Olasz katonákat bérelhetnek a kalózoktól rettegő hajósok
Olaszország különleges haditengerészeti erőt állít fel és telepít az olasz zászló alatt közlekedő hajókra, hogy megvédje ezeket a kalóztámadásoktól.
Ignazio La Russa olasz védelmi miniszter és Paolo d'Amico, az Olasz Hajótulajdonosok Szövetségének elnöke kedden írta alá azt a jegyzőkönyvet, amelynek értelmében tíz katonai egységet állítanak fel az Afrika szarvánál, az Indiai-óceánon és a Perzsa-öbölben veszélyes vizeken közlekedő hajók megvédésére. Ezen a jelentős tengeri útvonalon halad keresztül a Nyugat felé tartó kőolajszállítmányok 30 százaléka és világ teljes tengeri kereskedelmének 20 százaléka.
A hat-hat haditengerészből álló egységeket a hajótulajdonosok térítés ellenében vehetik igénybe, a biztonsági őrség szerepét töltenék be, s fegyvereiket kizárólag önvédelmi célokból használhatják. Tengeri martalócok legutóbb hétfőn raboltak el egy olasz hajót és 23 fős legénységét Szomália felségvizein, a partoktól 620 mérföldre. A D'Alessio-csoport tulajdonában álló, több mint 55 ezer tonna vízkiszorítású hajót, a Montecristót kedden a brit és az amerikai haditengerészetnek a NATO Óceánpajzs Hadműveletében (Operation Ocean Shield) részt vevő egy-egy hajója szabadította ki közös akcióban.
Olaszország már júliusban bejelentette, hogy engedélyezi ezentúl fegyveresek - katonák vagy magánbiztonsági cégek alkalmazottai - jelenlétét kereskedelmi hajókon a kalózkodás elleni védelem jegyében. A törvény gyakorlatba való átültetéséhez azonban hiányzott néhány rendelet és jegyzőkönyv, amelynek elfogadását és aláírását a Montecristo lerohanása gyorsította fel.
Tavaly összesen 31, idén pedig már 24 olasz kereskedelmi hajót kerítettek hatalmukba tengeri rablók, miközben a kalózkodás igazi "szezonja" az esős évszak lezárultával indul be.
Szomáliai kalózok dollármilliókat csikarnak ki minden évben az elrabolt hajók tulajdonosaitól váltságdíj gyanánt, s a tárgyalások gyakran hónapokig is elhúzódnak. A világgazdaságnak azonban dollármilliárdokban mérhető károkat okoz az egyre kiterjedtebb kalózkodás, amelynek visszaszorítására a nemzetközi közösség is fokozta erőfeszítéseit.
A tengeri járőrözésnek - így az Európai Unió, az Egyesült Államok, Dél-Korea, Törökország és Irán hadihajóinak fokozott jelenlétének - köszönhetően csökkent az Ádeni-öbölben elkövetett kalóztámadások száma, az Indiai-óceánon viszont ennek éppen az ellenkezője megy végbe, mert a vízterület nagysága miatt számottevő logisztikai kihívást jelent a külföldi hadihajók mozgatása.