Zhvg hvg.hu 2023. november. 28. 09:58

Kizárólag a jövő üzemanyagával hajtva repül a tengerentúlra egy Boeing 787-es

A fenntartható üzemanyag egyik alapvető alkotóeleme a használt étolaj.

Kedden első alkalommal repüli át az Atlanti-óceánt kereskedelmi repülőgép száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (Sustainable Aviation Fuel, SAF) – írja a Sky News.

Eddig a szabályozó hatóságok csak azt engedélyezték, hogy a légitársaságok legfeljebb 50 százalékban használjanak ökoüzemanyagot hajtóműveik működtetéséhez.

A londoni Heathrow-ról induló és a New York-i JFK repülőtérre érkező Boeing 787-es tesztrepülése kizárólag SAF-fel történik, amely főként használt étolajból és növényi eredetű összetevőkből áll.

Felszállt úgy egy Airbus A380 óriásgép, hogy az egyik hajtóművében csak a jövő üzemanyaga volt

A világon először teszteltek élesben 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Iparági várakozások szerint az ilyen jellegű üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid-kibocsátása.

Holly Boyd-Boland, a Virgin Atlantic vállalatfejlesztési alelnöke elmondta: „Ez nem egy zéró kibocsátású járat, de mindenképpen azt mutatja, hogy hatalmas lehetőségek állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy jelentősen csökkentsük a repülés szén-dioxid-kibocsátását”.

A légitársaságok a SAF-hez nagy reményeket fűznek, azt várják, hogy a fosszilis üzemanyagokhoz képest akár 70 százalékkal is csökkenti majd a nettó kibocsátást. Emellett azért is előnyös, mert nem igényel speciális hajtóműveket vagy a repülőgépek átalakítását.

A kereskedelmi repülés jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékát teszi ki, bár egyelőre a légitársaságok által használt üzemanyagok mindössze 0,1 százaléka SAF. Ez azért van, mert jelenleg ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.

(Nyitóképünk illusztráció, azon a Virgin Atlantic egyik gépe látható. Fotó: MI News / Nurphoto / Nurphoto via AFP)

tudatos mindennapok
Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.