Évente tizenötezren halnak meg indiai vasúti átjárókban
Biztonságos átkelők hiányában évente tizenötezer ember hal meg Indiában a vasúti síneken történő átkelés közben - derült ki egy indiai kormánybizottság napokban közzétett jelentéséből. A testület szerint ezt a "tömegmészárlást" a vasúti hatóságok egyszerűen figyelmen kívül hagyják. Új hidakra és felüljárókra van szükség – tették hozzá.
A balesetek nagy része a figyelmeztetés nélküli vasúti átkelőkön történik. Tavaly csupán Mumbaiban hatezren lelték halálukat a túlzsúfolt külvárosi vasútvonalakon. További ezer ember a kocsikról leesve vesztette életét vonatütközések, kisiklások során.
Indiát 64 ezer kilométer hosszú vasútvonal hálózza be, a sínek a legsűrűbben lakott városokat is átszelik. Az 1,2 milliárd fős ország létfontosságú közlekedési eszköze a vasút, naponta húszmillióan szállnak vonatra az országban. A szakértők nem tartják elképzelhetőnek, hogy megállítsák a síneken való gyalogosátkelést a túlnépesedett környékeken.
"A helyzet különösen veszélyes Mumbaiban, ahol a nyomornegyedek a négy-öt párhuzamosan fekvő sínpár két oldalán terülnek el, és nincs más út az átkelésre" - magyarázta egy szakember.
A vasútbiztonsági bizottságot szeptemberben állította fel a kormány egy sor egymást követő vonatbaleset után. A jelentésben felszólították a kormányt, hogy a következő öt évben minden vasúti átkelőhelyen építsen hidat vagy felüljárót. Ez becslésük szerint tízmilliárd dollárba kerülne. "Egyetlen civilizált társadalom sem tűrhet el ilyen tömegmészárlást a vasúti hálózatán" - szögezte le a testület.
A jelentés a laza biztonsági szabályokat és a tehetetlen menedzsmentet is felelőssé tette a "gyászos képért". A helyi vezetőknek nincs a kezükben kellő hatalom, hogy döntő kérdésekben határozzanak, a biztonsági előírásoknak pedig a munkaerő kis létszáma miatt sem lehet érvényt szerezni.
A bizottság javasolta egy olyan magas szintű végrehajtó testület felállítását, amely gondoskodik a szükséges biztonsági feltételek megteremtéséről. A pénzügyi háttér előteremtésére azt ajánlották, hogy a vasúti jegyek árába építsenek be egy összeget, amelyből biztonsági alapot lehet képezni.