Világ 2015. június. 03. 15:02

Lelőtt maláj gép: Ukrán koronatanúval álltak elő az oroszok

Váratlan bejelentést tett az orosz szövetségi nyomozó bizottság szerdán: az ukrán légierő orosz állami védelem alá helyezett szerelőjét nevezték meg a malajziai légitársaság tavaly júliusi, délkelet-ukrajnai katasztrófájának koronatanújaként.

Vlagyimir Markin, a központi nyomozó hatóság szóvivője azt mondta, hogy Jevhenyij Agapovról van szó, aki fedélzeti fegyverek szerelőjeként dolgozott az ukrán légierő harcászati légidandárjának első századánál, az A4465-ös számú katonai egységnél.

Azt mondták, hogy önként lépte át az orosz határt és ajánlotta fel együttműködését az orosz hatóságoknak.

A hatalomhoz közeli LifeNews orosz kereskedelmi televízió honlapján látható egy videofelvétel Agapov kihallgatásáról.

Agapov tanúként azt mondta: tavaly július közepén tudták meg katonatársaival együtt, hogy az ukrán harci repülőgépek bombázzák Luhanszkot és Donyecket. 2014. július 17-én is sorra felszálltak a gépek. Ebéd után három Szu-25-ös sugárhajtású csatarepülőgép is elindult harci feladattal. Kettőt lelőttek, egy tért vissza, de "harci töltet" nélkül. Az, amelyet egy Volosin nevű, kapitányi rangban lévő pilóta vezetett.

A pilóta azt mondta katonatársainak, hogy "nem az a gép volt". Később hozzátette, hogy "a gép nem jó időben, nem jó helyen volt". A tanú később megtudta, hogy ugyanaznap, július 17-én zuhant le a malajziai légitársaság utasszállító repülőgépe Donyeck térségében.

A Szu-25-ös típusú sugárhajtású csatarepülőgépet az 1980-as években fejlesztették ki a volt Szovjetunióban. Számos helyi háborúban, egyebek mellett Afganisztánban és az orosz-grúz konfliktusban is bevetették. A gép beépített 30 mm űrméretű ikercsövű gépágyúval rendelkezik, emellett 57 és 80 milliméteres nem irányított rakéta-blokkokkal, valamint légibombákkal és H-25-ös irányított rakétákkal lehet felszerelni.

Tavaly július 17-én Donyeck térségében 298 emberrel a fedélzetén lezuhant a Malaysia Airlines Boeing-777-es típusú utasszállító gépe. Mindenki meghalt.

Oroszországban korábban is készült egy "független mérnöki vizsgálat", amely szerint harci repülőgép lőhette le a malajziai utasszállítót. A katasztrófa után az orosz védelmi tárca viszont azt közölte, hogy bemérték az ukrán légvédelmi egységeket a kelet-ukrajnai térségben.

Az ukrán hatóságok és nyugati hírszerzési szolgálatok állításai szerint a szakadárok lőhették le az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó utasszállítót. Donyec medencei helyi lakosok is arról számoltak be, hogy a katasztrófa idején látták, amint a szeparatisták által ellenőrzött területről egy légvédelmi rakétát lőttek fel. Nemzetközi megfigyelők azt állították, néhány órával a tragédia előtt egy Buk rakétakilövő rendszer jelent meg a szakadár kézen lévő Sznyizsne településen.

Az Almaz-Antej orosz fegyvergyártó konszern kedden a délkelet-ukrajnai szakadárokat védő állításokat igazolta. Jan Novikov, a cég vezérigazgatója moszkvai tájékoztatóján azt állította, hogy egy olyan, régebbi típusú Buk légvédelmi rakétával lőhették le a maláj légitársaság utasszállítóját, amely már csak az ukrán fegyveres erőknél van hadrendben.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.