A fenntartható üzemanyag egyik alapvető alkotóeleme a használt étolaj.
Kedden első alkalommal repüli át az Atlanti-óceánt kereskedelmi repülőgép száz százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (Sustainable Aviation Fuel, SAF) – írja a Sky News.
Eddig a szabályozó hatóságok csak azt engedélyezték, hogy a légitársaságok legfeljebb 50 százalékban használjanak ökoüzemanyagot hajtóműveik működtetéséhez.
A londoni Heathrow-ról induló és a New York-i JFK repülőtérre érkező Boeing 787-es tesztrepülése kizárólag SAF-fel történik, amely főként használt étolajból és növényi eredetű összetevőkből áll.
Felszállt úgy egy Airbus A380 óriásgép, hogy az egyik hajtóművében csak a jövő üzemanyaga volt
A világon először teszteltek élesben 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyaggal (SAF) működő hajtóművet Airbus A380-as óriásgépen. Iparági várakozások szerint az ilyen jellegű üzemanyag segítségével akár 85 százalékkal is csökkenthető lehet a kereskedelmi gépek hajtóművének szén-dioxid-kibocsátása.
Holly Boyd-Boland, a Virgin Atlantic vállalatfejlesztési alelnöke elmondta: „Ez nem egy zéró kibocsátású járat, de mindenképpen azt mutatja, hogy hatalmas lehetőségek állnak rendelkezésünkre ahhoz, hogy jelentősen csökkentsük a repülés szén-dioxid-kibocsátását”.
A légitársaságok a SAF-hez nagy reményeket fűznek, azt várják, hogy a fosszilis üzemanyagokhoz képest akár 70 százalékkal is csökkenti majd a nettó kibocsátást. Emellett azért is előnyös, mert nem igényel speciális hajtóműveket vagy a repülőgépek átalakítását.
A kereskedelmi repülés jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátás 3 százalékát teszi ki, bár egyelőre a légitársaságok által használt üzemanyagok mindössze 0,1 százaléka SAF. Ez azért van, mert jelenleg ötször annyiba kerül, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag.
(Nyitóképünk illusztráció, azon a Virgin Atlantic egyik gépe látható. Fotó: MI News / Nurphoto / Nurphoto via AFP)
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is
Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.