A legtöbb divatmárka előszeretettel dob piacra fenntarthatónak kommunikált termékeket, de ezekről semmilyen részletet nem tudunk meg.
Az égvilágon semmit nem tesznek azért a divatmárkák, hogy ne termeljenek annyi műanyaghulladékot, és még a fenntarthatónak titulált kollekciók nagy százaléka is műszálas – mutat rá a Changing Markets Foundation idén júniusban közzétett, a divatmárkák és a fosszilis tüzelőanyagok kapcsolatát kutató Synthetics Anonymous jelentéséből.
A kutatás során azt vizsgálták meg, mennyi szintetikus alapanyagot használnak a divatcégek, és hogy erről mennyire kommunikálnak átláthatóan. A 2000-es évek óta ugyanis megduplázódott a fosszilis tüzelőanyagokból készült, szintetikus alapanyagok előállítása. A ruhák nagy része pedig mostanra ebből készül: a Fashion Revolution nemrég arról számolt be, hogy egy év alatt, több mint ezer milliárd ruhadarabot állítanak elő.
A jelentés elkészítéséhez a szakértők 46 divatmárka és 12 online kereskedő 2021-es tavaszi-nyári kínálatát vizsgálták meg.
A kutatás fő megállapításai:
- A divatmárkák semmit sem kommunikálnak arról, hogy honnan és mennyi szintetikus alapanyagot használnak.
- Egy cég sem tett arra vonatkozóan vállalást, hogy leállna a kőolajszármazékokból készülő szintetikus alapanyagok használatával.
- Az egyik legrosszabb értékelést kapott cég a Patagonia: a kifejezetten fenntartható élharcosnak tartott kültéri termékeket kínáló márka még a kutatásban sem volt hajlandó részt venni, és az általa használt alapanyagokkal kapcsolatban sem transzparens.
- „Varázsszerként” a legtöbb cég a PET-palackokból készített, újrahasznosított poliészterre tekint, ami a jelentés készítői szerint gyakran a zöldre mosás eszköze csupán, és ehhez nyúlnak ahelyett, hogy hosszabb élettartamú, jobb minőségű ruhadarabokat készítenének.
- A márkák előszeretettel használják a „fenntartható”, „preferált”, „fenntarthatóan készült” és „újrahasznosítható” jelzőket, de részleteket nem osztanak meg arról, hogy ezek a kifejezések mit is takarnak.
- Az online kereskedők kínálatában megvizsgált több mint 4000 divattermék majdnem 70 százaléka szintetikus alapanyagból készült.
- A Zara, a Zalando, a H&M és az Asos fenntarthatónak titulált kollekciói is nagyrészt szintetikus alapanyagú ruhákból állnak – a H&M esetében több műszálas termék is van a „zöld” kollekcióban, mint a fő termékvonalukban.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Sok cég csak bekamuzza, hogy környezetbarát a terméke
Jelentősen pörgeti a kőolajkitermelést, hogy rengeteg olcsó ruhát veszünk
Lovas Rozi: Forgattam még egy nagyjátékfilmet, nulla forint gázsiért. Úgy fogom fel, ez a mi lázadásunk
Kiugróan jót csinálni nem lehetőség, hanem az életben maradáshoz szükséges feltétel – mondja a barátaival független színházat, a Loupe Színházi Társulást alapító Lovas Rozi, aki Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült, Futni mentem című filmjében szerepel.