© BMW |
Kompakt mérteivel, dinamikus mozgásával, könnyed kezelhetőségével azt mondhatnám, ha lenne értelme, hogy a világ legjobbja. Szerencsére sikeres az én dicséretem nélkül is. A beszállást szokni kell, az amolyan kenuba szállós. Az üléspozíció teljesen versenyautós, Villeneuve is otthon érezné magát benne. Annyira szorosan testre lehet szabni, hogy a vezető szinte eggyé válik a géppel. A két világ eme egyesülésének a vágya akkor pezsdül fel újra, amint beindítjuk a gombnyomással életre kelő motort. Háromezer köbcentis hathengeres benzinszív duruzsol a gépházban.
Felszáll, ha kell
© hvg.hu |
Többen kérdezték, mi a hátsókerekes autónak a lényege, na ez a béemvé elő példája a fenékriszáló kigyorsításnak. Szinte testen kívüli lebegést, felszabadult boldogságot és egy pici hányingert is érzetem, amikor próbaként padlógázzal próbáltam indítani. Nem is az első másodpercek a rendkívüliek, hanem a 3., 4-től kezdődik el a gyomorszorító rakétaérzés. Fantasztikus élmény, száz hullámvasúttal felér. Nem az autó orra emelkedik meg, hanem az ember a saját hátsóján érzi, hogy izeg-mozog az autó feneke.
© hvg.hu |
Az indexlámpától az utolsó csavarig minden a sportosságnak van alárendelve. Erről sokat nem is érdemes szaporítani a szót, csak rá kell nézni rakéta formájára, izomtól dagadó vonalaira, a hatalmas 21 küllős kerekekre, a hosszúra engedett kötényekre, amelyek szinte súrolják az aszfaltot, vagy arra a hokiütőt formázó króm csíkra, ami az oldalablakokat körbefutja. De a legjobb, ha megjegyezzük a számot: 330i. Ne próbáljunk vele kikezdeni, ha látjuk. Még az automatákkal sem. Tesztautómat is automatikus váltóval szerelték, a váltás érezhetetlen volt, a sportfokozatban annál élvezetesebb, manuális módban pedig maga győzelem íze. Hétköznapi autóval nincs esélyünk ellene. Egyik alkalommal egy vállalkozó kedvű, nagyhangú, ám kissé rozoga Mazda 323 kikezdett velem. Kilőtt a pirosnál az Üllőin, én ránéztem, és lassan ráérősen elkezdtem nyomni a gázt. A fickó sehol sem volt, a visszapillantóban még nyoma sem maradt. Közben nem vettem észre, hogy jobbra tőlem egy zöld Mondeo is vérszemet kapott és autópálya tempóban próbált lépést tartani velem. Már-már lehagyott, amikor tényleg odaléptem neki, szegény elfüstölt. Nem merem leírni, mennyit mutatott a kilométeróra, de kénytelen voltam erőset fékezni, ugyanis hirtelen jött a Határ út és majdnem elvittem a felüljárót. Még rágondolni sem merek, mire képes ez a kocsi. Visszaúton a BMW-központba, az M0-ás új szakaszán aztán megtudtam, miért is jó, ha a végsebesség le van szabályozva.
© hvg.hu |
Kipufogója gyönyörűen, ám túl visszafojtottan szólal meg. Sehol sem virít, hogy egy ez közel 12 milliós autó, szerény überautó. Pedig 200-zal úgy megy, mint más autó százzal. Ez az egyik legmodernebb gép, amit vezettem, ebben az autóban tapasztalhattam meg először, hogy hová fejlődik 5-6 év múlva a járművezetés, a járműfejlesztés. A távolságtartó automatika ugyanis még a jövő zenéje, egy kezemen meg tudnám számolni, hány autómárka csúcsverzióihoz rendelhető.
[[ Oldaltörés: Kövessük azt a taxit! (Oldaltörés) ]]
© BMW |
Tesztautóm különlegessége a fantasztikus menetteljesítményeket produkáló motoron kívül ez az ACC (Automatic Cruise Control) névre keresztelt távolságtartó automatika. Úgy működik, mint egy sima tempomat. Mondjuk, beállítom 100-as tempóra. A központi kijelzőn a fordulatszámmérő és a 250-ig, a végsebességig skálázott kilométeróra között megjelenik az út szimbolikus képe, rajta vízszintes vonalakkal. Ha előttünk halad egy autó, akkor annak sárga színű ikonja is feltűnik. Beállítástól függően négy fokozatban közelíthetjük meg az előttünk haladót, ha nagy sebességgel vágtatunk, akkor ajánlott nagyobb távolságot tartani, ha lomhább tempót választunk, akkor a jobban rá is tapadhatunk. Én általában a négy sávból mindig 2-3-at állítottam be, biztos, ami biztos. Így legalább garantált volt a kresz által előírt követési távolság.
|
Vezetési élmény Parádés futómű Szép forma Hifi A hathengeres életkedve |
Aggódni nem kell, kipróbáltam mostoha körülmények között, sűrű esőben is, itt csak egy másodpercet késett, de mivel jókora távolságot állítottam be, ezért a veszélyzónán kívül észlelte még az előttem haladó kamiont és időben fékezett, automatikusan. Mert hogyan is működik ez a rendszer? Igazi, levakarhatatlan spionként követi a sávban előttünk haladót, ha az lassít vagy fékez a mi bömösünk is ezt teszi, ha meg gyorsít és a sebességhatár az előttünk haladó sebességénél magasabbra állítottuk, akkor bizony magától gyorsít is az autó. A rendszer minden rendőr járőr álma, ezzel a gyorshajtás tetten érhető.
30 kilométer/órás sebességnél kikapcsol az automatika, hang és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy most már ideje közbeavatkoznia és ráléphet a fékpedálra. A rendszer hatalmas előnye, hogy csökkenti az elalvásos balesetek kockázatát, ha netán nagyon elaludnánk, akkor sem mindegy, hogy 30-cal vagy 130-cal zuhanunk bele az előttünk haladóba.
Egy econométer jellegű műszer jelzi, hogy éppen mennyi a pillanatnyi fogyasztás, ez azért jó, mert takarékoskodásra készteti az embert. Az átlagfogyasztás az egyhetes használat során egyre mérsékeltebb lett, a kezdeti 13,5-ről a teszt végé sikerült 11,5-ra leszorítani. Ez egy 258 lovas, 6,6 másodperc alatt százas tempóra ugró háromliteres sportgéptől valljuk be, nem is rossz.
[[ Oldaltörés: A csúcsvezető autója (Oldaltörés) ]]
© BMW |
Az egész autó beltere kifejezetten egyszerű, de nagyon high-tech és sportos annak ellenére, hogy nincs miden bütyökre ráírva, hogy sport, racing, vagy bármi más. A szinte tökéletesnek mondható műszerfal egyik meglepetése az érintésre kiugró két pohártartó. Az autó annak ellenére, hogy nem nagycsaládos használatra tervezték, mégis tartalmaz annyi praktikumot és hasznosságot, hogy kalandot kedvelő 1-2 gyerekes családapák is beleszeressenek.
A 330i azonban egy csúcsvezető autója, azé, aki szeret mindig mindenhová időben odaérni, és az erő fitogtatásától sem riad vissza. Kényelmesek a kétféle, bőr-szövet kombinációjából készült fűthető sportülések, az elektromos tető gombnyomásra nyílik, bukik, a klíma kétzónás, automatikus. A műszerfal tapintása kellemes, minőségi anyagokból építkezik. Luxusautóhoz méltó belsejében semmi nem mocorog, minden a helyén van.
|
Négyszemélyes Magas fogyasztás Magas ár |
Az IDrive használata egyáltalán nem ördöngős, pillanatok alatt el lehet sajátítani a funkcióit és a kezelését. A műszerek, kapcsolók kézre esnek, az ergonómia tökéletes, csak a tolatóradart ne hagyjuk ki az autóból. A kilátás ugyanis eléggé korlátozott, az autó fenekéről csak gondoljuk, hogy ott van. A tolatóradar segítségével azonban könnyedén beparkolhatunk a legneccesebb lyukakba is. A kormány nagyon jó fogású, rém közvetlen. A fékek kemények és harapósak, nincs kegyelem megáll bármilyen szituációban. Futóműve kifejezetten sportos, ennek függvényében a kátyúkat abszolút nem tolerálja.
[[ Oldaltörés: Négy személlyel kényelmes (Oldaltörés) ]]
© hvg.hu |
A kesztyűtartóban csak kesztyű fér el, ám a középső multifunkciós kartámasz meglehetősen jól kihasználható. A 12 Voltos csatlakozó mellett mp3-lejátszó (aux) csatlakozási pontot is találtam. Az ajtók zsebei szűkek, de kisebb palackok tárolására alkalmasak. Hátul a középső kartámasz újabb palacktartókat rejteget. Rengeteg hangszóró kényeztet, a Bose hangrendszer nemkülönben, szakértő barátom erősítőt vélt felfedezni a szép hangzás mögött, ám magát az eszközt nem találtuk.
Kívülről is tetszetős az autó, a Bangle-féle imidzs ezen az autón érvényesül a legjobban, lenyűgöző a letisztult vonalainak dinamizmusa, az elengedhetetlen fényíves karika lámpák. Kanyarkövető fényszóró és intelligens féklámpák teszik technikailag is verhetetlenné a hármas BMW csúcsverzióját. Innen már csak az összkerék-hajtás hiányzik, de arra ott a 330xi.
© hvg.hu |
A meglepetések a csomagtartóban is folytatódnak, a szép borítást kapott több rekeszes puttonyban egy kihúzható, 4-5 kilós terhet is elbíró fiókot találunk, de természetesen az ülések a csomagtérből előre dönthetőek, így hosszabb, de nem túl magas tárgyak is szállíthatók, kisebb dolgokra pedig ott a síbox. A hátul is sportos ülésekbe inkább négy, mint öt személy fér el kényelmesen, már csak a kimagasló kardánbox miatt is, de szükség esetén széttett lábakkal az ötödik utas is befér. Az ajtók pehelykönnyűek. A kocsi gyönyörű 17 hüvelykes felnijén feszülő Continental papucsok defektűrők, így pótkereket nem találunk a kocsiban, annak a helyére is pakolhatunk.
BMW 330i |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2996 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 258 lóerő 6600-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 300 Nm 2500-as fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2760 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4520/1817/1421 |
Csomagtér | 460 liter |
Saját tömeg (kg) | 1525 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,6 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 12,7 |
Országúti | 6,4 |
Vegyes | 8,7 |
Tesztfogyasztás | 11,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 210 |
ÁRA | Az autó alapára 11,867 millió Ft. |