Budapesttől távol már csak egyetlen helyi érdekű vasútvonal van Magyarországon, ez pedig a Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút. A nyugat-magyarországi hév pedig kényelmesebb, biztonságosabb és fenntarthatóbb lett az Európai Bizottság Regionális és Várospolitikai Főigazgatósága által nyújtott támogatásnak köszönhetően.
„Az utasforgalom növekedésére számítunk, a felújításnak köszönhetően ma már minőségi vasúti szolgáltatást nyújtunk. A pandémia nálunk is komoly visszaesést okozott az utasforgalomban, bízunk benne, hogy előbb utóbb visszatérnek utasaink. Már csak azért is, mert komoly lehetőség van ebben a vonalszakaszban: az ingázók mellett a határmenti turizmus is jelentős – mondta a HVG-nek Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója.
A felújítással ki is „zöldült” a hév. „A legmodernebb Siemens Desiro motorvonatok közlekednek ezen a szakaszon. Villamos vontatású motorvonatokról beszélünk, ezek tehát tökéletesen illeszkednek a GYSEV által is maximálisan támogatott klímavédelmi célokhoz. A vonalszakasz megfelel a zöld kihívásoknak, és illeszkedik a fenntartható közlekedési formák közé” – magyarázta a vezérigazgató.
Az egyetlen megmaradt vidéki hévnek hosszú története van. A Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút (FHÉV) eredetileg 111 km hosszú volt, a nyomvonal Celldömölk (Kisczell) állomásról Eszterháza-Fertőszentmiklóson keresztül Parndorfig vezetett, a vasúti forgalom 1897-ben indult meg – még egy ország területén. A trianoni békeszerződés után a pálya 38 km-es szakasza Ausztriához került. A magyarországi vonal jelentős részét 1979-ben megszüntették, azóta már csak Fertőszentmiklóst és az ausztriai Neusiedl am See (Nezsider) települést köti össze a vasút. A vonal üzemeltetését a kezdetektől fogva a GYSEV Zrt. végzi, sőt a vasúttársaság 2015-ben jelképes áron megvásárolta az FHÉV Zrt. részvényeit.
Az FHÉV magyarországi szakaszának teljes rekonstrukciójához a 4,68 millió eurós magyar önrész mellett az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) nyújtott 3,42 millió euró összegű támogatást az INTERREG V-A Ausztria–Magyarország Program keretében támogatott CrossBorder Rail projekt részeként. Az FHÉV segítségével a fertőszentmiklósi régió mintegy százezer lakosa kapcsolódhat be akár a bécsi elővárosi közlekedésbe, emellett a vasúti közlekedés lehetőséget teremt a környékbeli osztrák látogatók számára is a Fertő-tó menti magyar területek gyors elérésére. A vasútvonal olyan közkedvelt turisztikai célpontokat érint, mint a fertődi Esterházy-kastély és a Fertő-Hanság Nemzeti Park.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála
Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.