2010. február. 10. 15:47 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 10. 19:59 Világ

Megmenthetik az Airbus várva várt katonai gépét - fotók, videó

Luxemburg is készen áll arra, hogy részben fedezze a régóta várt Airbus A400M megépítésének megnövekedett költségeit.

Tom Enders Airbus-főnök az A400M előtt egy tájékoztatón
AP

A Jean-Marie Halsdorf luxemburgi védelmi miniszter által írt parlamenti dokumentumból nem derül ki, hogy a miniállam – amely korábban arról döntött, hogy 120 millió eurót szán egy A400M teherszállító Belgiummal közös megvásárlására – most mennyivel fejelné meg a fejlesztésre szánt összeget – írja az EU Business.

Luxemburg az egyike annak a hét NATO-tagországnak, amelynek nagy szüksége lenne a világ konfliktuszónáiban bevethető katonai teherszállítóra és már rendelt is a gépből. A fejlesztés befejezése azonban három éves csúszásban van, a projekt költségvetése pedig már euró milliárdokkal túllépte az eredetileg tervezett összeget – teszi hozzá a híroldal.

Az EADS és az Airbus vezetői pózolnak az A400M előtt
AP

A gépet gyártó Airbus tulajdonosa, az európai EADS konzorcium korábban kilátásba helyezte, hogy leállítja a fejlesztést, hacsak a hét megrendelő ország nem dobja össze a befejezéshez szükséges, egyes becslések szerint 5,2-5,3 milliárd euróra rúgó összeget. Az európai légi szektor jövője forog kockán – nyomatékosította kérését az EADS az EU Business szerint. 

A hét ország megegyezésre jutott abban, hogy további kétmilliárd eurót biztosítanak a projektnek és Franciaország azt javasolta, hogy még 1,5 milliárd eurót juttassanak a gyártónak visszatérítendő hitel formájában - írta február elején a francia hadiipari beszerzéseket végző hatóság vezetőjére hivatkozva az AP. Nagy-Britannia védelmi minisztériumának szóvivője megerősítette, hogy a tárgyalások folytatódnak és a szigetország támogatja a projektet, de "nem minden áron". 

Luxemburg, Belgium, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország Spanyolország és Törökország  eddig összesen 180 gépet rendelt, a megrendelések összértéke pedig 20 milliárd euró. Múlt héten Herve Morin francia védelmi miniszter február 28-ára tűzte ki egy lehetséges finanszírozási megállapodás létrejöttének határidejét. 

Az első A400M december közepén teljesítette "szűzrepülését" a spanyolországi Sevillában - az erről készült videó alább látható. A gyártó várakozásai szerint az első teherszállító a még hátralévő tesztek befejeződése után, várhatóan 2012 végén állhatna szolgálatba a francia légierő flottájában.

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.