Hosszabb lett az M3-as autópálya
Ideiglenesen forgalomba helyezték az M3-as autópálya új, Nyíregyháza és 49-es főút közötti, 33,8 kilométeres szakaszát szerdán.
Az M3-as új pályarészét Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúraért felelős államtitkára, Czomba Sándor, a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára, valamint Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs vezetője jelenlétében adták át a közlekedők számára.
Az új sztrádaszakasz Őr községnél éri el a 49-es főutat, amely a csengersimai magyar-román határátkelőhelyhez vezet. Az autópálya-szakasz több mint két év alatt, nettó 31,9 milliárd forintból készült el az Új Széchenyi Terv keretében 85 százalékos európai uniós és 15 százalékos hazai forrásból. Az új sztráda használatáért - a Nyíregyházát délről elkerülő szakasz kivételével - autópályadíjat kell fizetni.
A forgalomba helyezést megelőző sajtótájékoztatón Völner Pál hangsúlyozta, hogy a térség élete szempontjából fontos beruházás készült el. Az itt élők közelebb kerültek a fővároshoz és a nyugat-európai régiókhoz, ez pedig kulcsfontosságú a gazdaság élet, a munkahelyteremtés és beruházások szempontjából - fogalmazott az államtitkár. Az autópálya továbbépítése azt a célt szolgálja, hogy Magyarország ezen része csatlakozzon az ország többi fejlődő gazdasági régiójához - tette hozzá Völner Pál.
Czomba Sándor beszédében kiemelte: nemcsak közlekedésbiztonsági szempontból, hanem a munkahelyek létesítése szempontjából is fontos szerepet kap az autópálya.
Egyértelműen látszik, hogy azokban a térségekben, amelyek mellett az autópálya vezet, ha nem is azonnal, de idővel nagyon komoly fejlődés várható - összegezte az államtitkár, aki egyben a beregi térség országgyűlési képviselője. Czomba Sándor hozzátette: az sztrádaépítés nem áll meg, az újabb szakasz a tervek szerint Őrtől Vásárosnaményig épül meg. A sztrádaszakasz az összes szükséges szakhatósági engedélyt megkapta - közölte az eseményen Vinnai Győző megyei kormánymegbízott.
A kétszer két sávos, óránként 130 kilométeres sebességre tervezett autópályán három csomópont és huszonhárom műtárgy épült meg. A végcsomópontokon kívül egy csomópont létesült Ófehértónál, ahonnan Nyírbátor felé a 4105. jelű úton lehet eljutni. Loppert Dániel tájékoztatása szerint a szakaszon két - egy egyszerű és egy komplex - pihenőhely áll a közlekedők rendelkezésére, a tervezett üzemanyag-töltő állomás azonban még nem épült meg.
A forgalomba helyezés egyelőre ideiglenes, mert az ófehértói mérnökségi telep csak április végére készül el; addig az új szakasz kezdeti üzemeltetését a hajdúnánási autópálya mérnökségről látja el az Állami Autópálya Kezelő Zrt.
Az M3-as új szakaszának építését 2010 szeptemberében kezdték el, és az eredeti tervek szerint 2011 decemberére fejezték volna be, az átadás időpontját azonban módosítani kellett a földmunkákat nehezítő időjárás és a régészeti feltárások elhúzódása miatt. A kivitelezési munkálatokat a Colas Hungária Zrt. vezette C-S-K-K 2009 Projekttársaság nyerte a NIF Zrt. által kiírt közbeszerzési eljáráson.
A sztrádaépítés szabolcsi folytatására, az Őr-Vásárosnamény közötti szakasz elkészítésére 2012 október elején jelent meg a közbeszerzési kiírás. Vásárosnaményig 11 kilométer hosszon kétszer két sávos, plusz leállósávval rendelkező sztrádarész épülhet meg.