2010. szeptember. 05. 17:20 MTI Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 05. 17:21 Világ

Hétvégenként éjszaka is közlekedik a bécsi metró

Átütő sikert aratott - legalábbis az utascsalogató kedvezményekkel egybekötött első hétvégén - az éjszakai üzemmód a bécsi metrón, amely a jövőben nonstop közlekedik a szombatra, vasárnapra és ünnepnapokra virradó éjszaka.

A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien vasárnapi közleménye szerint 101 ezren utaztak az első két éjszaka a bécsi földalatti vasút öt vonalán, és a metróhoz igazodó éjszakai buszokat további 13 ezer ember vette igénybe. A legtöbben - 63 ezren - a péntekről szombatra virradóra vettek részt a közlekedési vállalat által meghirdetett éjszakai "örömmetrózáson". Mindkét éjszaka a 4-es vonalon volt a legnagyobb a forgalom.

Az első éjszakai metrózás várakozáson felüli sikerében minden bizonnyal közrejátszott, hogy péntek és szombat éjszaka ingyenesen lehetett utazni, sőt az ingyenjegyet felmutató utasok díjmentesen léphettek be 35, éjszaka is nyitvatartó szórakozóhelyre. Középtávon hétvégenként 30 ezer utassal számolnak éjszaka a bécsi metrón, míg az éjszakai buszjáratokat eddig 16 ezer utas vette igénybe.

Az öt vonalon összesen 22 szerelvény közlekedik, 15 percenként követik egymást, és az utasok biztonsága érdekében minden szerelvényen két-két rendőr teljesít szolgálatot, de a metró is többletszemélyzetet állít munkába az utasok tájékoztatása és segítése, esetleges védelme céljából. Az éjszakai órákban is a szokványos tarifával lehet utazni.

A hétvégi éjszakai buszközlekedést hozzáigazítják a metró éjszakai üzemmódjához, járatokat indítanak, szüntetnek meg vagy módosítanak, de leginkább a párhuzamosságokat küszöbölik ki. A költséges éjszakai metrózás beindításával főleg a fiatalok kedvében akarnak járni; a metrószerelvények nonstop közlekedtetése évi 5,1 millió euró (másfél milliárd forint) többletkiadással jár, ami megduplázódik az éjszakai buszközlekedés átszervezésének 5,6 millió euró pluszkiadásával.

A tetemes többletköltségekre tekintette az osztrák főváros önkormányzata vonakodott bevezetni az éjszakai metróközlekedést, de egy hét hónappal ezelőtti népszavazáson a lakosság kis többséggel a nonstop hétvégi metrózásra voksolt.

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.