Benzintermesztők
A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.
HVG |
Volvo V70 Multifuel © auto-motor-und-sport.de |
© auto-motor-und-sport.de |
A zöld Ford Focus © autocar.co.uk |
De vannak más félelmek is a bionaftával kapcsolatban. "A mai technológia mellett a bioüzemanyag-előállítás gyors növekedése az USA és az EU külföldi olajfüggősége helyett bioüzemanyag- vagy élelmiszerhiányt idézhet elő" - vélekedik például Popp József, az Agrárgazdasági Kutató Intézet igazgatója, aki szerint óvatosan kellene bánni a bioüzemanyag-gyártásba való nagy befektetésekkel, mert már látszik, hogy 5-15 év múlva egy jóval hatékonyabb, második generációs technológia fogja meghódítani ezt a piacot. Arról nem szólva, hogy maguk a környezetvédők is megkongatták a vészharangot, mondván: a növénytermesztés túlzott felfuttatása - főként a fejlődő világban - a környezet újabb kizsákmányolásához vezethet.
Magyarországon mindenesetre a 2007 és a 2013 közötti nemzeti fejlesztési tervek évi 2-2,5 millió tonna gabona bioenergetikai feldolgozásával - vagyis 800 ezer tonna bioetanol előállításával - számolnak (a hagyományos élelmiszer-termelésen túl), ami a hazai lakosság tavalyelőtti benzinfogyasztásának több mint kétharmadát fedezte volna. Az EU jelenlegi technológiai fejlettsége mellett azonban ez a termelés csak 76 dolláros hordónkénti olajár mellett érné meg (az USA-ban már 44 dollárból, Brazíliában pedig ennél is kevesebből kihozzák) - igaz, lapzártánk idején már 70 dollár felett járt az olaj ára.
A leglátványosabb eredményeket Brazíliában érték el a még az első olajárrobbanás után elindított úgynevezett gazoholprogram során. A kormány vállalta, hogy a bioüzemanyag ára nem haladja meg a benzin árának 65 százalékát, aminek nyomán - az olajárak hullámzása miatt - ugyan töbször is a csőd szélére került az úgynevezett Proalcool-projekt, ám ma már körülbelül 3 millió járművet teljesen alkohol hajt, és az értékesített benzin is legalább 25 százalék bioetanolt tartalmaz. Ehhez képest a brüsszeli irányelvek - a tagországok eltérő lelkesedése mellett - csak azt szorgalmazzák, hogy az uniós országok közlekedésében 2010-ig 5,75 százalékra növeljék a bioetanol részesedését, és az USA tervei is arról szólnak, hogy 2012-ig a jelenlegi fogyasztás alig több mint 5 százalékának megfelelő mennyiséget állítsanak elő bionaftából.
Az autógyártók mindazonáltal lelkesek, amint az a júniusban Párizsban - a Michelin gumigyár bábáskodása mellett - megrendezett, az alternatív fejlesztések állásáról számot adó Challenge Bibendum rendezvényen is kiderült, ahol többféle szériaérett "gazoholos" autót mutattak be. Mint ott a HVG munkatársának mérnökök kifejtették, a bioetanol elsősorban a nagyobb teljesítmény és a kisebb károsanyag-kibocsátás miatt kedvező üzemanyagfajta. Az átállás azonban - mivel az etanol reakcióba lép egyes anyagokkal, sőt némelyeket fel is old - nem mindig zökkenőmentes, bár a régebbi típusoknál, mint az úgynevezett flexiautókban néhány tízezer forintnak megfelelő összegért ez megoldható. Például nikkellel vonják be a karburátorokat, ónnal az üzemanyagtartályokat, az üzemanyag-szivattyúkat pedig krómmal kezelik. Aki viszont vadonatújat szeretne, annak jelenleg a hagyományos meghajtásúak listaáránál legalább 30 százalékkal többért kínálnak multitankolású autócsodákat.
HEIMER GYÖRGY - ILLÉNYI BALÁZS - VAJNA TAMÁS