Nemcsak jelentős pénzbírság sújtja majd azokat a francia cégeket, amelyek elégetik az el nem adott termékeket, de a francia kormány akár a sajtóban is beszámolhat a törvénysértésről – a cégek költségére.
A divat-, illetve a kozmetikai cégek a márka presztízsének védelme érdekében sokszor inkább megsemmisítik az el nem adott készletet, minthogy leértékelve árulják, vagy akár jótékony célokra ajánlják fel. Ennek a gyakorlatnak vetnének véget hamarosan a franciák – írta a The Fashion Law.
A francia törvényhozók 2020 januárjában fogadták el a hulladékok megelőzését célzó törvényt: ez várhatóan 2021 végén, vagy 2022 elején lép hatályba. Ennek értelmében a nem élelmiszer jellegű, eladatlan termékeket nem lehet majd hulladékgyűjtőkbe vinni, vagy elégetni, de a papíralapú blokkokat is betiltják.
A francia kormány szerint minden évben 630 millió euró értékben semmisítenek meg nem élelmiszeripari, eladatlan termékeket és ebből körülbelül 10–20 ezer tonna textiltermék.
A törvény hatályba lépése után a divatmárkáknak el kell adományozniuk, vagy újra kell hasznosítaniuk az eladatlan termékeket, hacsak azok nem jelentenek „egészségügyi, vagy biztonsági veszélyt.” Aki ezt nem tartja be, azt akár 15 ezer euróra is büntethetik, a döntéshozók pedig jogot formálnak arra, hogy a törvénysértésről online, vagy akár sajtóban is beszámoljanak – a jogsértő cég kárára és költségére.
Az Egyesült Királyságban a Környezeti Ellenőrző Bizottság (Environmental Audit Committe) kezdeményezte nemrég a kormánynál, hogy hozzon arra vonatkozó törvényt, hogy legyenek felelősek a vállalatok az általuk előállított hulladékért, egyelőre nem történt előrelépés az ügyben.
A francia törvénnyel párhuzamosan az Európai Bizottság is egy olyan kezdeményezést támogat több mint 101 millió euróval, amely azt segítené elő, hogy 2030-ra a tagországok a felére csökkentsék a hulladéktermelést.
A közelmúltban a brit Burberry keveredett botrányba, mert megsemmisítik az üzletekből visszakerülő termékeiket, de a svéd H&M cégről is kiderült, hogy tonnaszám égetik el az el nem adott ruháikat egy svéd hőerőműben.
Simon Anita: A hulladék értékes tud lenni, érdemes ezt kihasználni
Új mentalitásra van szükség a hazai hulladékgazdálkodási piacon, amelyet alaposan megrostál majd az elkövetkező egy-két év, véli az Alteo szakértője. Vélemény.
Gombából készít cipőt az Adidas
Kényszermunka, környezetszennyezés: bíróság előtt fognak felelni a divatcégek?
„Az egész testemet öt dollárért árulta az Onlyfans, kevesebbért, mint egy gyorséttermi menü"
Az erotikus tartalmat szolgáltató közösségi oldal azzal az ígérettel csábított magához csaknem 240 millió felhasználót, hogy egy biztonságos közösségépítő környezetet – és nem utolsó sorban megélhetést – kínál. A csillogó felszín mögött azonban ez az ígéret sokszor semmit sem ér.