2006. január. 30. 17:29
automenedzser.hu
Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:51
Autó
Az autógyárak szabotálják a környezetbarát megoldásokat
Egy brit szakértő szerint az autóipar annak ellenére nem teszi meg az egyre sürgetőbbé váló környezetvédelmi lépéseket, hogy nagy erőkkel reklámozza a „zöld” energiával működő járműveket.
A Prius az egyik legsikeresebb hibridautó © Toyota |
Az egyik autóipari szóvivő szerint a kormányoknak többet kellene tenni, hogy elősegítsék az alternatív üzemanyagforrások – mint például a hidrogén – alkalmazását.
„Ez nem csak annak a függvénye, hogy a gyártók kifejlesszék a technológiát” – nyilatkozta a BBC-nek Nigel Wannacott, a Society of Motor Manufacturers and Traders szóvivője. „A jövő üzemanyag-technológiájában érintett összes félnek meg kell tennie a szükséges lépéseket.
Wannacott szerint a japán márkák járnak az élen a hibrid-, illetve bio-üzemanyag meghajtású autók gyártásában, ennek ellenére szinte mindegyik nagyobb vállalat dolgozik a saját megoldásán. A szóvivő szerint a kormányoknak pályázatokkal, támogatásokkal és az infrastuktúra fejlesztésével kellene elősegítenie a hidrogénüzemű autók széleskörű elterjedését, amely a szakember szerint jelenleg 15-20 év távolságban van. Blythe professzor szerint azonban egyelőre az autógyártók vannak komoly hátrányban.
„Rengeteg egyeztetést folytattunk az autógyárakkal, akik előszeretettel promótálják környezetbarát megoldásaikat” – magyarázta a szakember. „De az ő álláspontjuk jelenleg az, hogy az elkövetkezendő 20-30 évben nem számíthatunk jelentős változásra, mert a vásárlók nem hajlandóak kifizetni az új technológiáért a magasabb árakat. Ebből a szempontból a japán gyártók jóval előrehaladottabban gondolkodnak..”
Blyethe szerint az autók dominanciáját csupán a hatékonyabb közlekedési formák kifejlesztése törheti meg. A különféle útdíjak, a kötöttpályás, elektromos közlekedési hálózatok optimalizálásával csökkenthető, vagy akár teljesen kiváltható lenne az autózás, illetve a szükséges esetekre úgynevezett „car-on-demand”, vagyis igény szerinti autóbérlés lenne a megoldás.
Wannacott szerint az autóipar támogatja a gépjárművek és kereskedelmi járművek intelligensebb felhasználását, amelyek enyhítenék a közúthálózatokra nehezedő nyomást. A szóvivő azonban felhívta a figyelmet, hogy az autók társadalmi státuszából kifolyólag kevés a valószínűsége, hogy az emberek egyhamar lemondjanak használatukról.
„Nem tudom elképzelni, mikor fog az ember és az autó szenvedélyes viszonya annyira lehűlni, hogy ez lehetségessé váljon” – magyarázta „Mindig megmarad az a fajta romantikus csillogás, amelyet a reklámok és a filmek sugallnak: az autóval biztonságban van az ember, nem kötődik semmihez, és odamegy ahová akar. Az autó a személyi szabadság egyik jelképe.”
Gazdaság
Folk György (hvg.hu)
2005. április. 06. 10:18
A hibrid autó mentheti meg a környezetet és az iparágat
Autó
hvg.hu
2006. január. 13. 16:38
Camry hibrid motorral
Gazdaság
MTI
2005. október. 14. 10:12
A Toyota 160 ezer hibridautót hív vissza
Tech
hvg.hu
2004. december. 13. 15:54
A GM és a DaimlerChrysler közösen dolgozik az újfajta hibrid hajtáson
Tech
MTI
2005. március. 22. 10:27
Nagyra törő hibrid-tervek a Toyotánál
Tech
MTI
2006. január. 13. 13:15
Hibrid- és elektromos hajtású kukásautók készülnek Pécsett
Tech
MTI
2005. június. 21. 16:23
Hibridautók sorozatgyártására készülnek Németországban
Gazdaság
MTI
2005. augusztus. 26. 11:05