgáló regisztrációs díj), akkor a cég már nem fizetett volna. Legalábbis ezt feltételezte a rendőrség, amely közbelépett, s tavaly októberben őrizetbe vette a cég vezetőit. Már a vádemelés is megtörtént, a cég vezetői – köztük egy csalás miatt többszörösen büntetett férfi - jelenleg lakhelyelhagyási tilalom mellett várják a decemberben kezdődő bírósági tárgyalást.

Nem volt mögötte semmi

 

"A 800 gépkocsira kifizetni havonta az 50-60 ezer forintot nem egyszerű dolog. Ehhez azért elég rendes, elég komoly reklámszerződéseknek kellett volna lenniük a háttérben, de sajnos egyetlen egyet sem találtunk. Az általunk megkeresett cégektől mindenhonnan nemleges válasz jött vissza” – nyilatkozta a Hartenegro-ügyön dolgozó Schleer Gábor rendőr, az esztergomi rendőrkapitányság vizsgálója. Schleer a hvg.hu-nak elmondta: azóta is előfordul, hogy egy-egy kapitánysághoz érkeznek bejelentések a reklámautós szolgáltatásokkal kapcsolatban, ilyen esetben a Hartenegro-ügyben született vádiratot küldik tovább az illetékes kapitányságra.

A Hartenegro ügyfelei között többen tisztában voltak azzal, hogy valamiféle piramisjátékba szálltak be, de többségük úgy gondolta, hogy a regisztrációs díj néhány hónap alatt megtérül, utána ingyen járhatnak majd az autójukkal, s nem érdekli őket, ha a cég ezután netán felszívódik. A reklámautós cégekkel foglalkozó internetes fórumok bejegyzései arról árulkodnak, hogy a Hírautó és az Il Ferro ügyfelei is a Hartenegro egykori klienseihez hasonlóan gondolkoznak, amikor felvetődik, hogy a rendőrség által elmeszelt dorogi cég és a ma oly népszerű reklámautós cégek üzleti modelljében milyen sok a hasonlóság. „Én sem gondolom, hogy ez sokáig mehet. De én már csak 130.000.- et bukhatok. Az utánam következők meg nem annyira érdekelnek. (…) Tehát igen sántít a dolog és csak az ugorjon bele, aki egyébként is tud finanszírozni egy 30-40 ezres törlesztőt” – írja az Il Ferro egyik „kéthónapos” ügyféle az egyik fórumon.

Hasonló véleményt fogalmazott meg a hvg.hu-nak a kft. egy másik ügyfele is: „Három hónapja vagyok az Il Ferrónál. 180 ezer forintos regisztrációs díjat fizettem, és havi 40 ezer a törlesztő részletem, amit a cég átvállal. Tehát másfél hónap múlva megtérül a regisztrációs díjam, s utána már minden hónapon 40 ezer forintot nyerek. Ha valóban piramisjátékról van szó, és netán néhány hónap múlva bebukna a cég, akkor sem veszítek semmit, tudom fizetni a törlesztőt.”

Tény, hogy ez idáig a Hírautó és az Il Ferro is rendesen fizet, az ügyfelek elégedetettek. Azaz károsult nincs. "A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség eddig nem kapott bejelentést reklámautós szolgáltatással kapcsolatban" - közölte érdeklődésünkre Kathy Attila, a főfelügyelőség szóvivője, bár azt hozzátette: tőlünk hall először erről a szolgáltatásról. Mint mondta, ha bárkinek gyanúja támad a szolgáltatással kapcsolatban, akkor azt jelezheti a főfelügyelőségnek, amely a szerződések megvizsgálása után adhat ki állásfoglalást. "Ha piramisjátékról van szó, az már a rendőrség és nem a főfelügyelőség dolga, hiszen az már büntetőjogi kategória" - szögezte le a szóvivő.

A reklámautós szolgáltatást igénybe vevők többsége nem áll meg a 40 ezer forintos törlesztő részletnél, hanem vérszemet kap: ha már a 40 ezer „ingyen” van, inkább nagyobb törlesztő részlettel vágnak bele a bizniszbe, ráadásul nullszázalékos kezdőrészlettel. Abba már bele sem gondolnak, hogy bármikor megszüntethetik velük a hasznosítási szerződést, sőt a szerződés szerint bármikor fel is függeszthetik azt 3 hónapra.

Csapda a nullszázalékos kezdőrészlet

Ráadásul a 10 százalék alatti kezdőrészlet, illetve a 96 vagy 120 hónapos futamidőre kötött hitelszerződés esetén nincs olyan pillanat, amikor az autó értéke fedezné az ügyfél tartozását: az ügyfél eleinte kevés tőkét és nagyobb kamatrészt fizet, s a tőke csak nagyon lassan folyik vissza, a kamatot pedig tovább fizeti. Így ha kénytelen eladni az autót, valószínűleg még akkor sem tudja majd kifizetni a fennálló tartozását. Magyarán a bank nemcsak visszaveszi a kocsit, de további milliókat is követel.

Bár a reklámautós cégek több nagy márkakereskedő házzal is kapcsolatban állnak, sőt - mint megtudtuk - a kereskedőktől jutalékot is kapnak „újautós” ügyfeleik után, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor szerint is aggályos a regisztrációs díjakat kérő reklámautós cégek ténykedése. „Nem hiszem, hogy a hiteltörlesztéseket reklámbevételeikből képesek lennének fedezni” – nyilatkozta a hvg.hu-nak Gablini.

Óriásplakát kontra matrica

 

Ugyanezen a véleményen voltak a hvg.hu által megkérdezett reklámszakemberek is, akik arra is felhívták a figyelmet, hogy a komolyabb hirdetők mögött álló médiavásárló cégek általában ódzkodnak ettől a hirdetési formáktól. „Egy óriásplakátnál tudják a hirdetők, hogy az adott plakát hol van, azon keresztül kiket tudnak elérni, akárcsak egy állandó útvonalon járó busz vagy az állandóan az utcákat járó taxik esetében, ahol dokumentálható, merre járt egy adott időszakban. De a reklámautókat nem tudják nyomon követni, és a reklámautós cég is csak annyit tud bizonyítani a megrendelőnek, hogy az autó X kilométert futott” – magyarázta az egyik reklámszakember, aki szerint előfordul, hogy egy médiavásárló felmatricázott autókon hirdet, de ilyenkor megszabja, hogy a kocsik hol haladjanak el, s mennyi ideig.

Il Ferro: hosszú távra gondolkodunk

Internetes fórumokon azt is szóvá teszik, hogy a reklámautókon szinte csak a cég saját hirdetései, illetve egyes médiumokkal (pl. Pesti Est, Penthouse, Lóerő, Diplomata Magazin) kötött barterhirdetések láthatók. Laskay Róbert, az Il Ferro Kft. egyik tulajdonosa a hvg.hu-nak elismerte, hogy a médiumokkal barterhirdetéseket kötöttek, de azt állította, hogy már vannak fizetett hirdetők is, kiadásaikat pedig főleg a hirdetési bevételeikből finanszírozzák.

„Nem titok, egy felmatricázott autó után a hirdető 60 ezer forint plusz áfát fizet. Egy kampányt 50-100 autóval lehet megcsinálni” – mondta Laskay, aki azt is hangsúlyozta, hogy cégük több lábon áll, és abban az esetben sem mennének csődbe, ha hirdetőik egyik napról a másikra kihátrálnának mellőlük. „Megvannak a banki kapcsolataink, bármikor fel tudunk venni milliárdos hitelt, nem a regisztrációs díjakból fedezzük a törlesztéseket” – így a tulajdonos. Laskay a hvg.hu-nak nyilatkozó reklámszakemberek érvelésével sem értett egyet. Úgy véli, az országban állandóan mozgásban lévő több ezer reklámautóban jóval nagyobb hirdetési potenciál van, mint például egy állandóan egy helyen álló óriásplakátban. Mint mondta, hosszú távra terveznek, s az Il Ferro szerinte hat-hét év múlva monopolhelyzetbe kerül a reklámautós piacon.

Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a Hartenegro Kft. letartóztatott vezetője is azzal érvelt, hogy több cége van, ezért valós reklámszerződések nélkül is tudta volna finanszírozni az autók törlesztő részletét. „Bevételünk reklámszinten  70 millió forint volt, amiből 4 millió forintot kellett az átadott összesen 70 autóra kifizetni eddig. Az én kezemben pillanatnyilag, amikor az eljárás megindult ellenem, három cég és közel kétszáz termék volt és van. Ez a kozmetikai cikkektől kezdődően az úgynevezett szeszes italokig bezárólag” – nyilatkozta a Hartenegro tulajdonosa, igaz, már nem egy szokványos interjúban, hanem a Magyar Televízió Kék Fény című műsorában. Gyanúsítottként.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.