A hulladéktörvény vonatkozó pontjai szerint, ha a koncesszió jogosultja 2022 december 31-ig nem tudja felmutatni az összes engedélyt, illetve nem rendelkezik az országos hulladékrendszer működtetéséhez szükséges kapacitásokkal, a koncessziós szerződés semmis.
Számos településen még tisztázatlan, júliustól ki és miként viszi el a szemetet, miután a Mol a jelek szerint december 31-én nem rendelkezett a júliustól tervezett hulladékkoncesszióhoz szükséges összes papírral, amit a szabály az engedély elvesztésével büntet – írja a Népszava.
Pécs megyei jogú város önkormányzatánál érdeklődve a lap megtudta, hogy a Dél-Kom Nkft. már megkezdte a térségi hulladékszállítási közszolgáltatás jövőjét illető egyeztetéseket, de ezek még nem zárultak le. Bár a részletekbe nem kívántak betekintést engedni, bíznak benne, hogy a tárgyalásokat követően megszülető szerződés július elsejétől biztosítja a térség hulladékszállítását – tették hozzá.
Nem Pécs az egyetlen település, ahol egyelőre tisztázatlan, júliustól ki és miként viszi el a szemetet, a törvény szerint ugyanis egy 35 éves koncesszió keretében akkortól venné át a Mol, illetve Mohu Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. nevű leányvállalata az országos hulladékbegyűjtés és -kezelés szinte egészét. Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége elnöke, Tab fideszes polgármestere a lap megkeresésére megerősítette, tudomása szerint számos helyhatóság, illetve térség leendő hulladékszállítása megoldatlan. Bár előszerződéseket ismer, a Mohunak nincs az összes térségi szolgáltatóval aláírt alvállalkozói megállapodása. A legelőrehaladottabb épp a fővárosi FKF helyzete, amely közös vállalatot tervez a Mollal.
Mint írják, a helyzettel az a probléma, hogy a hulladéktörvény vonatkozó pontjai szerint, ha a koncesszió jogosultja 2022 december 31-ig nem tudja felmutatni az összes engedélyt, illetve nem rendelkezik az országos hulladékrendszer működtetéséhez szükséges kapacitásokkal, a koncessziós szerződés semmis.
A jogszabály érthetően átállási ütemezést ír elő. Annál is inkább szükséges az alapos felkészülés, mert bár a Mol az ország legnagyobb, komoly hulladékfeldolgozó képességekkel bíró ipari csoportja, a teljes hulladékágazat irányításához nagyságrendekkel több eszköz szükséges.
Ezek a berendezések – például kukásautók, hulladékgyűjtők és -kezelők – a jelenlegi, zömmel önkormányzati és állami tulajdonú hulladékcégek tulajdonai. Az új rendszer szerint a Mol e cégeket alvállalkozóként vonná be. A Népszava információi szerint a Mol a feladatra nagy hulladékos társaságokból térségi „hulladékkoordinátorokat” jelölt ki, illetve kapacitásbiztosító megállapodásokat küldött szét és íratott alá.
Ugyanakkor ezek – a helyhatósági nyilatkozatokon túl - más jogi értelmezések szerint sem tekinthetők olyan érdemi alvállalkozói szerződéseknek, amelyek a két fél közös akaratát tükrözve, megfelelő módon és mértékben a Mol rendelkezésére bocsátanák a hazai hulladékcégek eszközeit.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Mol: Vizsgáljuk a hulladékkoncesszióról benyújtott törvényt
Mostanáig az utcáról is látni lehetett, ha a Mol dolgozói pisilni mentek
Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot
Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.